Lokomotivy velkých rychlíků: Union Pacific, řada 900

Sdílej
 

Union Pacific, řada 900
Po druhé světové válce v Severní Americe zanikl význam dálkové osobni železniční dopravy. Byly zrušeny tisíce kilometrů tratí, zavedla se letecká doprava a slavné rekordní dálkové rychlíky zanikly. Místo parních lokomotiv nastoupily lokomotivy motorové.
Pokud zbyly některé tradiční spoje, přešly do motorové trakce. U společnosti Union Pacific v USA jezdily s meziměstským expresem "Of Los Angeles" (Ogden-Salt Lake City-Las Vegas-Los Angeles) dvoudílné motorové lokomotivy řady 900. Měly uspořádání dvojkolí 2/ A 1'A/. V každém dílu byl dvanáctiválcový dvoudobý naftový motor s průměrem válců 216 mm a se zdvihem pístů 254 mm. Lokomotivy měly elektrický přenos výkonu, ve dvou dílech hmotnost 234 t, z toho adhezní 189 t. Obvykle se s rychlíky jezdilo tak, že si dvoudílná lokomotiva přibírala ještě tzv. booster (další hnací část bez kabiny). Daly se však zařadit i dvě dvoudílné lokomotivy.
Vývoj rychlíkové dopravy v Evropě byl zcela jiný, rychlé vlaky naopak vytlačují drahou leteckou dopravu.