Závodní Porsche 935 K2

Závodní Porsche 935 K2
Sdílej
 
Tento model vlastně vznikl náhodou. Redakce původně chtěla zopakovat vůz Porsche 935 Vaillant, ale zjistil jsem, že model již jako originál neexistuje. Po dohodě s ábíčkem jsem proto přistoupil k překreslení modelu. Výrazně mi pomohl dlouholetý kolega Pavel Skokan.


Ale protože jsou vozy porsche mojí srdcovou záležitostí, při pohledu na postavený "zelený poršák" ve mě uzrála myšlenka na celkovou rekonstrukci a nově postavený model. Jestli výsledek stojí za to, posoudíte jistě sami. Při stavbě jsem vycházel z podkladů z mého archívu, z internetu a také jsem konstrukci konfrontoval s několika plastovými modely, které vlastním. Michal Antonický

Porsche 935 K2

Porsche 935 mělo v 2. pol. 70. let velký technologický náskok Bylo vyvinuto na základě nových pravidel FIA pro skupinu 5, která umožnila stájím úpravy sériových vozů při zachování rozměrů. S Porsche 935 K2 jel 30. dubna 1978 rychlostní závod německého mistrovství DRM (Deutsche Rennsport Meisterschaft) na Nürburgringu pilot John Winter, vl. jménem Louis Krages. V 1. kole se mu však porouchala převodovka a jízdu nedokončil.

Technická data

Motor: dvouventilový turbo šestiválec, chlazený vzduchem
Výkon: 434 kW (590 k) při 7900 ot./min.

Max. rychlost: 340 km/hod.
Převod. stupňů: 4
Nádrž: 200 l
Hmotnost: 970 kg
Délka vozu: 4680 mm
Rozvor: 2271 mm



PŘÍPRAVNÉ PRÁCE

Vystřihovánka je rozdělena do dvou etap: I. kola s podvozkem a motorem - podložení čísel zelené; II. kompletní karoserie – podložení čísel žluté. Díly u obou etap začínají číslem jedna a úpravy dílů jsou jednotlivě popsány.

Hrany nařezávané z líce jsou značeny čarou s malým černým trojúhelníčkem, hrany nařezávané z rubu (přeneste si je propichy) jsou někde čerchované (-.-.-) s malým černým kolečkem. Výřezy ploch, prořezy a propichy jsou značeny červenou úhlopříčkou, čarou nebo tečkou. Prořezy pro zalepení os jsou černé. Hrany retušujte postupně během lepení.


Ke stavbě jsou potřeba špendlíky, drát a špejle o průměru 2 mm. Barvu, rozměry a jejich počet najdete v kresbě modelu. K lepení použijte lepidlo Herkules, k podlepení dílů se nejlépe hodí bezvodé tuhé lepidlo ve válcové tubě, např. Pritt nebo Kores.

NÁVOD NA SLEPENÍ

Návod (pdf)

I. kola s podvozkem

Kancelářským papírem (dále PK1) podlepte díly 1, 6, 7, 10, 25, 26, 28, 35, 37, 43, 46, 50, 53, 55, 57 a 59. Kladívkovou čtvrtkou (dále PK2) podlepte díly 2, 3, 4, 8, 9, 12, 34, 36 a 40. Ze špejle o průměru 2 mm zhotovte dvě přední osy 16 a zadní osu 61. Z pevného drátu o průměru 0,6 mm vytvarujte tyč na otáčení kol 13 a ze špendlíků uštípněte čtyři díly 14 a dva díly 15. Z rubu začerněte dva výfuky - díly 31. Boky pneumatik narýhujte z rubu pomocí odpichovátka (vzdálenost je na chlopni a střed máte vyznačen). Nakonec malá rada: pokud nechcete stříhat titěrné zoubky, drobné díly podlepte a lepte k sobě natupo.

Začněte přední nápravou. Z dílu 1 slepte nosič nápravy 1 a ze stran přilepte ramena levá - díly 2 a 3, pravá pak díly 4 a 5. Ramena doplňte výztuhami – horní 6 a spodní 7. Ze dvou dílů 8 slepte levý držák a přilepte k němu brzdový kotouč, slepený z dílů 10, 11 a 12. Stejně zpracujte i pravý držák – díl 9 s kotoučem. Nyní pomocí čtyř špendlíků 14, tyče 13 a dvou špendlíků 15 upevněte do závěsů levý a pravý držák. Protáhněte jimi přední osy 16 spolu se zákolníky 17 a nápravu zatím odložte.

Pokračujte motorem. Z dílu 18 zpracujte blok, ke kterému postupně přilepte díly 19, 20 a 21. Zezadu připojte držák 22 a zespodu převodovku s rozvodovkou, slepenou z dílu 23. K ní připojte dva kužele - díly 24 a 25. Z dílů 26, 27 a 28 slepte dvě turba, připojte výfuky 29, 30 a do středu obou vlepte ohnuté konce výfuku - díly 31. Díly turba se žebrováním směřují dovnitř! Celek dokončete koncovkami 32. Nyní převodovkou protáhněte slepený příčník 33 a k němu postupně nalepte levou nápravu - díly 34 a 35. K ní připojte zadní brzdový kotouč, slepený z dílů 38, 39 a 40. Stejně zpracujte i pravou nápravu - díly 36, 37 . Hotový celek zatím odložte.

Pokračujte slepením kol, nejprve předních. Vystřihněte dva narýhované boky pneumatik - díly 41 a 44 - vytvarujte je a pomocí malé chlopně je opět spojte. Z dílů 42 a 43 slepte vnitřní disk, z dílů 45 a 46 slepte vnější disk a hotové je vlepte do boků 41 a 44. Boky spojte pláštěm 47. Stejně zpracujte i druhé kolo. Nyní kdo chce, může si do kol vlepit chlazení - díly 57 a 58. Obě kola nasuňte na osy 16 a zakápněte lepidlem. Zadní kola slepte stejně: do boků 48 vlepte disk 49 a 50, do boků 51 disk slepený z dílů 52 a 53. Zpracované boky spojte plášti 54. I zde si můžete do kol vlepit chlazení - díly 59 a 60. Převodovkou a nápravnicemi protáhněte osu 61, nasuňte obě kola a zalepte je. Nakonec všechna kola opatřete maticemi, jsou slepeny z dílů 55 a 56. Hotovou přední i zadní nápravu zatím odložte.

II. kompletní karoserie

PK1 podlepte díly 7, 8, 9, 39, 48, 49, 51 a 57. PK2 podlepte díly 20, 34, 35, 44, 58, 59 a 64 (zde podlepte bez chlopní). Kartonem o síle 1 mm podlepte dva díly 3, mřížku 4 a výztuhu 45. Z drátu o průměru 0,5 mm vyrobte tažné očko – díl 47. Na ruby dílů 15, 17, 24, 29, 38 a 54 si přeneste úsečky A-A , B-B, C-C, D-D, E-E a F-F. Na ruby si také přeneste všechny středové rysky, umožní vám to lepší orientaci při usazování a lepení dílů do karoserie. Ve vystřihovánce je řada plastických doplňujících dílů, záleží tedy jen na vás, zda je použijete.

Stavbu zahajte vytvarováním a prořezáním dílu 1. S pomocí dílů 2, 3 a 4 vytvarujte prolis a postupně na díl 1 nalepte plošky 5, 6 a spony 7. Díl slepte do požadovaného tvaru a připojte levý a pravý blatník - díly 8, 9 a příď zatím odložte. Do střechy 10 vlepte zadní okno 11 spolu s výztuhami 12 a vstupy chlazení 13 a 14. Pravý bok 15 vytvarujte, pomocí dílů 16 vlepte kliku a postupně jej opatrně od předu zalepte do střechy. Pravý bok zpracujte obdobně - díly 17 a 18 - a opět vlepte do střechy. Kabinu dokončete vlepením předního skla 19. Nyní kabinu spojte s přídí, nejdříve lepte přední chlopně, pokračujte spodní částí a nakonec dotvarujte přední okno. Na sklo přilepte stěrače 20 a do boků vlepte levý chladič 21 a pravý chladič 22. Celek zafixujte předním žebrem 23, který vlepte mezi úsečky A-A, a zatím odložte.

Z dílů 24 a 25 slepte levý zadní blatník a z rubu vylepte díly 26, 27 a blatník dokončete vlepením prolisu 28. Stejným způsobem zpracujte i pravý blatník - díly 29, 30, 31, 32 a vypoulenou mřížku 33. Oba blatníky nyní opatrně vlepte do karoserie a zevnitř zafixujte žebry 34 a 35, které vlepte mezi úsečky B-B, C-C. Celek nechte pod mírnou zátěží proschnout. Dejte pozor na zkroucení karoserie!

Pokračujte předním spoilerem. Slepte k sobě díly 36, 37 a od středové rysky oblepte spoilerem 38 spolu s dílem 39. Z dílu 40 a 41 zpracujte přední chladič, opatrně vlepte do spoileru a celek připojte k přídi. Blatníky vylepte díly 42, 43 a zevnitř zafixujte spoiler žebrem 44. Lepte mezi úsečky D-D a E-E. Z dílů 45 a 46 slepte destičku, kterou po proschnutí připojte zespodu k žebru a spoileru. Ten dokončete vlepením tažného očka 47.

Na zadní čelo 54 připojte postupně světla 55 a 56 (zevnitř), tvar nárazníku 57, 58, 59 a čelo vytvarujte do oblouku. Zespodu, na úsečku F-F, přilepte díl 60, seshora připojte díl 61 a celek vlepte do zádě k žebru 35. Na nárazník nalepte zpracované díly 62 a karoserii dokončete přilepením dvou zpětných zrcátek - díly 63 a 64. Nyní do karoserie vlepte přední a zadní nápravy s koly a přelepte podvozkovou deskou 57.

Autor

KONSTRUKCE Michal Antonický a Pavel Skokan