Rallye Dakar 2009 - Tatra 815-2TOR45 4x4.1 VK

Rallye Dakar 2009 - Tatra 815-2TOR45 4x4.1 VK
Sdílej
 
Česko-brazilská posádka ve složení André de Azevedo, Maykel Vilarta, a Jaromír Martinec se v posledních pěti letech pravidelně v nejtěžší rallye světa umisťuje v první desítce kategorii kamionů.

Se stejným cílem vyrazili i na letošní Dakar, který se poprvé v jeho historii konal mimo africké území, v jižní Americe – v Argentině a Chile.

Od první etapy se brazilskému pilotovi dařilo držet Tatru na celkovém osmém místě a toto umístění postupně vylepšil až na šesté místo. V deváté etapě dokonce dosáhli na druhé místo.

Tatra Andreho De Azeveda tak byla jediným českým kamionem, který dojel až do cíle v Buenos Aires. Šesté místo ve velké konkurenci Rallye Dakar 2009, je opravdu velkým úspěchem. Nezbývá, než posádce popřát do dalšího ročníku minimálně stejné umístění, jakého dosáhli letos.


Tatra 815-2TOR45 4x4.1 VK • 

PŘÍPRAVNÉ PRÁCE


Díly označené plnými šipkami rýhujte z lícové strany a díly označené prázdnými šipkami rýhujte z rubu. Díly 8, 42, 43, 48, 55 podlepte kartonem siným 0,5 mm.

Díly 53, 54 podlepte na karton 1 mm. Díly 44 podlepte kartonem silným 1,5 mm a díl 4 kartonem silným 2 mm. Díly 17-24 a spodní část boků kabiny 41 z rubové strany částečně nebo úplně začerněte. Díl 36 vyrobte z drátku 2 mm podle šablony. Díl 2x 16 A 2X 46 vyrobte z drátku o průměru 0,5 mm.

NÁVOD NA SLEPENÍ


Stavbu modelu začněte slepením nosného rámu 1. Krámu přilepte přední nárazník 25 a zadní světla 9, 10. Připravte si nápravy. Slepte diferenciály 5, do kterých vlepte poloosy 6. Slepte příčníky 2 a 3. Na díly 2 nalepte podlepený díl 4. Centrální rouru slepte z dílů 7, 8.

Nyní slepte celý podvozek dohromady. Příčníky 2 a 3 přilepte k rámu. Mezi příčníky nalepte zkompletované nápravy. Je důležité dbát na to, aby po přilepení byly všechny poloosy vodorovně s rámem. Mezi nápravy nyní vlepte natupo centrální rouru. Snažte se, aby spoj roury byl směrem nahoru. Slepte nádrže 12 - P, L a přilepte je k rámu.

Tatra 815-2TOR45 4x4.1 VK • 

Na tenkou bílou čárku na nádržích nalepte krycí panely 13 - P, L. Tlakové nádrže slepte z dílů 14 a 15. Poté je slepte k sobě do tvaru pyramidy a celek pak k rámu. Zpracujte skříňku baterie 11. Přední blatníky slepte z dílů 21, 22, 23 - P, L. Na zkompletované blatníky ještě přilepte zástěrky 24 a oba celky pak přilepte k rámu.

Díly 16 prostrčte rámem a zafixujte kapkou lepidla. Zadní blatníky zpracujte z dílů 17, 18, 19 - P, L. Na zkompletované blatníky ještě přilepte zástěrky 20. Oba blatníky pak přilepte na díly 16 symetricky proti sobě podle návodné kresby. Na spoj mezi nárazníkem a rámem přilepte kryt 26 našikmo podle návodné kresby. Podvozek je kromě kol hotový a zatím ho odložte.

Pokračujte nástavbou. Slepte díl 38. Dno podlahy (velká černá plocha) bez chlopní předtím podlepte kartonem silným 1 mm. K nástavbě zespodu na bílé linky přilepte natupo nosníky 55 a boční panely 39, 40. Nástavba je hotova a můžete ji přilepit k rámu.

Pokračujte kabinou. Kabinu začněte slepením hlavního dílu 41, na který přilepte díly 42, 43 a 44. Dno kabiny předtím opět podlepte, opět pouze černou plochu bez chlopní. Zpracujte díl 27 a přilepte na spodek kabiny. K bloku motoru 28 přilepte díl 29 a držáky filtrů 30 L, P. Slepte vzduchové filtry 31, 32, 33, tlumič výfuku 34, 35 a oba celky přilepte k držákům.

Tatra 815-2TOR45 4x4.1 VK • 

Na spodní konec připraveného výfuku 36 namotejte díl 37 a celý výfuk zasuňte do tlumiče. Orientujte se podle návodné kresby. Motor s filtry a výfukem přilepte ke kabině a celek pak na rám. Zpracujte sání 45 a přilepte na střechu. Kabinu doplňte drobnými detaily - ochranným rámem 48, zrcátky 46, 47 a stínidlem 49. Kabina je hotova.

Poslední prací je zpracování kol. Zde je důležité, abyste si kvůli stínování kol označili z rubové strany spodek boku kola čárkou. Pokud byste kola otočili, vypadala by jako propadlá. Na boky kol 51 přilepíme pokličky 53, 54. Vystřihneme vnitřní boky 50 a pláště 52. Kola zkompletujeme a přilepíme k modelu. Tím je model hotov.

 

NÁVRH Roman Hruška
KONSTRUKCE Roman Hruška
SLEPENÍ František Sochor

 

Vizitka na modelu
Tatra 815-2TOR45 4x4.1 VK
Rallye Dakar 2009
1:53
Roman Hruška
2009/23

 

SÉRIE RALLYE DAKAR 2009 V ABC

Liaz 111.154 D 21/2009
Tatra 815-2TOR45 4x4.1 VK 23/2009
MAN TGA 18.480 25-26/2009

 

 

Hry