Vrtulník Mi-24/Hind

Sdílej
 
Bitevní vrtulník Mi-24/Hind byl bojově nasazen už při sovětské okupaci Afghánistánu. Stroj vyvinutý pro přímou podporu pozemních jednotek a boj s obrněnou technikou nepřítele má rotační střeleckou věž v přídi a pod křídelními závěsníky nosí mohutnou raketovou výzbroj. Model, který se vám dostává do rukou představuje verzi V, tzn. „nejmladší“ stroje v AČR s rokem výroby 1989. Přes svoje stáří je stroj v aktivní službě dodnes.

O předloze
Bitevní vrtulník Mi-24/Hind byl bojově nasazen už při sovětské okupaci Afghánistánu. Stroj vyvinutý pro přímou podporu pozemních jednotek a boj s obrněnou technikou nepřítele má rotační střeleckou věž v přídi a pod křídelními závěsníky nosí mohutnou raketovou výzbroj. Vrtulník, jehož silueta připomíná žraloka, je dnes zařazen také do aktivní služby Armády České republiky. Bývá ozdobou mnoha leteckých dnů a show po celé Evropě. Kdo měl příležitost vidět stroj za letu, byl jistě udiven jeho letovými vlastnostmi - vynikající ovladatelností ve všech osách a rychlostech. Vidět stroj na vlastní oči ve visu, bočení, klopení, couvání a ostrém souvratu ve stoupavé bojové zatáčce je opravdovou lahůdkou pro všechny letecké fandy.
O modelu

Foto
Model, který se vám dostává do rukou představuje verzi V, tzn. „nejmladší“ stroje v AČR s rokem výroby 1989. Přes svoje stáří je stroj v aktivní službě dodnes. Véčka mají kamufláž NATO a u modelové předlohy také atraktivní „tygří“ doplňky. Model je určen pokročilým modelářům, tzn. Těm, kteří ovládají stavbu příhradových konstrukcí, prostorové tvarování dílů a lepení natupo. Model lze doporučit i všem ostatním modelářům se zájmem o leteckou techniku, kterým výše uvedené pojmy mnoho neříkají, ale nechybí jim chuť experimentovat s papírem, vyzkoušet si jeho mezní tvarování a „opravdové“ modelování prostorového objektu z papíru. Při trpělivé práci jeho tvary ocení každý, kdo se jen trochu zajímá o modelářství.
Obecné pokyny ke stavbě
Díly označené * podlepte kancelářským papírem 80 g/m2, ** čtvrtkou 160 g/m2, *** kartonem tloušťky 0,5-0,7 mm. Díly označené L, P jsou na levé a pravé straně vždy z pohledu pilota. Šipky ukazují směr letu a směr dolů. Předepsané díly šablony vyrobte z drátu Ć 0,5 mm a kulatého párátka Ć 2 mm. Součástí vystřihovánky nejsou spojovací pásky, doporučujeme použít papírové proužky asi 10 x 5 mm z měkkého kancelářského papíru. Na jejich použití bude dále upozorněno v návodu, který vám doporučujeme před vlastní stavbou důkladně prostudovat.
Návod ke stavbě
Na výztuhy podlážky 1A osaďte středovou příčku nákladového prostoru 1B, středovou podlážku 1C a přední podlážku 1D. V zadní části nalepte čelo 1E a vpředu 1F. Celek středové dolní sekce dokončete stropem 1G. Všechny díly lepte nabarvenou stranou dovnitř! Do středového pláště 2 vlepte vnitřní pláště 2i L/P, konstrukce umožňuje prosklení (po stranách odsazení 0,7 mm pro nalepení na připravenou kostru). Díl ztvarujte kolem připravené kostry a slepte. Lícujte od zadní přepážky 1E a stropu 1G. V závislosti na tloušťce vámi použitého kartonu může mít plášť v přední části, kolem příčky 1F, mírný přesah. Vznikne-li, seřízněte ho žiletkou nebo ostrým modelářským nožíkem. Slepte k sobě žebra 3A a 3B a nalepte na stropní díl 1G v zadní části. V místě zámku středové příčky 1B nalepte druhé žebro 3A. Mezi žebra 3A – 3A přilepte pomocnou chlopeň ze čtvrtky o rozměrech 53 x 10 mm (není součástí stavebnice). Na plášť 4 v přední části odspodu nalepte pomocné chlopně (papírové proužky 10 x 5 mm) a po vytvarování nalepte na žebra 3A. Zpracujte přední vstup k turbínám 5, do kterého vlepte natupo čelo 5.1 a osaďte na díl 1G a 4. Horní část středového segmentu dokončete přídavným sáním 6, které nalepte natupo na příčku 3B a plášť 4.
Pokračujte přední částí stroje. Na příčku 7A přilepte podlážku 7B s tvarovacím profilem 7C. Vytvarujte spodní plášť přídě 8, ke slepení opět použijte pomocné chlopně, které nechte s mírným přesahem nad horní hranu. Připravený díl nalepte na příčku 7A a podlážku 7B. Vytvarujte boční pláště kabin 9 L/P a bodově je přilepte na připravené pomocné chlopně a příčku 7A (v přední části mají pláště přesah, na který se lepí k sobě). Pokračujte předním překrytem střelce - operátora 10, 10.1 – čelní štítek vlepte natupo, boční pláště s pomocnými chlopněmi. Po zavadnutí lepidla díl důkladně vytvarujte a poté nalepte na pláště kabiny, až na úroveň tvarovacího profilu 7C.
Nyní vytvarujte přechodový díl kabiny 11 a nalepte ho na pláště a příčku 7A. Pro snadnější přístup z vnitřní strany je příčka 7A proříznutá. Obdobně jako přední zpracujte pilotní překryt 11.1 a 11.2. Dokončenou přední část stroje slepte s připravenou středovou sekcí.
Pokračujte zadním trupovým přechodem. Slepte pomocný hranol 12A a nasuňte na něj připravené příčky v pořadí 12B, 12C, 12D a 12E. Úzkostlivě kontrolujte geometrii a správnou pozici nalepení příček! Vytvarujte plášť 13, v jehož zadní části nalepte vně pomocné chlopně a nasuňte na připravenou kostru – bodově přilepte / lícujte na přední žebro 12B (viz výřezy pro křídelní profily). Postup opakujte s pláštěm 14 a nakonec 15. Jako u středové sekce může vzniknout přesah koncového pláště 15 oproti profilu 12E – začistěte oříznutím. Připravený přechodový segment slepte se středovou sekcí. Základní plášť celku dokončete hřbetem krytu motorů 16.
Slepení modelu Petr Šenfeld