Skycar

Sdílej
 
Nový dopravní prostředek TECHNIKA Možná už zanedlouho vzlétnou z tajné základny v USA nové stroje, jež by měly změnit způsob naší dopravy. Po sto letech se tak snad lidstvo rozloučí s automobily, které budou nahrazeny novým dopravním prostředkem.

Více než třicet let trval vývoj nebeského automobilu. Při tomto zdlouhavém výzkumu byly utraceny miliony dolarů. Na svět tak přišel Skycar, létající stroj velikosti malé dodávky. Jeho futuristické tvary a čtyři motory kolem čtyřmístné kabiny kryté bublinou z průhledného plexiskla vyvolávají představu, že byl vyroben pro filmového hrdinu Batmana. Je však reálný. Nachází se v dílnách kalifornského města Davisu, připravený se kdykoli předvést.

Zrození "batmobilu"

Konstruktér Skycaru, americký letecký inženýr Paul Moller, věnoval mnoho let tomu, aby zkonstruoval létající stroj, který by dovedl odstartovat z místa a let by v něm byl stejně snadný jako jízda v osobním automobilu. Nyní je již Skycar připraven a schopen letu. Moller to předvedl v civilním zkušebním leteckém středisku v Mohavské poušti, v okolí města Sacramento. Skycar byl pro jistotu upoután na laně k ohromnému jeřábu, přestože se sám jeho konstruktér ujal úlohy zkušebního pilota. Teprve po této úspěšné zkoušce může Americký federální úřad pro letectví (FAA) dát příslušné povolení, aby se nebeský automobil mohl začít pokoušet o letové rekordy. Po více než tisíci hodinách zkoušek v aerodynamickém tunelu je ověřeno, že Skycar bude létat rychlostí kolem 560 km/h a doletí 900 km bez potřeby doplnění paliva. Lisovaná karoserie umožňuje let ve stejných výškách jako malá letadla. Je navržena pro kolmý start i přistání na ploše asi deseti metrů. Města by se tak uvolnila od silniční dopravy a zácpy s nekonečnými řadami aut by se staly minulostí. Lidé budou moci bydlet na venkově a do měst se dostanou snadno a rychle ze vzdáleností kolem 150 kilometrů. Skycar zkrátka slibuje naprostou revoluci v dopravě.

Letoun pro každého řidiče

Konečné řešení Skycaru: přední reflektor; zasunuté příďové kolo; úložní prostor; palivová nádrž; palubní počítač a čidla; ovládání (plyn); padák; protisměrné lopatky; rotující motory; nastavitelná  křidélka; hlavní převod; palivová nádržOčekávaná obliba Skycaru stojí na třech předpokladech: startování a přistávání bez potřeby speciálního letiště, používání levného paliva, jakým je automobilový benzin, a zjednodušení řízení tak, aby nebylo třeba leteckého výcviku. První požadavek byl vyřešen využitím technologie VTOL (Vertical Take off and Landing - kolmý start a přistání), která např. umožňuje britským vojenským harrierům operovat na malé plošině bitevní lodi. Jistý nedostatek tohoto systému pro potřeby Skycaru je ve složitosti manévru, který zvládá jen vycvičený pilot. Moller hledal jednodušší systém VTOL, který by zvládl i průměrný řidič. V roce l965 sestrojil dvoumotorový stroj XM-2, který létal jen nízko nad zemí. XM-3 vyrobený o pět let později rovněž nevyhovoval. V roce l974 byl v XM-4 použit Wankelův motor. Stroj se odlepil od země, ale špatně manévroval. Následující M200X už byl dostatečně výkonný a bezpečně ovladatelný. Vypadal jako létající talíř. Pilot seděl uprostřed a okolo něj bylo šest rotorů. Tento stroj je v USA pokládán za jeden z největších technických vynálezů. M200X vzlétl více než 150krát do výšek kolem 15 až 20 metrů, byl ale poněkud pomalý. Se zkušenostmi získanými při těchto pokusech však bylo možno vypracovat systém VTOL pro konečný model označený jako M400 Volantor, veřejnosti známý spíš jako Skycar.

Ovládání nebeského auta

Ve Skycaru je osm rotorů, přičemž každý je poháněn vlastním motorem, aby vzniklo velké množství rychle proudícího vzduchu. Vnější kryty rotorů směrují proudící vzduch dolů při zvedacím manévru nebo dozadu pro pohyb vpřed. Toto řešení zlepšuje bezpečnost letounu proti předchozím typům. Mnohá letadla na principu VTOL používají rotující vrtule, které mění polohu z vodorovné při startu nahoru (jako vrtulník) na svislou při letu vpřed (jako letadlo). I kdyby polovina z osmi motorů Skycaru vynechala, mohl by stále pokračovat v letu. Pro případ totální poruchy je však vybaven padákem, na němž se bezpečně snese k zemi. Dalším problémem byl výběr výkonného a přitom lehkého motoru, spalujícího automobilový benzin. Volba nakonec padla na Wankelův motor, zkonstruovaný v roce l950 a dosud málo využívaný. Proti běžnému typu automobilového motoru má čtvrtinovou velikost i hmotnost při dvojnásobném výkonu. Na tomto principu byl pro Skycar vyvinut nový motor, zvaný Rotapower o výkonu 87 KW.

Doprava za několik let

Osprey V-22 uskutečnil svůj první let v roce 1989, stejně jako Skycar M200XPotrvá ještě nějakou dobu, než uvidíme Skycary běžně tankovat u čerpacích stanic podél silnic. První modely budou stát asi deset milionů dolarů a budou určeny pro armádu, policii a různé záchranné organizace. Konstruktérova představa je, že Skycar bude jednou dostupný jako automobil. Během dvou let po zavedení do výroby by jeho cena měla odpovídat ceně dnešních luxusních vozů (asi 50 000 dolarů). Pro bezpečnost provozu se navíc musejí vypracovat přesná pravidla a zapomenout se nesmí ani na problémy s parkováním.

JEDNODUCHÉ ŘÍZENÍ

Konstruktér Skycaru se snažil vyřešit letoun tak jednoduše, aby byl při letu řiditelný jako automobil. Je proto ovládán jen dvěma joysticky. Levá ruka kontroluje výšku, pravá směr letu a rychlost. Vlastním pilotem je palubní počítač řešící všechny složité úkoly, jež bezpečný let vyžaduje. Řidič a jeho tři spolucestující budou moci v klidu vychutnávat výhled na krajinu pod sebou.