Kouzelný svět

Sdílej
 
Skákat z oblaku na oblak, pak se proměnit třeba v králíka a bydlet v klobouku, to je pohádkový život postaviček animovaného filmu, kterému se ten náš pozemský příliš nepodobá . Pojďte se podívat, jak to ve světě animovaných figurek a loutek chodí.

Skákat z oblaku na oblak, pak se proměnit třeba v králíka a bydlet v klobouku, to je pohádkový život postaviček animovaného filmu, kterému se ten náš pozemský příliš nepodobá . Pojďte se podívat, jak to ve světě animovaných figurek a loutek chodí.

Foto
V hraném filmu režisér potřebuje na vyřešení zápletky nejméně hodinu, vystupují v něm živí herci. V animovaném filmu je zastupují kreslené figurky nebo loutky, příběh může trvat třeba jen minutu a přitom se v tak krátkém časovém úseku odehraje celý příběh. "To hraný film nedokáže," říká Edgar Dutka, profesor pražské Fakulty múzických umění, scenárista loutkových a kreslených filmů.

JAK SE TO DĚLÁ
"Vypadá to jednoduše, ale vyrobit animovaný film může trvat i dva tři roky," vysvětluje Edgar Dutka. Má-li totiž kresba slona oživnout, je třeba jeho chůzi rozložit do jednotlivých pohybových fází a každou z nich pak vyfotografovat tzv. pookénkovou kamerou. Před snímáním kamerou se černobílé kresby obkreslí na průhledné fólie a ty se podle pokynů výtvarníka vymalují barvami. Teprve pak, když je hotové i prostředí, v němž se slon bude pohybovat, putuje vše před kameru. U loutkového filmu se postupuje podobně, ovšem loutky i prostředí jsou trojrozměrné. To znamená, že dekoraci tvoří malé kopie pokojíků či kuchyní "pro panenky". Loutka je přichycená za nohu k podlaze oné kuchyně a animátor postupně s loutkou pohybuje tak, jako by místností sama procházela. Každý krok se skládá z mnoha drobných fází, přičemž každou z nich zaznamená kamera.

SNĚHURKA A SEDM TRPASLÍKŮ
"Animátor musí být vynikající pozorovatel - musí umět do detailů rozložit lidský pohyb, ale také běh koně či let ptáka," vysvětluje Edgar Dutka. Chce to prý zvláštní talent, ale ten měli lidé už v dávné historii. Například na stěnách jeskyně Altamira bylo objeveno sto padesát maleb bizonů, které před třinácti tisíci lety vytvořili naši předkové. Bizony namalovali v různých pohybových fázích. "Když byly tyto kresby sejmuty animační kamerou, pravěké zvíře se na plátně rozběhlo jako v kresleném filmu," dodává profesor Dutka. Kamera pro animaci vznikla v Edisonově firmě Vitagraph v roce 1906. Edison ji pak náhodou ukázal anglickému novináři J. S. Blacktonovi, společně ji hned vyzkoušeli a první animovaný film byl na světě. Jmenuje se Humorné fáze směšných tváří a je uložen také v našem Národním filmovém archivu. Pro tvorbu animovaných filmů se brzy nadchli Američané, kteří měli už tenkrát v oblibě novinové komiksy, a tak se z novinových kreslířů vzápětí stali filmoví animátoři. Po první světové válce tedy vznikala velká studia animovaných filmů, mezi nimiž začalo brzy kralovat studio Walta Disneyho, jenž v roce 1937 natočil Sněhurku a sedm trpaslíků, první celovečerní animovaný film na světě.

OD TRNKY DODNES
U nás je ve spojení s animovaným filmem známé především jméno Jiřího Trnky. Na prvním poválečném festivalu v Cannes zvítězila Trnkova kreslená pohádka Zvířátka a Petrovští. "Američané byli z jeho filmů nadšeni, protože oni tenkrát klasickou loutku neznali. Trnka navíc nikdy nedovolil, aby jeho loutky mluvily," doplňuje profesor Dutka. Mezi další skvělé výtvarníky patří například Václav Bedřich, autor Maxipsa Fíka a Boba a Bobka, Zdeněk Miler, jehož Krtečka určitě všichni znáte, ale i Zdeněk Smetana se svým Rákosníčkem. Vynechat nemůžeme ani tvorbu Miloše Macourka, Adolfa Borna a Jan Doubravy. Ti se proslavili skvělým Machem a Šebestovou. Břetislav Pojar se proslavil svými medvědy - Pojďte, pane, budeme si hrát!, Jan Švankmajer je známý svými filmy Do sklepa nebo Něco z Alenky, film Michaely Pavlátové Řeči, řeči byl dokonce nominován na Oscara! Na konci minulého století se téměř rozpadlo velké Studio animovaného filmu na Barrandově, ale naštěstí začala vzápětí vznikat malá soukromá studia a díky nim se u nás v tvorbě animovaného filmu pokračuje. "Animovaný film ve světě rozhodně nezanikne. Je to řeč, které rozumí každý člověk," říká na závěr profesor Dutka.

WALT DISNEY
Kariéru tohoto amerického animátora odstartoval původně králík Oswald. Příliš štěstí mu však nepřinesl. Disney si ho nenechal patentovat, a veškerý zisk tak připadl distribuční společnosti. V roce 1928 mu Disneyho kolega zkrátil uši a prodloužil nos. Disneyova manželka vymyslela jméno Mickey a zrodila se kreslená postavička, která Disneymu vynesla miliardové jmění. Během svého života vytvořil kromě Mickeyho a dalších také kačera Donalda, psa Pluta, slona Dumbo, ale hlavně Sněhurku a sedm trpalíků, za níž dostal sedm Oscarů.

TI NEJLEPŠÍ
Jiří Trnka (1912 - 1969) - s Hermínou Týrlovou a s Karlem Zemanem patří k zakladatelům českého animovaného filmu. V roce 1945 založil Studio Bratři v triku. K jeho dílu patří mimo jiné Špalíček, Staré pověsti české, Sen noci svatojanské.
Karel Zeman (1910 - 1989) - mezi jeho animované snímky patří Inspirace, Král Lávra a Čarodějův učeň, k filmům kombinujícím animaci s živým hercem pak Cesta do pravěku či Baron Prášil.
Jan Švankmajer - narodil se v roce 1934. Jeho nejznámějšími díly jsou mimo jiné Rakvičkárna, Lekce Faust a Otesánek.
Břetislav Pojar - narodil se v roce 1923 a známé jsou jeho filmy Pojďte, pane, budeme si hrát či Zahrada.

SLOVNÍČEK POJMŮ
animovaný film - druh filmové tvorby, v níž speciální kamera snímá jednotlivé statické obrazy. Iluze pohybu vzniká jejich promítnutím rychlostí dvacet čtyři obrázků za vteřinu. Kresleným filmem je třeba Rákosníček, Krteček, nebo filmy Walta Disneyho. Loutkovým filmem pak Lakomá Barka nebo Pat a Mat.
poloplastická loutka - loutka reliéfní, která nestojí, ale animuje se položená na skle. To umožňuje její proměny v cokoliv - v různé věci, bytosti, zvířata a podobně. Touto technikou byl vytvořen například seriál Pojďte, pane, budeme si hrát.
ploškový film - zde se používá tzv. plošná loutka, nejčastěji vystřižená z papíru, a proto se jí někdy říká papírek. Animuje se položená na skle, přičemž kamera ji snímá shora. Příkladem je seriál South Park.
pixilace - animace živého herce. S hercem se zachází jako s živou loutkou, veškerý jeho pohyb snímá animační kamera.