Stará železniční návěstidla: Některá zahraniční návěstidla

Sdílej
 

Některá zahraniční návěstidla. V cizině existují návěstidla s různými tvary ramen i desek, různými nátěry i významy. Přesto mají společný princip. Některá působí obyčejně, jiná exoticky. Stojí za zmínku, že na mnoha zahraničních tratích, především v Africe a Asii, vozili strojvedoucí tzv. žezla. Měla nejrůznější tvary a podobu, nejčastěji připomínala štafetový kolik. Dokud výpravčí nepředal strojvedoucímu žezlo, nemohl odjet vlak z nádraží, a dokud nebylo žezlo u výpravčího v další stanici, nesměl odtud v protisměru vyjet vlak. Po něm se žezlo vracelo do původní stanice. (Žezlo není vyobrazeno.)
Na kresbě A vidíte: 1 - ramena návěstidel v SSSR, NDR, Dánsku i u nás, 2 - ramena návěstidel používaných v Maďarsku, Francii, Rakousku a také u nás, 3 - ramena z hlavních návěstidel v Itálii, 4 - z italských předvěstí, 5 - z dánských předvěstí, 6 - z britských předvěstí (u hlavních návěstidel byla barva červená), 7 a 8 - červené, žluté, zelené z předvěstí v Británii, 9 - britská seřaďovací návěstidla (byla také modrá), 10 - francouzská návěstidla.
Kresba B představuje návěstidla severoamerických železnic: a - volno, b výstraha, c - stůj. Předvěsti zde mají podle obrázku A/6.