Parní lokomotiva 423.001

Parní lokomotiva 423.001
Sdílej
 
Vystřihovánka lokomotivy rozšíří minisérii Historická železnice. Její první díl, motorový vůz M 120.001, vyšel v ABC č. 16.

PŘEDLOHA MODELU

Lokomotiva byla vyrobena v roce 1921.

Její užití bylo univerzální. Používala se na vozbu nákladních i osobních vlaků především na vedlejších tratích. Sloužila také při posunu v železničních stanicích.



TECHNICKÁ DATAVýkon: 730 koní
Nejvyšší rychlost: 50km/h
Výrobce: První Českomoravská
Přezdívka: velký bejček




PŘÍPRAVNÉ PRÁCE

Model lokomotivy je oproti své skutečné předloze zásadně zjednodušen. Některé detaily byly vypuštěny zcela, jiné jsou pouze naznačeny kresbou. Sestavení modelu tak jistě přinese radost z práce i pečlivým začátečníkům. Vystřihovánka však obsahuje poměrně velký počet drobných částí, které nebylo možné doplnit lepicími chlopněmi, a proto je nutné tyto díly lepit natupo. Pracujte proto pečlivě a se stavbou nepospíchejte. Některá místa pro nalepení nebylo možné kvůli nedostatku místa označit na dílu číslem. Z tohoto důvodu se držte návodu a návodné kresby. Díly vystřihovánky označené čísly s červenými terči podlepte silnějším (asi 0,8–1 mm) kartonem. Ostatní díly podlepte obyčejným kancelářským papírem. Místa ohybu papíru, která je třeba narýhovat tupým nožem, jsou značena černým trojúhelníkem (ohyb ze strany tisku) nebo čerchovanou čarou .-.- (ohyb z rubu tisku). Místa, která je třeba vyříznout, jsou značena červenou úhlopříčkou. Hrany a lomy jednotlivých dílů retušujte příslušným odstínem vodové barvy již během lepení.



POZOR OPRAVA
Po upozornění od jednoho ze čtenářů ABC jsme zjistili, že při konstrukci vystřihovánky došlo k chybám. Zdánlivě chybějí díly 36 a 80, a naopak díly 37 a 81 se opakují dvakrát. Všem se omlouváme a přidáváme opravu:
Partii dýmničních dveří sestavíte takto: Na kruhový díl s madly 32 nalepte díl 33 (pomůžete si chlopní 34). Do středu dýmničních dveří nalepte díl 35 a pod něj označení lokomotivy, díl 37 s bílým podložením. Díl 36 neexistuje, omylem jsme posunuli číselnou řadu.
Partie komínu je složená z obvodového kroužku (v kresbě vystřihovánky mylně označen jako díl 37 s červeným podložením a v návodné kresbě mylně označen jako díl 38A), tento kroužek nalepte na kotel 31. Partie komínu se dále skládá z komínu samotného 38 a jeho zesíleného proužku 39.
Díl pod uhlákem, který zdánlivě chybí, je v kresbě vystřihovánky i v návodné kresbě mylně označen číslem 81. Správně měl být označen číslem 80.




NÁVOD NA SLEPENÍ

Stavbu začněte slepením a vytvarováním dílu 1 a 2. K dílu přilepte vytvarovaný rám podvozku 3. Slepte líce a ruby stanoviště čety lokomotivy 4, 5, 6 a 7. Šikovnější z vás mohou okénka vyříznout a mezi díly vlepit celofán či film. Slepte rub a líc středu kabiny 8 a 9. Ještě před složením nalepte zevnitř čelní části kabiny kotel z dílů 10 a 11. Kabinu zkompletujte a zatím odložte.

Vytvarujte boční vodojemy z dílů 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 a 19. Do kabiny vlepte dvířka 20 a 21. Kabinu nalepte na základní díl a přilepte také boční vodojemy. Z dílů 22, 23, 24, 25, 26 a 27 sestavte uhlák a přilepte ho za kabinu. Do přední části lokomotivy nalepte díl 28. Pokračujte nalepením nosníku kotle z dílů 29 a 30. Slepte kotel 31. Z dílů 32 (tento díl nabarvěte z rubu načerno), 33, 35 a 36 slepte dýmniční dveře a přilepte je dopředu kotle. Na dveře nalepte díl 37. Přilepte dolní obvod komínu 38. Z dílů 38 a 39 sestavte komín a přilepte ho do otvoru v kotli. Pokračujte sestavením krytu parojemu a písečníku z dílů 40, 41, 42, 43 a 44. Kotel přilepte k lokomotivě. Natupo nalepte šikmé pláty 45 (2x). Vytvarujte a přilepte díly 46 (2x).

Na obvody kol 47-54 nalepte pásky 55 (8x). Ke kolům ještě přilepte kroužky o větším průměru 56 (8x). Obdobně zpracujte menší kola lokomotivy z dílů 57 (4x), 58 (4x) a 59 (4x). Kola zatěžkejte a nechte dobře proschnout. K lokomotivě přilepte parní válce, které sestavíte z dílů 60-69. K lokomotivě nalepte kola. U krajních kol s menším průměrem není jejich poloha nalepení důležitá. U kol velkých se držte návodné kresby a kola k rámu lepte tak, aby značka u obvodu směřovala směrem dolů ke kolejnici. K hnacím kolům přilepte táhla 70, 71, 72, 73, 74 a 75. K válcům nalepte osy pístů 76 (2x).

Do místa pod kabinou nalepte po obou stranách soustavy potrubí 77 a 78. Na čelo a zadní část rámu nalepte díl 79 (2x). Pod uhlák přilepte díl 80. Nalepte také držáky na lampy 81 (2x). Z dílů 83 (4x), 84, (4x), 85 (4x), 86 (4x) a 87 (4x) složte lampy a nalepte je na určené místo. Nabarvěte načerno čtyři párátka dlouhá 5 mm, natočte na ně proužky 88 a nalepte díly 89 (oba 4x). Nárazníky přilepte na místo. Na černou špejli dlouhou 14 mm naviňte pásky 90, 91 a 92. Díl přilepte na místo.

Nalepte spřáhla 93 (2x) a na ně háky 94 (2x). Přilepte přední stupačky 95 (2x). Přilepte drobné dílky 96 (2x). Nalepte zařízení 97. Do zadní části kotle nalepte díl 98. Na střechu přilepte ventilační budku 99. Nad zadní okna a k uhláku přilepte sluneční clony 100 (2x). K uhláku přilepte rám vyztužení 101. Nad přední okna nalepte sluneční clony 102 (2x). Nad lampy v zadní části uhláku nalepte stříšky 103 (2x). Vytvarujte a přilepte ovládací táhla ke krytu dýmnice 104 a 105. Z dílů 106 (2x) a 107 (4x) slepte schůdky a nalepte je ke dveřím. Nakonec přilepte píšťalu 108.

Chcete-li vytvořit malé dioráma, pokračujte ve stavbě. K vystřiženému podstavci 109 ještě před slepením nalepte koleje s pražci slepené z dílů 110, 111, 112 a 113. Z kartonu 13,5 x 5,5 cm vyrobte spodní část stojánku 114 (není součástí vystřihovánky). Nalepte pozadí 115. Dioráma osaďte figurkou 116. Budete-li chtít, přilepte k podstavci cedulku s označením vozu 117.