Rallye Dakar 2009 - Liaz 111.154 D

Rallye Dakar 2009 - Liaz 111.154 D
Sdílej
 
Příjemným překvapením letošního Dakaru se staly výkony olomouckého Marka Spáčila se speciálem Liaz 4x4, poháněným osmiválcem DEUTZ.

PŘÍPRAVNÉ PRÁCE

Díly označené plnými šipkami rýhujte z lícové strany a díly označené prázdnými šipkami rýhujte z rubu. Díly 2, 3, 5, 25, 41 a 42 podlepte kartonem silným 0,5 mm. Díly 47, 49 a 50 podlepte kartonem silným 1 mm. U dílu 26 podlepte pouze část dna o šířce chlopně 29. Podlepte i díl 39, ale pouze dno kabiny bez zadní stěny. Boky blatníků 12, 13 a díly 14, 24, 28, 30, 31, 32, 36, 37, 38 a 45 z druhé strany začerněte. Ze špejlí o průměru 2 mm vyrobte díly 20 a 22 a nabarvěte je na černo. Z drátku o průměru 0,3 mm si připravte držáky zrcátek 43. Na modelu je větší část dílů, které se lepí tzv. na tupo, tedy bez chlopní. Ti, kteří se na to necítí, si mohou chlopně dokreslit.

Liaz 111.154 D •  Václav Jirásek


NÁVOD NA SLEPENÍ

Návodná kresba

Stavbu modelu začněte slepením nosného rámu 1. K rámu přilepte zadní nárazník 7 a listová pera 2, 3. Přední nárazník zpracujte z dílů 4, 5 a 6. Díly 5 jste si podlepili, aby nárazník lépe držel tvar. Celek přilepte k rámu. Nyní zpracujte nádrže, levou 16 a pravou 17, a přilepte je k rámu. Tlakové nádrže slepte z dílů 18 a 19. Poté je slepte k sobě do tvaru pyramidy a celek pak k rámu. Zpracujte skříňku baterie 15 a díl 8, do kterého si nejprve udělejte otvory pro kardany (osy). Oba celky přilepte k rámu.

Nyní zpracujte nápravy, přední 9 a zadní 10. V dílech opět udělejte otvory. Nápravy nalepte na listová pera 2, 3 a propojte s převodovkou 8 pomocí kardanů 20, 22. Na díly 20 a 22 ještě namotejte zesílení 21, 23.

Slepte přední blatníky 12 a 13, na které přilepte zástěrky 14. Oba celky přilepte k rámu. Zpracujte nosníky nástavby 25. Žebra přilepte k rámu na vyznačená místa. Na spoj mezi nárazníkem a rámem přilepte kryt 24 našikmo podle návodné kresby. Podvozek je kromě kol kompletní a zatím ho můžete odložit.

Pokračujte nástavbou, kterou slepte z dílu 26, 27 a 29. Zpracujte blatníky 30, 31 a 32, na které přilepte zástěrky 14. Blatníky přilepte do oblouku v boku nástavby na bílou čárku na dílu 31. Na vršek nástavby přilepte čtyři kryty průduchů 28. Nástavba je hotova, přilepte ji k rámu.

Liaz 111.154 D •  Václav Jirásek

Kabinu začněte vytvarováním dílu 33. Před jeho slepením si přeneste na rubovou stranu osu A-A. K dílu 33 přilepte z rubu pomocnou chlopeň 34 a k té pak díl 35. Výroba stupaček 38 a blatníků 36, 37 vyžaduje hodně trpělivosti, tak nikam nespěchejte. Připravte si zadní čelo kabiny 39. Spodek je nutné mít podlepený silným kartonem, aby kabina držela tvar. Než však zalepíte dno, přilepte ke kabině střechu 40 s poklopem 41. Nyní můžete zalepit dno na pomocnou osu A-A. Na spodek kabiny přilepte díl 11. Ochranný rám kabiny můžete udělat dvěma způsoby: buď papírový z dílu 42, a nebo ho vytvarujte z drátku o průměru 1 mm (světla použijte z rámu v kresbě modelu). Ke kabině ještě přilepte zrcátka 43, 44, sluneční clonu 45 a celou kabinu přilepte k rámu.

Poslední prací je zpracování kol. Zde je důležité, abyste si kvůli stínování kol označili z rubové strany spodek boku kola čárkou. Pokud byste kola otočili, vypadala by jako propadlá. Vyřízněte otvory do boků 46. Do nich vlepte díly 47 a pak díly 48, na které přilepte podlepené náboje 50 a poklice 49. Kola dokompletujte díly 51, 52 a přilepte k modelu. Tím je model dokončen.

 


SÉRIE kamiony a tahače

NÁZEV Liaz 111.154 D

MĚŘÍTKO 1:53

ROZMĚRY V CM D 11 V 7 Š 5


Liaz 111.154 D •  Václav Jirásek

DAKAR 2009 - Liaz 111.154 D

Příjemným překvapením letošního Dakaru se staly výkony olomouckého Marka Spáčila se speciálem Liaz 4x4, poháněným osmiválcem DEUTZ. Držitel čtvrtého místa ze Středoevropské rallye se v prvních etapách pral s nevýhodou v podobě vyššího startovního čísla, ale postupně se dokázal posouvat vzhůru průběžným pořadím až do první desítky.

Ve druhé polovině závodu se však začaly projevovat závady na extrémně namáhaném podvozku, zejména na pohonném ústrojí a na nápravách. Tým ještě v několika etapách improvizoval s opravami, ovšem za Fimabalou musel ze soutěže odstoupit z celkového sedmého místa mezi kamiony, neboť bez pohonu přední nápravy a při absenci potřebných náhradních dílů bylo nemyslitelné etapu v extrémně měkkém písku absolvovat.

Liaz 111.154 D •  Václav Jirásek

Komentář Marka Spáčila: „Odstoupili jsme až v době, kdy bylo zřejmé, že pokračovat už skutečně nejde. Pohonné ústrojí jsme z obou náprav skládali tak, jak nám dostatek náhradních dílů dovolil. Pokud vůz jel jen s jednou poháněnou nápravou, dostávala paradoxně zabrat ještě víc, neboť přenášela celý hnací moment motoru. Odstartovali jsme speciálku do La Roji, ale hned po startu se ve velmi měkkém písku auto zahrabalo a bylo jasné, že bez pohonu všech kol tu etapu zkrátka neprojedeme. Stát se to o den později, kdy byla už trať tvrdá, etapu bychom projet dokázali. N kdyby se ale na Dakaru nehraje.“

NÁVRH Roman Hruška

KONSTRUKCE Roman Hruška

SLEPENÍ František Sochor


 

 

SÉRIE RALLYE DAKAR 2009 V ABC

Liaz 111.154 D 21/2009

Tatra 815-2TOR45 4x4.1 VK 23/2009

MAN TGA 18.480 25-26/2009