Parní lokomotiva 422.002

Parní lokomotiva 422.002
Sdílej
 
Po "velkým bejčkovi" z č. 19 přinášíme jeho menšího kamaráda, "malýho bejčka". Zkušení se nedají zmást, jde o parní lokomotivy z minisérie Historická železnice v měřítku 1:87.

PŘÍPRAVNÉ PRÁCE


Model lokomotivy je oproti své skutečné předloze zásadně zjednodušen. Některé detaily byly vypuštěny zcela, jiné jsou pouze naznačeny kresbou. Vystřihovánka obsahuje poměrně velký počet drobných částí, které nebylo možné doplnit lepicími chlopněmi, a proto je nutné tyto díly lepit natupo. Pracujte proto pečlivě a se stavbou nepospíchejte. Některá místa pro nalepení nebylo možné kvůli nedostatku označit na dílu číslem. Z tohoto důvodu se držte návodu a návodné kresby.

Díly vystřihovánky označené čísly s červenými terči podlepte silnějším kartonem (asi 0,8–1 mm). Ostatní díly podlepte obyčejným kancelářským papírem. Místa ohybu papíru, která je třeba narýhovat tupým nožem, jsou značena černým trojúhelníkem (ohyb ze strany tisku) nebo čerchovanou čarou .-.- (ohyb z rubu tisku). Místa, která je třeba vyříznout, jsou značena červenou úhlopříčkou. Hrany a lomy jednotlivých dílů retušujte příslušným odstínem vodové barvy již během lepení.


NÁVOD NA SLEPENÍ

Stavbu začněte slepením podvozku 1. K podvozku nalepte plochu 2. Slepte líce a ruby stanoviště lokomotivní čety 3, 4, 5, 6, 7 a 8. Šikovnější z vás mohou okénka vyříznout a mezi díly vlepit celofán či film. Ještě před složením kabiny přilepte k dílu 5 kotel 9, 10 a vnitřní posuvná okna 11, 12. Kabinu zkompletujte a přilepte k rámu lokomotivy. Z dílů 13, 14, 15, 16 vytvarujte boční vodojemy a přilepte je. Vytvarujte a nalepte čelní díl podpěry kotle 17.
Vytvarujte kotel 18. Z dílů 19, 20, 21 slepte dýmniční dveře a přilepte je dopředu kotle. Do středu dveří nalepte kolo uzávěru 22. Na kotel přilepte kroužek komínu 23, zpracovaný komín z dílů 24 (z rubu začerněte) a 25. Díl číslo 26 z rubu začerněte a přilepte jej natupo na obvod kotle.

Pokračujte sestavením soustavy parojemu a písečníků. První písečník se skládá z dílů 27, 28, 29 a 30. Střední parojem složíte z dílů 31, 32, 33, 34 a 35. Poslední písečník sestavte z dílů 36, 37, 38 a 39. Nalepte drobný díl 40. Na vodojemy nalepte uzávěry 41 (2x) a 42 (2x). Vytvarujte a natupo přilepte dřevěnou nástavbu uhláku 43. Pod uhlák nalepte díl 44.

Vystřihněte a slepte kola 45 (8x). Na ně pak nalepte kola 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52 a 53 začištěné obvodovými pásky 54 (8x). Jednotlivá kola lepte značkou směrem ke kolejnicím, značku později zaretušujte. Z dílů 55, 56 a 57 (2x) sestavte levý parní válec. Pravý válec sestavte z dílů 58, 59 a 60 (2x). Místo slepení válce k nosné části není značeno, válec lepte doprostřed na osu. Nalepte táhla 61, 62, 63 a 64. Nalepte písty 65 (2x).

Nalepte stupačky 66 (2x). Načerněte čtyři kulatá párátka o délce 5 mm, natočte na ně proužky 67 (4x) a nalepte díly 68 (4x). Nárazníky přilepte na místo. Z dílů 69 (naviňte je na špejli a slepte do tvaru válečků), 70, 71 a 72 (vše 2x) sestavte přední lampy a nalepte je na místo. Spřáhla 73 (2x) nabarvěte z rubu načerno a přilepte. Na spřáhla nalepte háky 74 (2x). Na černou špejli dlouhou 14 mm naviňte pásky 75, 76 a 77. Díl přilepte na místo.

Do čela lokomotivy pod nárazníky přilepte z rubu začerněný díl 78. Nalepte rozvody 79 a 80. Na parojem z boku nalepte díly 81 a 82. Přilepte ovládací táhla 83 a 84, díly zkraťte podle potřeby. Na střechu nalepte píšťalu 85 a nástavbu 86. Sestavte válec vzduchojemu z dílů 87 a 88 (2x). Natupo nalepte stupačky na kabině 89 (2x) a 90 (2x). Sestavte schůdky z dílů 91 (2x) a 92 (4x). Do zadní části pod nárazníky přilepte díl 93. Nalepte obvodová madla vodojemů 94 a 95.

Chcete-li vytvořit malé dioráma, pokračujte ve stavbě. K vystřiženému podstavci 96 ještě před slepením nalepte koleje s pražci slepené z dílů 97, 98 (2x), 99 a 100. Z kartonu 12 x 5,5 cm vyrobte spodní část stojánku 101 (není součást vystřihovánky). Nalepte pozadí 102. Dioráma osaďte figurkou 103. Budete-li chtít, přilepte k podstavci cedulku s označením lokomotivy 104.




PŘEDLOHA MODELU

Lokomotivy této řady byly vyráběny od roku 1918. Používaly se převážně na vedlejších tratích. Poslední lokomotiva 422 byla vyřazena z provozu ČSD v roce 1970.



TECHNICKÁ DATA

Výkon: 383 kW
Nejvyšší rychlost: 50km/h
Výrobce: Vídeňské Nové Město, Floridsdorf, PČM, Krauss Linc, St.E.G.
Nejvyšší rychlost: 50km/h
Přezdívka: malej bejček