Tatra 815 vd 13 350 6x6.1

Tatra 815 vd 13 350 6x6.1
Sdílej
 
Otiskujeme další vystřihovánku Tatry z desátého ročníku Rallye Paříž-Dakar, tentokrát šestikolku.

První osmikolku jste si mohli slepit z loňského čísla 19. Můžete se těšit i na další kamiony z desátého ročníku rallye, který jsme kvůli početné účasti kamionů z Česka a jejich umístění vybrali záměrně. Model je zpracován v měřítku 1:53 a je určen mírně pokročilejším modelářům. Pokud byste si chtěli slepit i jiné kamiony z Dakaru, můžete si je stáhnout z webových stránek www.papirove-tatry-z-dakaru.ic.cz.


PŘEDLOHA MODELU


Tatra 815 vd 13 350 6x6.1 jela desátý ročník Rallye Paříž-Dakar v roce 1988 jako soutěžní vozidlo ve složení Z. Kahánek, O. Měřínský a Z. Hajdušek. Kvůli poruše listových per musela posádka ze soutěže odstoupit. Do Dakaru dojela, ale už mimo soutěž.

TECHNICKÁ DATA

Motor: vzduchem chlazený vznětový desetiválec T3
Obsah: 18.99 l
Výkon: 350 kW při 2200 ot./min.
Max. rychlost: 160 km/h
Min. rychlost: 2 km/h
Stoupavost: 100 
Brodivost: 800 mm
Celková hmotnost: 10,5 t
Spotřeba: 45-100 l/100km


PŘÍPRAVNÉ PRÁCE


Díly označené plnými šipkami rýhujeme z lícové strany a díly označené prázdnými šipkami rýhujeme z rubu. Některé díly jsou dále označené P jako pravý nebo přední a L jako levý. Díly 14, 39, 40 (bez chlopní), 46, 65 podlepíme kartonem silným 1 mm. Díly 22, 23, 42, 65 a spodní část boků kabiny 44 z rubové strany částečně nebo úplně začerníme.

NÁVOD NA SLEPENÍ


Začneme slepením nosného rámu 1, ke kterému přilepíme díl 20 a přední nárazník 19. Na jeden díl 2 a na jeden díl 4 přilepíme podlepený díl 3 (s označením P na díl 4). U dílů 2 je možné pro vylepšení vzhledu vyříznout šedé plochy. Tyto díly zatím odložíme. Centrální rouru slepíme z dílů 8, 9, 10, 11 a 35. Dále lepíme diferenciály 5 a 2x 6. Ke každému diferenciálu 6 je pouze jeden díl 7. Z druhé strany ho přilepíme k dílu 2. Zadní poloosy slepíme z dílů 26 a přední poloosy z dílů 25. Zde je možné udělat 2 varianty - pootočená kola nebo rovná.

Nyní slepíme celý podvozek dohromady. Do dílů 6 nasuneme poloosy 26. Rouru 9 vlepíme mezi diferenciály. Dbejte na to, aby byly poloosy v jedné rovině. Podobně zpracujeme i přední nápravu z dílů 5, 25. Díly 2 a 4 přilepíme podle návodné kresby k rámu a mezi ně pak přilepíme přední a zadní nápravy. Je důležité dbát na to, aby po přilepení byly všechny poloosy vodorovně s rámem. Mezi nápravy nyní vlepíme natupo centrální rouru. Snažte se, aby byl spoj roury směrem nahoru.

Podvozek pak doplníme listovými pery 32, 33, krytem 3 a nádrží 14, 15. Přední tlakovou nádrž slepíme z dílů 16, 18 a zadní z dílů 17, 18. Zadní nádrž k sobě slepíme natupo nejlépe v místě spoje na plášti válce a celek pak přilepíme natupo k rámu. Přední nádrž také lepíme spojem k rámu. Mezi díly 10 a 25 vlepíme torzní tyče 12 vyrobené z drátku o průměru 1,5 mm. Podvozek máme až na kola hotový a zatím ho odložíme.

Budeme pokračovat nástavbou. Do slepeného dílu 37 vlepíme díl 38. Dále přilepíme zadní čelo 36 a pak podlepené dno 40. Podlepený díl 39 vlepíme do nástavby a k celku pak přilepíme přední čelo 41. Na spodek přilepíme nosníky 24. Zkušenější modeláři mohou opět vyříznout šedivé plochy a přilepit nosníky samostatně. Dále přilepíme blatníky 42, 43 – v kresbě označené ještě jako levé a pravé. Nástavba je hotova a můžeme ji přilepit k rámu.

Kabinu začneme slepením hlavního dílu 44, ke kterému přilepíme horní výztuhu 45 a na ni pak poklop 46. Na přední rohy nalepíme difuzory 47, 48. Nalepíme je přes mřížky. Slepíme vzduchové filtry 52, 53, 54. Přilepíme je k držákům 51, 50 a oba celky pak přilepíme k boku motoru 49, na který ještě přilepíme stočený výfuk 55. Motor i s filtry přilepíme ke kabině a celek odložíme. Nejobtížnější prací na modelu je vytvoření ochranného rámu. K výrobě budeme potřebovat drátek o průměru asi 1 mm. Rám se skládá s dílů 56-62. Pro jeho slepení je vhodné použít vteřinové lepidlo - gel. Rám po zkompletování natřeme bílou barvou a osadíme ho na kabinu podle návodné kresby. K rámu přilepíme přídavná světla 65. Zpětná zrcátka 64 přilepíme na držáky 63 (drátek o průměru 0,2 mm) a přilepíme je ke kabině.

Poslední prací je zpracování kol. Je důležité, abychom si označili z druhé strany spodek boku kola čárkou kvůli stínování kol. Pokud bychom kola otočili, vypadala by jako propadlá. Na boky kol 27 přilepíme pokličky 28, 29 . Vystřihneme zadní boky 30, pláště 31 a pomocné chlopně 34, kterými slepíme pláště k sobě. Kola zkompletujeme a přilepíme k modelu.


Konstrukce a slepení modelu Roman Hruška