Suvenýry a globalizace

Sdílej
 

Zdena MartinováKonec školního roku vždy byl ve znamení školních výletů. Těšili jsme se na ně celé druhé pololetí. Když přišel ten dlouho očekávaný den, brzy ráno jsme se shromáždili před školou a jeli obdivovat nějakou pamětihodnost naší země - hrad, zámek, historické město, jeskyně... Bývali jsme vybaveni kapesným, museli jsme přece mít na zmrzlinu a nějaký ten suvenýr z výletu. Něco, co by nám navštívené místo připomínalo. Zkamenělou růži zakletou do vřídlovce z Karlových Varů, miniaturní jihočeský džbáneček z Hluboké, kýčovité přívěsky s napodobeninami hradů vyvedené v barvách, ozdobný špendlík ve tvaru Krakonošovy hole z Krkonoš... Od té doby se zdánlivě nic nezměnilo. Také dnešní děti jezdí na výlety a jsou vybavené kapesným na zmrzlinu a suvenýry. Ale... Když dnes objíždím stejná památná, a tudíž turisticky exponovaná místa, jímá mě hrůza. Stánky se suvenýry nezmizely, zmizely však ony drobnůstky, které se, ač kýčovité, vztahovaly právě k onomu místu. Nahradily je indické šátky, měsíční kameny, broušené sklo, orientální stříbrné šperky... Na Hluboké, v Karlových Varech, v Krkonoších, všude naprosto stejné. A turisté se na ně nadšeně vrhají, musí si přece koupit suvenýr z výletu. Že si stejný předmět mohou koupit i doma? Nevadí, ale tenhle je z ... Slyšeli jste někdy slovo globalizace? Ano, ale nerozumíte mu? Tak právě toto je jeden z jejích negativních projevů. Nepodléhejte jí, snažte se i na výletech a při nákupu suvenýrů hledat "genia loci" - ducha místa. Neboť stále existují, byť kdesi v koutku zastrčené, obchůdky se suvenýry, jež se vztahují právě k onomu místu. A které nikde jinde nekoupíte!