Mitsubishi G4M Isshikirikko Type 11

Sdílej
 
LIGA KITŮ Měřítko: 1:72 Počet dílů: 172 Rozpětí: 518 mm Výrobce: Tamiya Obtížnost stavby: l l l l l l

Je s podivem, že oba největší agresoři druhé světové války, Německo a Japonsko, se v případě bombardovacího letectva dopustili stejné chyby. Pod dojmem doktríny bleskové války podcenili vývoj těžkého bombardovacího letectva a až do konce válečného dění byli odkázáni na lehčeji zranitelné střední bombardéry. Páteř japonského bombardovacího letectva tvořily dvoumotorové středoplošníky Mitsubishi G4M. Je pravda, že v době vzniku (1939) se jednalo o rychlé letouny (420 km/h), schopné dopravit náklad pum na značné vzdálenosti (4200 km). Navíc byly chráněny neméně dobrými stíhacími stroji (Mitsubishi A6M Zero). Postupem doby však přicházely na pacifické bojiště nové výkonné americké stíhací stroje a "betyny" začaly zaostávat (Betty - spojenecké označení pro Mitsubishi G4M). Příčinou nebyla nyní již malá rychlost, ale zejména absence samosvorných palivových nádrží a pancéřové ochrany posádky, což činilo bombardéry snadno zranitelnými.

Model

Jestliže Mitsubishi G4M1 Betty (v námořním označení G4M Isshikirikko Type 11) byly výbornými stroji počátkem války, potom jejich osmačtyřicetkrát zmenšený plastikový model je výborný dodnes (novinka roku 1999). Nebudu se rozepisovat o skvělých výliscích, vždyť se jedná o firmu Tamiya. Proto také hodnotíme obtížnost stavby číslicí 5, a to přesto, že stavebnice má zmíněných 172 dílů. U modelového bombardéru jsou dokonale propracované vnitřní plochy trupu, kokpit i podvozkové šachty. Překryt pilotního prostoru a hřbetní střeliště lze postavit v otevřené či zavřené poloze. Přední, hřbetní, obě boční i záďové střeliště jsou vybaveny maketami kulometů. Do pumovnice lze umístit pumy nebo maketu torpéda. K nejlepším částem modelu tentokrát patří křídlo. Má klasický centroplán, na který je nasunováno pomocí dvojice nosníků. Motorové gondoly skrývají propracované makety hvězdicových motorů Mitsubishi Kasei 11 i dobře provedené podvozkové šachty. Křídlo je navíc vybaveno vztlakovými klapkami, které lze postavit ve vysunuté poloze. Závěrem lze konstatovat, že "čtvrtková betyna" se důstojně řadí k plastikovým modelům bombardérů v měřítku 1:48.