McLaren M 23

McLaren M 23
Sdílej
 
Stavba modelů vyžaduje přesnost, určité modelářské zkušenosti a dostatek času. Před stavbou je potřeba důkladně prostudovat návod a návodnou kresbu.

O PŘEDLOZE
Před třiceti lety, v roce 1976, byl horkým favoritem závodu tehdy úřadující mistr světa Niki Lauda na ferrari. Největšími konkurenty měly být vozy Tyrrell a McLaren. Právě James Hunt na McLaren M 23 se ukázal jako jeho největší soupeř. Zvítězil v osmi kvalifikacích, zatímco Lauda jen třikrát, avšak ve vzájemných soubojích byl úspěšnější Lauda. Zvrat přišel v Německu - Lauda vážně havaroval, téměř uhořel a musel několik závodů vynechat. Toho Hunt využil - zvítězil v Německu a Nizozemsku a Lauda po svém návratu nedokázal zabránit, aby zvítězil i v Kanadě a USA. Před posledním závodem v Japonsku vedl Lauda pouze o tři body. V Japonsku pršelo, za téměř neregulérních podmínek Lauda nechtěl riskovat a vzdal. James Hunt v závodě pokračoval, dojel třetí, o jeden bod předstihl Laudu a stal se mistrem světa.

PŘÍPRAVNÉ PRÁCE


Hrany, které se rýhují a ohýbají ze strany tisku, jsou označeny čárou s plným černým trojúhelníkem, hrany, které se ohýbají z rubu tisku, jsou označeny bílým trojúhelníkem. Ohyb, který nezačíná od kraje dílu, je označen zdvojeným symbolem trojúhelníku. Výřezy, prořezy a prostřihy jsou vyznačeny červenou barvou, popřípadě červenou úhlopříčkou.

NÁVOD NA SLEPENÍ

Stavbu začněte slepením vany kokpitu 1 a hotový jej spojte s číslem 2. Opatrně zhotovte štít pilota postupným slepením vytvarovaných dílů 3, 4, 5, 6. Štít opatrně vlepte do dílu 7, kde musí přesně sedět. Karoserii spojte s kokpitem a štít uzavřete v zadní části vlepením hotového dílu 8. Do kokpitu osaďte sedačku 9 s bezpečnostními pásy 11 a do palubní desky volant 10 s osou C. Zpracujte díl 12 a postupně ho nalepte na karoserii. K celku karoserie ještě připojte její boky, 13 pravý a 14 levý. Karoserii osaďte co nejpřesněji na podvozek 15. Postupujte odzadu k přední části vozu. Karoserii doplňte prolisy 16, 17 a díly 18, 19. Pokračujte pravou polovinou předního křídla. Vytvarujte díl 20 a po jeho slepení doplňte bok křídla 22. Obdobně vyrobte levou polovinu křídla z dílu 21 a 23. Spojku E, vyrobenou ze špejle, prostrčte otvory v bocích špičky vozu a s její pomocí nalepte obě polovičky předního křídla na vůz. Zpracujte pravý přední závěs z dílů 24, 25. Přidejte chladič brzdy 26 a tyč řízení 27. Obdobně zhotovte přední závěs z dílů 28, 29, 30, 31. Závěsy nalepte na bok vozu. Otvory v závěsech a bocích vozu provlečte přední osu A.
Vytvarujte a slepte zadní křídlo z dílů 32, 33. Odspodu nasuňte a zalepte zkompletovaný nosič 34 doplněný o poziční světlo 38. Přidejte boky křídla 35, 36. Zpracujte úchyt zadního křídla 37 a připojte jej k nosiči 34. Hotové zadní křídlo zatím odložte.
Pokračujte slepením krytu motoru. Do připraveného dílu 39 vlepte slepený prolis z dílů 40, 41, 42. Postupně a opatrně napojte na díl 39 jeho boky 43 a 44. Samostatně slepte lapače: 45 pravý, 46 levý. Hotové lapače nalepte na kryt. Kryt motoru dokončete nalepením ochranného oblouku 47, 78 podle návodu. Kryt můžete nasadit na vůz.
Základ motoru slepte z dílů 65, 66, 67. Dolepte díl 68. Lišty 2x 72 a 2x 74 podlepte čtvrtkou. Nalepte na zpracované díly motoru 71, 73. Hotové boky motoru nalepte na motor. Rozdělovač číslo 65 doplněný o kabely z nití přilepte na motor a nitě navlečte do vpichu 71, 72 podle návodu. Přidejte vrchní kryt hlavy motoru 69 shora do výřezu. Na vrch motoru patří 8x válec na nasávání vzduchu 70. Samostatně zpracujte větvení výfuku 75, 76 a vlepte je do vytvarovaného motoru. Hotový motor nalepte na vůz.
Pokračujte slepením rozvodovky 49, 50. Přidejte zkompletovanou převodovku 62, 63 a přední část rozvodovky 57. Zhotovte kotouče brzd s nosičem 2x 51, 52 a šajby 2x 53. Obě brzdy nalepte natupo na rozvodovku tak, aby lícovaly otvory na nasunutí zadní osy. Spodní ramena závěsu 54 spojte s hotovými držáky kol 55, 56 a celek nalepte zespodu na rozvodovku. Přidejte horní ramena 58. Do otvoru nasuňte zadní osu B. Nápravu doplňte o dva tlumiče, vyrobené podle šablony D z tenkého drátu a obroušené špejle, a dva výfuky 60, 61. Nápravu napojte na motor, nezapomeňte nasunout větvení výfukových potrubí do výfuku a nápravu zajistěte dlouhými rameny 77, 78. Zadní nápravu dokončete nalepením hotového stabilizátoru 64 a chladiče oleje 59.
Zpracujte zpětná zrcátka 79, 80 a nalepte je na štít pilota.
Osaďte připravené zadní křídlo s nosičem na záď vozu. Dbejte přitom na správnou geometrii křídla. Zadní kolo zhotovte následovně: bok pneumatiky 2x 95 narýhujte odpichovátkem i s chlopní. Vytvarujte pěkný profil a pomocí chlopně slepte znovu dohromady. Vlepte venkovní disk z dílů 99, 100 do jednoho boku 95 a do druhého boku 95 vnitřní část disku 97, 98. Oba boky postupně spojte stočeným pláštěm 96. Stejně zhotovte také přední kola z dílů 89, 90, 91, 92, 93, 94. Hotová kola nalepte na jednotlivé nápravy tak, aby se spoj nacházel na spodku vozu.

Autor

Konstrukce a slepení modelu Petr Špinler a Ivan Lupták