Cisternová automobilová stříkačka CAS 24 Praga Golden

Cisternová automobilová stříkačka CAS 24 Praga Golden
Sdílej
 
Z hasičské techniky vám tentokrát přinášíme novinku, která zakončí letošní opakování vystřihovánek z této oblasti.


Model je v měřítku 1:32 a je určen zkušenějším modelářům. Věříme, že vám šestistránková vystřihovánka udělá radost.

PŘEDLOHA MODELU


Cisternová automobilová stříkačka CAS 24 Praga Golden je určena k přepravě požárního družstva a hasicích prostředků pro požární zásah vodou i pěnou. Použitý podvozek Praga Golden je dvounápravový se stálým pohonem obou náprav. Je vybaven šestiválcovým přeplňovaným motorem.

Nástavba je řešena jako jeden celek, nádrže na vodu a pěnidlo jsou uloženy uvnitř. Je vyrobena z ocelových profilů a polepena oboustranně pozinkovaným plechem. Nádrže na vodu a pěnidlo jsou vyrobeny z nerezového plechu. Čerpadlo umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku.


TECHNICKÁ DATA


Délka vozidla: 7190 mm
Šířka vozidla: 2550 mm
Světlost při celkové hmotnosti: 460 mm
Celková hmotnost: 14000 kg
Výkon motoru: 174 kW při 2300ot./min.
Náhon: 4x4
Převodovka: 12 stupňů vpřed, 2 vzad
Počet míst k sezení: 1+5
Nádrž na vodu: 2500 l
Nádrž na pěnidlo: 400 l


PŘÍPRAVNÉ PRÁCE


Díly označené plnými šipkami rýhujte z lícové strany a díly označené prázdnými šipkami rýhujte z rubu. Připravte si špejle o průměru 2-3 mm, drát o průměru 1 mm a hliníkový drát o průměru 3 mm.


NÁVOD NA SLEPENÍ


Stavbu začněte podvozkem. Zpracujte díl 1. Do rámu vlepte postupně díly 2, 3, 4 a po zatížení je nechte důkladně proschnout, aby se rám nezkroutil. Zpracujte držáky a tlumiče náprav z dílů 5, 6, 7 a nalepte je na vyznačené pozice na rám. Přední nápravu zpracujte z dílů 9, 10 a 11, nápravu nalepte na osu 8.

Zpracujte díly 2x 12 a 13 a vsuňte je do dílu 8. Zpracujte díl 14 (17) a nalepte ho na díl 16, k nim díl 15 (18). Tyto díly musí směřovat k zadní části podvozku. Osami (nejsou znázorněny) je spojte s táhlem zatáčení 19. Doplňte osu P3 a osou P6 (špendlík) spojte s díly 12, 13. Všechny rozměry jsou znázorněny.

Zadní nápravu vyrobte z dílů 21, 22 a 11. Nápravu nalepte na osu 20 a doplňte buben z dílů 23, 24, 25 a osu P2. Na obou stranách doplňte díly 27. Nápravy nalepte na držáky z dílů 7. Zpracujte vzduchojemy z dílů 34, 35 a z držáků 36 a nalepte je do rámu. Do středu rámu nalepte válec z dílů 29 a 30.

Motor zpracujte z dílů 37, 38, 39, převodovku z dílů 40–43. Vše nalepte k rámu pomocí držáků 47, které podle potřeby přizpůsobte. Chladič zpracujte z dílů 31, 32, 33, vlepte ho do rámu a spojte osou P1 s motorem. Osa by měla být vodorovná. Na díl 43 nalepte ze spodu díl 44. Na přední nápravu nalepte díl 46 a spojte osou P4 s dílem 44. Na zadní nápravu nalepte díl 45 a spojte osou P5 s dílem 44. Na motor nalepte díl 48.

Nárazník zpracujte z dílu 49 (záleží na vás, který si vyberete), 50 a 51. Navrch dílu 50 nalepte na střed díl 54 a boky 55, 56. Zespodu na díl 51 nalepte spojler 52, 53. Blatníky slepte z pláště 57 a boků 58 (venkovní), 59 (vnitřní) a nalepte je na rám současně s nárazníkem na vyznačené pozice, jak je to nakresleno v návodné kresbě. Na pravou stranu (ve směru jízdy) na vyznačené pozice nalepte nádrž vyrobenou z dílů 60, 61, 62 a kryt baterie z dílů 67, 68.


Zpracujte schody. Držák 63 nalepte na blatník 57, druhý držák 64 k rámu a spojte schody 65 (spodní schod) a 66. Na levou stranu zpracujte držák 79 s díly 80, 81 ke kterým nalepte výfuk z dílů 82, 83, 84. Celek nalepte na rám. Schody vyrobte z držáků 69, které nalepte na blatník 57.

Díl 70 přilepte k rámu a spojte schody 71, 73. Díl 70 a 64 spojte dílem 72. Zespodu na vrchní schod nalepte válec z dílů 74–77 a krabičku z dílu 78. Zkušenější modeláři mohou motor doplnit potrubím, které si vyrobí z hliníkového drátu o průměru 3 mm podle návodné kresby.

Přední kola vyrobte z vnitřního pláště 88, do kterého vlepte díl 89, na něj díl 90 a celek na bok 92 a plášť 93. Z vnitřní strany nalepte bok z dílů 91, 92. Hotová přední kola nasuňte na osu P3 a zajistěte zarážkou 94 tak, aby se kola volně otáčela. Dovnitř dolepte disk z dílů 95, 96 a volitelně 97. Zadní kola vyrobte z vnitřního pláště 98, do kterého vlepte díl 99, na něj díl 90 a celek na boky 92, 100 a plášť 101. Hotová zadní kola nasuňte na osu P2 a zajistěte zarážkou 94 tak, aby se kola volně otáčela. Dovnitř dolepte disk z dílů 95, 96 a volitelně 97.

Ve stavbě pokračujte kabinou. Zpracujte díly 103, 104, 105. Nalepte stěrače 110 odzadu dopředu ve směru jízdy. Dále zpracujte podlahu. Nalepte ji způsobem, aby se na dílech 103, 104 dal spodek kabiny ohnout tak, aby vznikl lom podle detailu v návodné kresbě. Zpracujte díl 108, na něj nalepte díl 109. Kabinu doplňte majákem z dílů 116, 117 a poklopem z dílů 111, 112.

Maják i poklop nalepte na díl 105. Díl 105 dále doplňte pozičními světly 2x 113. Na podlahu dolepte na vyznačené místo díl 115. Doprostřed předních dveří nalepte schody 125 (ryska znázorňuje místo nalepení). Z drátu 1 mm vyrobte zábradlí P7, P8 a držák zpětných zrcátek P9, na který nalepte díly 122 a 124. Na bok kabiny 104 přilepte pomocné zpětné zrcátko 123. SPZ můžete nalepit na přední masku 108 nebo na nárazník 49. Modrá světla nalepte na přední masku 108 nebo na vrchní díl nárazníku 50, ale pozor na vyklápění kabiny.

Slepte základ korby - díly 126, 127 a 128. Na zadní část dílu 127 nalepte díly 129, 144 P a L, SPZ díl 146. Zpracujte díly 130, 131 a 137, 138 a 132, 133. Všechny nalepte na spodní část dílu 127. Dále zpracujte dva zadní výklopné schůdky - díly 139 a 140. Díl 2x P15 nasuňte do dílu 137 a 138, a na ně nalepte natupo díl 2x P14 do tvaru T. Přitom dbáme na to, aby se díly P15 mohly v dílech 137 a 138 otáčet.

Na díly P15 nasuňte slepené schůdky 139 a 140 opět tak, aby se mohly otáčet. Vše lepíme podle návodné kresby. Na díly 132, 133 nalepíme koncová světla 145 a nárazníky z dílů 2x 155. Na díl 134 nalepte díl 135 a 136, které vytvoří druhou část blatníků. Nalepte je postupně na díl 126 na levou a pravou stranu a zakončete je zástěrkami z dílů 2x 143. Tímto je spodní část nástavby hotova.

Bednu na nářadí slepte z dílu 189. Z drátku si vyrobte madlo podle schématu v návodné kresbě. Kontrolní poklop nádrže na vodu vyrobte z dílů 152, 153 a 154, celek přilepte na vyznačené místo na nástavbě. Výfuk slepte z dílů 163 a 164, boční osvětlení z dílů 4x 144. Stožár osvětlení začněte zpracovávat dílem 147, který je potřeba z rubu nabarvit červenou barvou. Potom ho přilepte na díl 127. Díl 148 smotejte do ruličky, přilepte ho na díl 147 a dílem 149 ho přichyťte na díl 127. Světla 2x 150 nasaďte na drátek P 12 a přelepte je dílem 151 k stožáru P 10 do tvaru T.

Zpracujte díly 2x 165 - držáky žebříků, díl 2x 176 - schránka pro přejezdové můstky přes hadice a 2x 173 - držáky pěnidla. Vše nalepte na vyznačená místa na díle 126 (držáky pěnidla nejsou označeny, ale nalepte je v ose s držáky pro přejezdové můstky). Samostatně zpracujte zadní žebřík z dílů 179 a 180, pomocný žebřík z dílů 181 a 182. Celek z dílů 181, 182 nalepte na celek z dílů 179, 180 jako složený (nalepí se na čtyři bílé čtverečky na díle 179), nebo jako rozložený jen na spodní dva čtverečky na díle 179.

Zpracujte zadní dva reflektory z dílů pláště 2x 157, předních skel 2x 158 a zadních krytů 2x 159. Zadní maják sestavte z dílů 161, 162 a základny 160, kterou nalepte na drátek D, a celek přilepte k zadnímu zábradlí C a nový celek nalepte na záď nástavby. Dále vyrobte z drátku boční zábradlí A, B (díl B je levé zábradlí ve směru jízdy). Nyní zpracujte čtyři žebříky z dílů 4x 177 a 178, tažnou tyč z dílu 174 a z koncových ok z dílů 175. Vodní dělo zpracujte z dílu 183, trysku z dílu 184, stojan z dílu 185 a P16 a nakonec rukojeť z drátku podle předlohy P13. Celek osaďte na střechu nástavby, díl 126. Zbývá ještě zpracovat vývody pro hadice z dílů 2x 186 a 187 a 6x 188 a vše postupně nalepit na díly 137 a 138.

Celou korbu opatrně přilepte na rám a doplňte dílem 85, který také lepte ke korbě. Díl 85 na druhé straně „sedí“ na držáku 79 a na dílu 77. Můžete si vyrobit ochranný rám na kabinu, který vystřihněte z dílu 190, a do rohů nalepte 4x díl 191. Rám můžete také vyrobit z drátu o průměru 2 mm a nalepit ho na střechu kabiny, díl 105, podle fotografie skutečné stříkačky.

Autor

Konstrukce a slepení modelu PMHT &#8211