Tatra 815 vt 26 265 8x8.1 | Ábíčko.cz

Tatra 815 vt 26 265 8x8.1

Tatra 815 vt 26 265 8x8.1
Sdílej
 
Model Tatry z Rallye Paříž -Dakar je zpracován v měřítku 1:53 a je určen mírně pokročilejším modelářům.

Pokud byste si chtěli slepit i další kamiony z Dakaru, můžete si je stáhnout z webových stránek www.papirove-tatry-z-dakaru.ic.cz.

PŘEDLOHA MODELU

Tatra 815 vt 28 265 8x8.1 se v tomto zbarvení účastnila desátého ročníku Rallye Paříž - Dakar v roce 1988. Posádka vozu jela ve složení V. Buchtyár, S. Samson a J. Kalina. Tatra 8x8 sloužila jako technická podpora všem Tatrám a zároveň jela i jako soutěžní vozidlo. Kvůli poruše listových per musela posádka ze soutěže odstoupit. Do Dakaru dojela, ale už mimo soutěž.



TECHNICKÁ DATA


Motor: vzduchem chlazený vznětový desetiválec T3
Obsah: 18.99 l
Výkon: 350 kW při 2200 otáčkách/min.
Max. rychlost: 140 km/hod.
Min. rychlost: 2 km/hod
Stoupavost: 100%
Brodivost: 800 mm
Celková hmotnost: 22,4 t
Spotřeba: 50-100 l/100km



PŘÍPRAVNÉ PRÁCE

Díly označené plnými šipkami rýhujeme z lícové strany a díly označené prázdnými šipkami rýhujeme z rubu. Díly 2, 5, 22, 24, 34, 52 a 53 podlepíme kartonem silným 1 mm (díl 24 podlepíme bez chlopní). Díly 2, 3, 8, 27, aLP, cLP z rubové strany částečně nebo úplně začerníme. Model je očíslován postupně, podle pořadí dílů při slepování.

NÁVOD NA SLEPENÍ

Začneme slepením nosného rámu 1, ke kterému přilepíme podlepený a začerněný díl 2 a přední nárazník 3. Na díl 4 a jeden díl 6 přilepíme podlepený díl 5. U dílů 6 je možné pro vylepšení vzhledu vyříznout šedé plochy. Tyto díly zatím odložíme. Slepíme držáky per 7 a 8 a opět odložíme. Centrální rouru slepíme z dílů 9, 10 a 11. Dále lepíme diferenciály 12 a 13. Ke každému diferenciálu je pouze jeden díl 13. Z druhé strany ho přilepíme k dílu 6. Zadní poloosy slepíme z dílů 14 a přední poloosy z dílů 15. Zde je možné udělat 2 varianty - pootočená kola nebo rovná.

Nyní slepíme celý podvozek dohromady. Do dílů 12 nasuneme poloosy 14, 15. Na rouru 9 nasuneme držák 8 (nelepíme ho) a celek pak vlepíme mezi diferenciály. Dbejte na to, aby poloosy byly v jedné rovině. Podobně zpracujeme i přední nápravy z dílů 7, 11, 12, 13, 15. Díly 4 a 6 přilepíme podle návodné kresby k rámu a mezi ně pak přilepíme přední a zadní nápravy. Je důležité dbát na to, aby po přilepení byly všechny poloosy vodorovně s rámem. Podvozek pak doplníme listovými pery, předními pery 16 a zadními pery 17, krytem 18 a nádržemi 19-22. Nádrže lepíme postupně podle čísel a návodné kresby. Ve skutečnosti to vypadá tak, že na levé straně jsou nádrže s velkým nápisem vpředu a s odrazkou vzadu. Na pravé straně je vpředu nádrž s vyobrazením láhve a vzadu s odrazkou. Podvozek máme až na kola hotový a zatím ho odložíme.

Budeme pokračovat nástavbou. Do slepeného dílu 23 vlepíme podlepený díl 24 (pozor na zachování směru jízdy). Zpředu pak na tenké bílé plošky přilepíme natupo díly 25P a 25L. Na spodek přilepíme nosníky 26. Zkušenější modeláři mohou opět vyříznout šedivé plochy a přilepit nosníky samostatně. Dále přilepíme blatníky a, b, c - v kresbě označené ještě jako levé (L) a pravé (P). Nástavba je hotova a můžeme ji přilepit k rámu.

Zpracování kabiny začneme slepením hlavního dílu 27, ke kterému přilepíme horní výztuhy 28-30 a na ně pak přilepíme poklopy 31 a 32. Na přední rohy nalepíme difuzory 33L a 33P. Nalepíme je přes mřížky. Na zadní část nalepíme sání 34, 35. Slepíme vzduchové filtry 38, 39, 40. Přilepíme je k držákům 37 a oba celky pak přilepíme k boku motoru 36a, na který ještě přilepíme stočený výfuk 36b. Motor i s filtry přilepíme ke kabině a celek odložíme.

Nejobtížnější prací na modelu je vytvoření ochranného rámu. K výrobě budeme potřebovat drátek o průměru asi 1 mm. Rám se skládá s dílů 41, 42, 43, 44, 45. Pro slepení je vhodné použít vteřinové lepidlo – gel. Rám po zkompletování natřeme bílou barvou a osadíme na kabinu. K rámu pak podle návodné kresby přilepíme přídavná světla 54. Zpětná zrcátka 47 přilepíme na držáky 46 (drátek o průměru 0,2 mm) a přilepíme ke kabině.

Poslední prací je zpracování kol. Je důležité, abychom si označili z druhé strany spodek boku kola čárkou, kvůli stínování kol. Pokud bychom kola otočili, vypadala by jako propadlá. Na boky kol 49, 48 přilepíme pokličky 52, 53 - vždy podle barvy. Vystřihneme zadní boky 50 a pláště 51 a kola zkompletujeme. Kola přilepíme k modelu, červená dopředu a bílá dozadu.

 

Hry