Německý bombardér

Sdílej
 
LIGA KITŮ - Dornier do 217 e-5 Měřítko: 1:48 Počet dílů: 141 Rozpětí: 396 mm Výrobce: Revell Obtížnost stavby: l l l l l l

Dívám se do otevřeného přebalu nejnovější "čtvrtky" firmy Revell a pociťuji smutek. Ne proto, že by byla špatná, naopak. Jako vlastenec v mezích zákona mám smutek z toho, že v ruce nedržím dokonalé výlisky modelu některého z wellingtonů 311. československé bombardovací perutě RAF, ale - jako už poněkolikáté - skvělý plastikový model německého bombardéru. Dornier Do 217 vycházel z konstrukce bombardéru Do 17, jehož vznik spadá do první poloviny třicátých let, kdy společnost Lufthansa požadovala nový dopravní letoun. Tvar trupu však dával tušit, že nevzniká dopravní stroj, nýbrž budoucí bombardér, což se také stalo. Zatímco bombardéry Do 17 bojovaly od začátku války, pokračovací verze Do 217 se zapojila do bojů v roce 1940. Jednalo se o univerzální stroj, který mohl sloužit jako klasický bombardér, nosič řízených a neřízených střel, průzkumný či těžký noční stíhací letoun.

Model

Dornier do 217 e-5Jak jsem předeslal, je skvělý, ať se člověk dívá, na jaký chce detail. Kokpit je složen z více než třiceti dílů. Součástí výlisku překrytu pilotního prostoru je otáčivé hřbetní střeliště, s maketou kanonu MG 1151 doplněnou nábojovými pásy, bočními panely a otáčivým sedadlem. Stejně jsou propracována ostatní střelecká stanoviště. Velmi dobré jsou motorové gondoly, které po sestavení skrývají makety hvězdicových motorů BMW 801C, a samozřejmě členité podvozkové šachty. Za nimi nezaostávají podvozkové nohy se "zmáčklými" pneumatikami, nebo křídlo a ocasní plochy s dokonale provedenými plochami pohyblivými. Ostatně když to Revell umí u "dvaasedmdesátin" (1:72), bylo by smutné, kdyby se to nepovedlo u "čtvrtek" (1:48). Nejzajímavější na osmačtyřicetkrát zmenšeném dornieru však je stavba trupu. Na rozdíl od většiny modelů nesestává ze dvou, ale ze tří základních částí - dvou bočnic a velkého hřbetního výlisku, jehož součástí je vrchní část centroplánu a horní část vodorovné ocasní plochy. A aby těch zajímavostí nebylo dost, ve stavebnici modelář nalezne i díly potřebné ke stavbě podvěšené střely Henschel Hs 293, která sestává z deseti dílů (včetně závěsníků). Obtiskový arch umožňuje stavbu jednoho ze dvou Do 217 E-5 - letounu 5./KG 100 nebo 4./KG 100. V obou případech však v obtiskovém archu chybějí svastiky, neboť ty jsou v Německu zakázány.