Vybavení

Sdílej
 

Lyže

Skvělý Nor Lasse Kjus se stal několikanásobným vítězem posledního mistrovství světa ve Vailu v USAV posledních letech prodělaly mimořádně bouřlivý vývoj. Těžko dnes s určitostí říci, kdo přišel první s tzv. carvingovými neboli vykrojenými lyžemi, o prvenství se hlásí firmy Kneissl a Elan. Všechny lyže už dříve byly tzv. telemarkově vykrojeny, což spočívalo v tom, že jejich špičky a paty byly o kousek širší než středy. U nových carvingových lyží je ovšem rozdíl mezi konci a středem několikanásobný - ve špičkách a patách jsou širší až o tři centimetry. To má za následek významné zjednodušení nástupu do oblouku a lyžování vůbec. Carvingové lyže umožňují jízdu řezanými oblouky, dříve výsadu snad jen závodníků, i ostatním sportovním lyžařům, velmi usnadňují lyžařské začátky a přinášejí i prožitky zcela nové, dosud nepoznané. Při extrémním carvingu se lyžař dokáže natolik položit do oblouku, že rukou dosáhne až na zem.

Boty

tvrdý plast, měkký plastDnes se vyrábějí pouze skeletové, s vnitřní vyjímatelnou botičkou. Plastový skelet je u některých supermoderních bot tvořen dvěma materiály o různých vlastnostech. Tam, kde je potřeba pevně držet nohu (zadní část komínu, špička a boky), se používá plast tvrdý, kde je naopak potřeba, aby skelet pracoval (manžeta komínu, jazyk), se používá plast měkký, a tedy pružný. Hojně se využívá také různých vnějších prvků, které slouží k vyztužení nejnamáhanějších partií. Boty se dělí do několika kategorií podle výkonnosti lyžaře. Nej-dražší, ale nejméně pohodlné jsou boty závodní. Jejich skelety jsou pevné, a proto i výrazně těžší. Říkáme, že jsou to boty tvrdé. Na druhém konci nabídky lyžařských bot jsou modely velmi pohodlné, s měkkými skelety, snadno se obouvají, ale mnohem hůře vyhovují při přenosu větších sil při vyšších rychlostech.

Vnitřní botička

Speciální zařízení pro tvarování vnitřní botičky. Po zahřátí se botička přizpůsobí tvaru nohy lyžařeHlavní a nejdůležitější požadavek na botu - přesně sedět - se řeší mnoha technickými finesami, například silikonizováním, které spočívá ve vyplnění vnitřní botičky pryžovým materiálem až poté, co do ní lyžař vloží nohu. Botička tak nohu přesně "obteče". Moderní metodou je také tzv. thermoflex, kdy se speciální materiál, který botičku tvoří, vytvaruje podle nohy zahřátím. Proti silikonizování má zejména tu výhodu, že botu je možné opakovaně tvarovat. I u levnějších bot se začaly uplatňovat hi-tech materiály, například tepelně izolační fólie, gely pro přesné přizpůsobení noze...

Vázání

Power Select ovlivňuje tvrdost čili chování lyže podle terénu a stylu jízdy (měkko + tvrdo; pomalá + rychlá jízda), stupnice nastavení vyhazovací síly vázání, regulátor systému Power Select, brzdaSpojuje botu s lyží a těžko bychom si dnes dokázali představit, že by zároveň neplnilo bezpečnostní funkci při pádu. Špička i pata vyhazují v širokém spektru směrů. Nedílnou součástí vázání jsou brzdičky. Snad každá firma má nějakou specialitku, například firma Salomon nabízí špičku, která zaručuje vyhození i při tlaku shora do strany, který je při lyžování příčinou nejvíce zranění. Novým prvkem mezi lyží a vázáním je podložka neboli deska či platforma. Má několik významů: optimalizuje přenos sil z boty na hranu lyže, ovlivňuje potřebným způsobem průhyb lyže, zdvihá lyžařovu botu nad povrch sjezdovky, čímž dovoluje větší naklopení lyže...

Jak dlouhé lyže a hole?

podložkaPro průměrného dospělého stačí lyže dlouhé 160 až 180 cm, s přebytečnými kily nějaký centimetr přidáme. Univerzálně se dají doporučit lyže zhruba odpovídající výšce postavy i o 10 až 15 cm kratší. Pro rychlou jízdu volte raději delší a naopak. Nekupujte staré modely lyží, u nichž výše uvedené vzhledem k jejich zastaralé konstrukci nemusí platit. Již neplatí dogma, že délka lyže se rovná postava + 10 až 15 cm - nenechte se přesvědčit postaru smýšlejícím prodavačem! Při zapíchnutí hrotu hole do sněhu by mělo předloktí s horní částí paže svírat pravý úhel. Pozor, počítejte s výškou lyže a boty.

Konstrukce lyže

lyže, podložka, vázáníLyže bychom mohli rozdělit do dvou základních konstrukčních kategorií, tzv. sandwich a cap. Obě technologie se mohou vzájemně prolínat a přejímat od sebe jednotlivé konstrukční prvky. Sandwich (sendvič) - lyže je slepená z několika vrstev materiálu položených na sobě (podobně jako salám a sýr mezi chlebem v sendviči ke svačině). Jsou to zejména pláty sklolaminátu, mezi které je vkládáno dřevěné nebo plastové jádro, k vyztužení se používá i kov. Sendvičové konstrukci se dává přednost u vyšších sportovních modelů. Cap (kep) - svrchní obal lyže je i s bočnicemi vylisovaný z jednoho kusu laminátu, ten je pak vyplněn jádrem či rovnou "vypěněn" umělohmotnou pěnou. Tvar capu je navržen tak, aby lyže ve výsledné podobě splňovaly požadavky na pružnost a pevnost, z nichž zejména příčná neboli torzní tuhost hraje důležitou roli pro jízdní vlastnosti lyže. Proto vrchní obal obsahuje různé prolisy a žebra. Unikátně jsou řešené americké lyže značky Volant, jejich plášť je z nerezové oceli a jádro je poskládáno ze dřeva. Vnější tlumiče vibrací jsou všelijaké destičky a ramínka zabudovaná do lyže (na bázi mechanické, magnetické i piezoelektrické), která mají zabránit nežádoucímu rozkmitání lyže při rychlé jízdě a učinit tak lyži klidnou a poslušnou.

Rádius

R1 = velký rádius. Prodloužíme-li hranu lyže, vznikne velká kružnice o poloměru R1 a jezdec jede v dlouhých obloucích. R3 = malý rádius. Prodloužíme-li hranu lyže, vznikne malá kružnice o poloměru R3 a jezdec jede v krátkých obloucích. (R = boční vykJe to zjednodušené označení pro poloměr křivky opisující vnější či vnitřní hranu lyže.

JAK VYBÍRAT BOTY

Základním pravidlem pro výběr bot je, že musí dokonale pohodlně sedět. Při zkoušení nikam nespěchejte, obujte si je a utáhněte obě a dlouho se procházejte. Správně velkou botu poznáte následujícím způsobem: po vsunutí nohy do boty byste se palcem nohy měli dotýkat špičky botičky. Poté, co botu utáhnete, by se mělo chodidlo posunout nepatrně dozadu a palec by se měl přestat botičky dotýkat.

REVOLUČNÍ KONSTRUKCE

Revoluční konstrukceBeta profil od firmy Atomic - lyži tvoří dva půlválce vyplněné plastovým nebo dřevěným jádrem. Díky jedinečným vlastnostem (torzní tuhost, tlumení nežádoucích vibrací) se tyto lyže staly nejúspěšnějšími lyžemi posledních sezon.

KATEGORIE LYŽÍ

Závodní lyže pro obří slalom a slalom (závodní a sportovní jízda), univerzální lyže (pro sportovní účely na sjezdovku), lyže do terénu (sportovní jízda i mimo sjezdovky v prašanu), lyže pro pohodlnou jízdu, lyže pro extrémní carving a speciální lyže (sem řadíme lyže krátké, pro skialpinisty, telemarkery, do boulí...).