Tatra 813 8x8 KOLOS / ETT (Extreme Truck Trial)

Sdílej
 
Papírové modely nákladních vozů typové řady T813 původně zpracoval p.Kučera v měřítku 1:32. S modelem 4x4 jste se na stránkách ABC již setkali, model T813 ETT má premiéru. Jeho uveřejnění ale předcházela komplexní úprava "velkého" bratra nejprve do měřítka 1:87 (model byl vydán v limitovaném nákladu pro členy CPM) a následně do "angličákového" měřítka 1:64. Model není svým pojetím složitý, ale vyžaduje velkou přesnost a pečlivost při modelářském zpracování a je proto určen především zkušenějším papírovým modelářům.

Několik slov o modelu

Foto
Papírové modely nákladních vozů typové řady T813 původně zpracoval p.Kučera v měřítku 1:32. S modelem 4x4 jste se na stránkách ABC již setkali, model T813 ETT má premiéru. Jeho uveřejnění ale předcházela komplexní úprava "velkého" bratra nejprve do měřítka 1:87 (model byl vydán v limitovaném nákladu pro členy CPM) a následně do "angličákového" měřítka 1:64. Model není svým pojetím složitý, ale vyžaduje velkou přesnost a pečlivost při modelářském zpracování a je proto určen především zkušenějším papírovým modelářům.
Stavba podvozku (žlutá sekce)
Na stočenou centrální rouru 1 navlečte osy kol 22.1 (přední) a 22.2 (zadní). Na ně osaďte diferenciály 2.1 až 2.4 v pořadí od předku vozu. Drobné černé trojúhelníky s černým orámováním jsou na horní straně skříní v orientaci po směru jízdy! Doplňte odpovídající držáky rámu 3.1 až 3.4. Na střed trubky shora nalepte rozvodovku 19 s převodovkou 20. Do "U" profilu rámu 4.1 a 4.2 vlepte kartonovou výztuhu 5 a zaklopte bočnicí 6.1 a 6.2. Rám spojte příčníky 7 (vpředu), 8 (vzadu). Pokračujte příčnými nosníky nástavby 9 až 11. Mezi nosníky 12 a 15 vlepte vzduchové nádrže 13 a 14. V zadní části rámu vlepte skříň navijáku 16 s bubnem navijáku 17 a 18. Na vyznačené pozice nalepte držáky odpružení 21 a pružiny 30 a slepte centrální trubku s rámem. Zkompletujte kola přední nápravy z dílů 23, 24, 25, 26.1, 27, 28, 29 a kola zadní nápravy z dílů 23, 24, 25, 26.2, 28 a 29 a nalepte na osy 22.1 a 22.2.
Interiér kabiny (zelená sekce A)
Foto
Na kartonovou podlážku 31 přilepte spodní část interiéru 32 s krytem motoru 32.1 a vnitřními podběhy 33. Pokračujte držáky sedaček 34, sedačkami 35 a 36.1, do kterých vlepte pětibodové upínací pásy 36.2. Zkompletujte vzduchojemy 37 a 38 a osaďte je pod sedačky na podlahu vozu mezi držáky. Před řidičem na podlahu přilepte spojkový pedál 39 a pedály plynu s brzdou 40. Do interiéru vlepte palubní desku 41 s přístrojovou deskou 42 s řazením 43. Z kancelářské sponky vyrobte osu volantu 44 a společně s volantem 45 provlečte držákem na palubní desce a zalepte na vyznačené místo na podlaze.
Kabina (zelená sekce B)
Nahrubo vystřihněte díl 46. V rozích střechy propíchněte špendlíkem kontrolní body, které z rubu spojte čárou. Vystřižené díly přední, zadní a bočních vnitřních stěn 47, 48, 49 a střechy 50 postupně vlepte do dílu 46 a pečlivě kontrolujte správnou polohu nalepení - pracujte na skle okna! POZOR u dílů 48 tyto nelepte v jejich spodní části (viz stavebnice). Nyní vyřízněte veškeré "prosklení" a otvory poklopů ve střeše. Čelní sklo vyřízněte jako jeden celek i se sloupky! Nyní vlepte tuhým lepidlem fóliové díly (z tenké fólie pro Meotar, případně z bonboniéry) 52, 53 a 54. Po důkladném zaschnutí spojů načisto vystříhněte díl 46, ze kterého odstraňte chlopně označené "X". Chybějící středový sloupek imitujte nakreslenou linkou tenkým lihovým popisovačem, boční sloupky nahraďte narýhováním dílu. Kabinu vytvarujte a v horní části slepte bočnice "natupo". Vně střechy nalepte krabici interkomu 51 a na střechu poklopy 55. Na připravený komplet interiéru kabiny nalepte spodek kabiny 56, podběhy 57 a vanu motoru 58. Pozor v díle 56 neopomeňte proříznout a vyhnout podběhy druhé nápravy. Podběhy první nápravy lepte na kartonovou šablonu 31. Dokončený interiér vsuňte do pláště kabiny a po důkladném nastavení geometrie celky spojte lepením. Kabinu dokončete nalepením stěračů 59, předního nárazníku 60, držáku zpětných zrcátek a zrcátek 62, 63 a 64. Na střechu přilepte přídavné reflektory z dílů 65, 66 a č.67 a dokončenou kabinu přilepíme na podvozek. Mezi držák rámu na 1. nápravě a nárazník přilepte kryt 61 a z drátu o průměru 1,5 mm ochranné vzpěry (materiál i barevné provedení jako u ochranného rámu kabiny - viz. níže).
Nástavba (fialová sekce)
Na podlážku 68 přilepte spodní díl 69 a vnitřní díl nástavby 70. Pokračujte bočnicí 71.1 a přechodovým dílem 72.1. Po správném ztvarování a přilepení vlepte vnitřní část přechodky 73.1. Identicky zpracujte pravou stranu s díly 71.2, 72.2 a 73.2. V přední části nalepte čelo 73.3 a v zadní části nástavby přilepte plášť 74. Na korbu poté nalepte palivovou nádrž 75, rozvody plniče 76. Zkompletujte turbo agregát 78, 79 se vzduchovým čističem 83, 84 a nalepte na držáky 77. Nalepte tlumič výfuku 80, 81 s výfukovými rourami 82 a bednu 85. K bokům přilepte tlakové nádrže 86, 87 (na pravé straně dvě nad sebou). Na podlážku osaďte světla 88 a zadní nárazník 89. Nástavbu zakončíme nalepením bočnic 90 (pozor na šipku ve směru jízdy). Nástavbu nalepte na nosníky rámu.
Model dokončete rámem z drátu o průměru 1,5 mm, který nabarvěte na červeno.
Postav a vyhraj
Na sobotu 22. listopadu 2003 je v rámci modelářské akce Neratovický papír 2003 vypsána speciální cena právě pro Vás - pohár předsedy CPM pro nejlepšího stavitele tohoto modelu. Hodnocení provedou certifikovaní rozhodčí CPM a přítomná veřejnost. Bližší program akce bude v časovém předstihu k dispozici na internetové adrese
Hodně zábavy a nashledanou v Neratovicích se těší