Mercedes Benz 1936AK - Dakar

Sdílej
 
Již řadu let soutěží na slavné rallye Paříž-Dakar také vozy známé značky Mercedes Benz. Pro 9. ročník v roce 1987 sestavil Georges Groine silný tým šesti vozů. Špičkovým vozem byl prototyp MB 1936AK se speciální aerodynamickou nástavbou, zakončenou mohutným křídlem z kevlaru. Původní, ručně kreslené provedení, je zcela přepracováno a doplněno o volitelný funkční modelový podvozek.

Znovu v abc! Původní, ručně kreslené provedení, je zcela přepracováno a doplněno o volitelný funkční modelový podvozek.

SESTAVENÍ MODELU

Model lze sestavit ve dvou provedeních. Původní klasické krabičkové provedení je doplněno o díly umožňující sestavit automobil s funkčním modelovým podvozkem. Na návodné kresbě je základní provedení rozkresleno v silném rámečku a pod ním je rozkreslen volitelný modelový podvozek. Sestavení modelového podvozku není o mnoho obtížnější než sestavení krabičkového provedení. V obou případech dbejte na přesnost a čistotu provedení, práci neuspěchejte! Kabina a nástavba je shodná, podvozky jsou zaměnitelné. Můžete si tedy vyzkoušet sestavení modelového podvozku, a pokud se vám nepovede, postavte krabičkové provedení.

ZÁKLADNÍ PROVEDENÍ

Narýhujte lomové hrany označené černými šipkami. Opačné ohyby označuje čerchovaná čára. Díly 1-7 vystřihněte, zohýbejte lomové hrany. Jednotlivé díly lepte bodově, malými kapkami lepidla asi 5 mm od sebe. Na chlopních jsou umístěna čísla v kroužcích, která doporučují pořadí lepení. U dílu 3 otočte šedé zpevňující chlopně o 180 ° a přilepte je. V dílu 6 před slepením vyřízněte červenou diagonálou označený otvor pro zasunutí chlopně dílu 5. Hrany dílu 7 zpevněte šedě podloženými chlopněmi, kroky 1-4, a následně díl slepte, kroky 5 a 6. Na označená místa dílu 4 přilepte díl 5 a 6, následně díl 7. Celek přilepte k dílu 1, k němu přilepte díl 2 a na něj nasuňte díl 3. Nakonec zaretušujte hrany, na kterých prosvítá bílý papír, patřičným odstínem vodové barvy nebo fixem.

MODELOVÉ PROVEDENÍ

Narýhujte lomové hrany označené černými šipkami na dílech modelového podvozku. Opačné ohyby označuje čerchovaná čára. Lomy dílů 23 rýhujte tupým nástrojem, neprořezávejte papír. Slepte díly 8, 11, 12, 16 a 17 - lepte bodově malými kapkami lepidla asi 5 mm od sebe. Na chlopních jsou umístěna čísla v kroužcích, která doporučují pořadí lepení. Slepte obě poloviny dílů 15, 18, 19, 20 a 21. Díl 22 nalepte na čtvrtku a následně slepte do harmoniky. Díly 23 pouze vytvarujte do harmoniky, plošky neslepujte! Sestavení podvozku: K dílům 9 a 10 přilepte díly 11 a 12, tečku na tečku, celky pak přilepte k dílu 8, šipky k šipkám, dbejte na přesnost lepení. K základu podvozku přilepte díl 14, dále díly 15, 16 a 17. Horní část blatníků předních kol - díly 18 a 19 - vytvarujte do oblouku a natupo přilepte na vyznačené místo dílů 8 a 14. Do "kapes" pro osy kol vsuňte bez lepení(!) díly 23. Ze špejle uřízněte osy kol - díly A - dlouhé 23 mm, začistěte je a bez lepení (!) vsuňte pod díly 23.
Sestavení kol: K sestavení kol jsou zapotřebí díly 24, 25, 26 a několik proužků běžného papíru širokých 3 mm. Proužek natáčejte - bez lepení - na špejli tak dlouho, až bude průměr smotku odpovídat průměru kola. Teprve tehdy konec proužku přilepte. K bokům smotku přilepte díly 26 - vnitřní strana kola - a díly 24 - přední kola - a díly 25 - zadní kola. Černým fixem, tuší nebo barvou zatřete bílé plochy. Hotová kola nasuňte na osy kol - díly A.
K podvozku přilepte slepený díl 2 a sestavenou nástavbu viz v základním provedení. Před slepením kabiny - díl 3 -obstřihněte stupačky a blatníky, šedě zbarvené zpevňující chlopně otočte o 180 ° a přilepte je. Díl 3 slepte, nasuňte jej na díl 2 (na horní stranu dílu 2 předtím kápněte do rohů kapku lepidla) a boky blatníků přilepte k dílům 18 a 19. Ke střeše kabiny přilepte spoiler - díl 20 - a na čelo kabiny ochranný rám - díl 21 - s distanční podložkou - díl 22. Nakonec zaretušujte hrany, na kterých prosvítá bílý papír, patřičným odstínem vodové barvy nebo fixem. Pokud jste pracovali přesně a pečlivě, budou se kola vašeho modelu volně otáčet a pérovat podobně jako u skutečné předlohy.

PŘEDLOHA MODELU

Již řadu let soutěží na slavné rallye Paříž-Dakar také vozy známé značky Mercedes Benz. Pro 9. ročník v roce 1987 sestavil Georges Groine silný tým šesti vozů. Špičkovým vozem byl prototyp MB 1936AK se speciální aerodynamickou nástavbou, zakončenou mohutným křídlem z kevlaru. Do cíle jej na šestém místě přivedl sám šéf, dvojnásobný vítěz dakarské soutěže a její pravidelný účastník. Mercedesy pochopitelně soutěžily v kategorii kamionů jako přímí konkurenti našich tater a liazů. Zároveň poskytovaly doprovod francouzskému týmu Peugeot, vítězi kategorie osobních vozů. Ač mercedesy v tomto ročníku nebyly nejlepší, dopomohly k úspěchu jiným. Neříká vám to něco? Zkuste při své činnosti také myslet na druhé a pomáhat jim.