Stavíme kolejiště H0 3

Sdílej
 

Sklopné kolejiště

STAVÍME KOLEJIŠTĚ H0 3Železniční modeláři bojují s místem pro své kolejiště od nepaměti. Však také plocha rozměrů 1 x 1,5 metru zabere v pokoji neuvěřitelně mnoho místa. A to se v našem případě jedná o kolejiště jednoduché, patřící k nejmenším. Jednou z možností, jak vyřešit prostorový problém, je sklápět kolejiště ke stěně. Budete k tomu potřebovat stejný materiál, jaký jste použili při stavbě vlastního kolejiště, takzvané piánové panty a další spojovací materiál. Spojení přídavné plochy s kolejištěmVýroba přídavné plochyNejdůležitější je stanovit šířku přídavné plochy, kolem které se bude kolejiště sklápět. Ta musí být větší než nejvyšší stavba vyskytující se na kolejišti - věž kostela, kopec s kapličkou či tunel. Délka přídavné plochy se rovná délce kolejiště. Máte-li již kostru kolejiště hotovu, nebude vám dělat stavba přídavné plochy žádný velký problém. Stejně jako v předešlém případě nejprve vyrobíte rám (dřevěné trámky průřezu 50 x 50 mm patřičné délky a šířky), který spojíte vruty 6 x 80 mm. Před spojením samozřejmě styčné plochy potřete disperzním lepidlem. Po dokonalém zaschnutí lepidla shora připevníte překližkovou desku o rozměrech 300 x 1500 mm (v našem případě měla přídavná plocha šířku 300 mm) a základ přídavné plochy je hotov. Přídavná plocha je s kolejištěm spojena piánovými panty, pomoci kterých budete kolejiště sklápět. Panty jsou ke kolejišti a k přídavné ploše připevněny ocelovými vruty.

Připevnění kolejiště ke stěně

K připevnění kolejiště ke stěně použijete již známé ocelové vruty rozměru 6 x 80 mm (3 ks), pro které vyvrtáte v zadním trámku přídavné plochy otvory o průměru 6,2 mm. Při montáži budete postupovat tak, že kolejiště i s přídavnou plochou přisadíte ke stěně (ke kolejišti jsou stále připevněny čtyři nohy). Na stěně vyznačíte otvory pro hmoždinky, kolejiště opět odsadíte, vyvrtáte ve stěně příslušné otvory a zaklepnete hmoždinky. Nyní už jen zmíněnými vruty kolejiště připevníte, odmontujete zadní nohy a jste připraveni na další práce (stavbu podloží, o které si řekneme příště). Dnes si však ještě musíme ukázat, jak bude sklopené kolejiště držet při stěně. Ve vyznačeném místě do stěny umístíte další hmoždinku a do ní našroubujete speciální skobu (prodává se v železářství). Do boku čelního hranolu kostry kolejiště zatlučete ocelovou skobičku používanou k připevnění obrazů, skobičkou protáhnete režný provázek nebo ještě lépe ocelové lanko, které bude mít na druhém konci ocelový kroužek na klíče. Nyní už jen kolejiště sklopíte a kroužkem se skobou ho přichytíte ve správné poloze. Na závěr ještě odšroubujete přední nohy. Nevýhoda řešení spočívá v tom, že při každém sklopení kolejiště do pracovní polohy je třeba připevnit přední nohy, výhoda v jeho jednoduchosti.

Autor

Václav Šorel Kresby Jiří Petráček