Bitevní MECH D9

Bitevní MECH D9
Sdílej
 
Bitevní Mech je produktem mimozemské technologie – mechanický voják nesoucí celou škálu zbraní a nástrojů.

Zatím se nám nepodařilo plně pochopit princip fungování zbraní, ale je zřejmé, že na pravé paži má připevněný jakýsi generátor kulového blesku, kdy spodní zobák zbraně imituje bleskovou kouli a vrchní ližina ji vrhá na nepřítele. Pravá paže je osazená kolejnicovou zbraní, která zřejmě slouží jako generátor magnetického štítu nebo vrhače. Obě zbraně jsou napájeny kanystry s gelovou směsí a v okruhu jsou zapojeny komponenty hodně podobné našim budícím cívkám. Ramena D9 nesou dva odpalovače inteligentních raket. Dále je robot opatřen díly podobnými rukám. Hlavová část obsahuje senzory a hmatové páčky pro komunikaci s různými systémy zabezpečení (vstupní matrice na dveřích, výstupní panel počítače apod.). Díky mechanickým nohám je D9 schopen dokonce i utíkat. Bitevní Mech D9 je prvním z řady připravovaných modelů robotů.

Slovo autora modelu Mech D9 Jana Rükra

Předlohou a zároveň impulzem ke spáchání modelu se stal zhruba rok starý film Neila Blomkampa - Sektor 9 (District 9, 2009) . Mechanický oblek který hrdina v závěru filmu používá byl prostě fenomenální. Nechal jsem se inspirovat jeho tvarem a vzniknul Mech s příhodným názvem D9. Složení barev pro texturu modelu je silně podobné tomu, jak ve filmu vypadají zbraně (oranžovočernobílá kombinace). Vzhled hlavové části Mecha D9 je odvozen z jiného, podstatně staršího snímku - Měsíční past (Moon Trap, 1989). To je to obligátní červeně svítící čidlo a hmatové páčky. Textura pro model byla patřičně ušpiněna a omlácena, aby povrch Mecha dostal ten správný opotřebovaný vzhled. Konečnou podobu povrchu doplňují grafické značky v neznámém jazyce opět inspirované Sektorem 9.

Papírový model je poprvé koncipován jako pohyblivý. Byla to pro mě nová výzva a zároveň ztížení při stavbě. Započítat všechny osy otáčení a přemýšlet, jak a do jakých mezí bude model pohyblivý, nebyl lehký úkol. Ale vše se nakonec podařilo a model je na světě. Nenechte se odradit počtem dílů ani rozsahem vystřihovánky. Model je postaven tak, aby se dal lepit z relativně jednoduchých tvarů, které se na sebe jen vrství a vzniká tak konečný vzhled. Pokud vydržíte, odměnou vám bude plně pohyblivý sci-fi robotek.

Ti všímavější z vás, kterým vrtá hlavou nápis Mechové ABC vězte, že bitevní Mech D9 je prvním z řady připravovaných modelů robotů. Pokud vše půjde hladce a nespadne na zemi meteorit, nepřistanou mimozemšťané nebo něco podobného, tak se můžete těšit v příštích měsících na další kousek této úžasné techniky.

Jan Rükr

PŘÍPRAVNÉ PRÁCE

1. Jednotlivé díly vystřihněte.

2. Hrany, jež budete tupým nožem rýhovat z líce tisku, jsou zakresleny čárkovanou čarou (- - -), papír ohněte lícem od sebe. Hrany, které budete rýhovat z rubu tisku, jsou kresleny čerchovanou čarou (-.-.-), papír ohněte lícem k sobě.

3. Jednotlivé díly lepte pomocí chlopní. Umístění dílů je vyznačeno v místě přilepení shodným číslem.

NÁVOD NA SLEPENÍ

1. Slepte nejprve hlavní nosné torso. Na vrchní díl 1 přilepte bočnice 2 a 3. Na jejich spodní hranu nalepte díl 4. Zvlášť si slepte břišní část z dílů 5 a 6, na které umístěte díl 9, jenž má po stranách kapsy z dílů 7 a 8. Celou břišní část (díly 5, 6, 7, 8, 9) postupně vlepujte do torza (díly 1, 2, 3, 4). Začněte u spodního dílu 4, přes hrany dílů 2 a 3 a nakonec celý tvar uzavřete přilepením dílu 1 k dílu 9.

2. Na hotové hlavní nosné torzo, na díl 1, přilepte zásobník 10 a výdechy motorů 11 a 12. Dále na přední část torza nalepte hmatové páčky 13 a na vrchol dvojici antén 14.

3. Slepte středovou konzoli 15. Tuto konzoli a hlavní nosné torzo spojuje první osa otáčení. Uřízněte špejli o velikosti dílu 16 a protáhněte ji skrze otvory v dílu 15 a v hlavním nosném torzu (viz průhledná návodná kresba s osami). Na konce podtažené špejle vyčnívající z dílu 15 nalepte černou záslepku 17. Druhý konec vyčnívající z hlavního nosného torza zalepte vrchlíkem 18. Na boky středového dílu 15 nalepte válcové nástavce 19.

4. Slepte nosnou část nohy z dílů 20, 21, 22 a 23. Dále pak slepte chodidlo složené z předního dvouválce 27, na který navazují bočnice 25 a 26 zakončené patou 24. Chodidlo je s nosnou částí nohy spojeno další osou, špejlí o velikosti dílu 28. Na oba konce provlečené špejle nalepte bílé záslepky 17. Celý postup pro sestavení končetiny opakujte ještě jednou. Obě nohy spojuje se středovou konzolí (15 a 19) další osa, špejle o velikosti dílu 29. Po provlečení příslušnými otvory (levá noha - středová konzole - pravá noha) nalepte na její konce záslepky 30. Na stehna (díly 22) obou nohou nalepte příslušné štíty 32, 32L na levou nohu a 32P na pravou nohu.

5. Slepte levou paži složenou z dílů 33 a 34. Na díl 34 nalepte raketomet 31. Totéž proveďte i s pravou paží díly 41 a 42. Na dílu 42 je opět připevněný raketomet 31. Obě paže spojte s hlavním nosným torzem poslední osou, špejlí o velikosti dílu 50. Na oba konce provlečené špejle nalepte bílé záslepky 17.

6. Následně slepte levou zbraň. Nosná část je složena z dílu 35, malého zásobníku 36 a kolejnice 37. Na slepenou nosnou část zbraně přilepte směšovač 38, dva gelové kanystry 40, ruku 39 a ramenní štít 49. Dbejte na orientaci značek TOP proti sobě. Složenou kolejnicovou zbraň s rukou nalepte na příslušné místo na levé paži. Slepte pravou zbraň. Její nosná část je složená z dílu 43 a malého zásobníku 44. Na tuto nosnou část nalepte vrhač 46, zapalovač 47, zapalovací cívku 45, dva gelové kanystry 40, pravou ruku 48 a ramenní štít 49. Opět dbejte na orientaci značek TOP. Složenou energetickou zbraň s rukou nalepte na příslušné místo na pravou paži.

Bitevní Mech D9
ABC 13/2010
ŘADA technika
SÉRIE sci-fi
NÁROČNOST 4
ROZMĚRY V CM D 15 V 10 Š 39
DOBA PŘÍPRAVY ± 4 hodiny
KONSTRUKCE Jan Rükr
SLEPENÍ František Sochor

Klíčová slova:
model, mech
 

Hry