Zlobr má zelenou

Sdílej
 
Komu se nelení, tomu se zelení, ostatní ať zezelenají závistí. Shrek nelenil a nabrnknul si princeznu, není to přece žádný zelenáč. A zelená je tráva, fotbal to je hra - ale to sem teď nepatří. Všechno, co jste kdy chtěli vědět o pohádkách, ale báli jste se zeptat, vám animovaný film Shrek vytáhl pěk-ně před oči a obrátil to naruby. Trpaslíci v něm nevěděli, kam šoupnout skleněnou rakev se spící Sněhurkou, drak věznící princeznu byla vlastně dračice na vdávání a odvážný rytíř byl, ehm, obludnější než drak sám.

Komu se nelení, tomu se zelení, ostatní ať zezelenají závistí. Shrek nelenil a nabrnknul si princeznu, není to přece žádný zelenáč. A zelená je tráva, fotbal to je hra - ale to sem teď nepatří. Všechno, co jste kdy chtěli vědět o pohádkách, ale báli jste se zeptat, vám animovaný film Shrek vytáhl pěk-ně před oči a obrátil to naruby. Trpaslíci v něm nevěděli, kam šoupnout skleněnou rakev se spící Sněhurkou, drak věznící princeznu byla vlastně dračice na vdávání a odvážný rytíř byl, ehm, obludnější než drak sám.

Ve dvou se to lépe zelená

Ani jste se nestačili vzpamatovat z původního snímku Shrek a už se na vás valí druhý díl. Nic nenapovídá tomu, že by se měl srandovitosti svého předchůdce nějak příliš vzdálit - Šípková Růženka v něm usíná za chůze, Kocour v botách vykašlává kočičí chlupy a hlavní hrdina Shrek je stále

Foto
zelený až za ušima, což lze stejně tak říct o jeho roztomile ošklivoučké novomanželce Fioně. V této chvíli už jste se, moji věrní čtenáři, určitě rozdělili na dva tábory - jedni si pochvalují, jak pěkně se nám ten druhý díl rozjíždí, druzí si poklepávají na čelo a přemýšlejí, o čem to v tom ábíčku zase píšeme a že zelení lidé přece neexistují.
A tak poplácáme první skupinu čtenářů po zádech a té druhé vysvětlíme - hlavní hrdina snímku Shrek není člověk, ale zlobr, obrovský, obludný a neuvěřitelně roztomilý valibuk, na jehož kůži možná roste mech a lišejník, ale jehož srdce je současně ze zelena... pardon, ze železa. Jeho princezna, kterou v prvním díle osvobodil od zlého draka i od miniaturního krále - králíčka, je zelená podobně jako on (což na začátku druhého dílu pořádně překvapí i její královské rodiče). A jejich nejlepším kamarádem je mimochodem mluvící Osel, který by vymluvil díru do hlavy i bezhlavému. Když teď mají oba tábory ve všem jasno, můžeme se vrhnout na trochu té filmové vědy.

Legrace po zelenu

Shrek je film, který čerpá ze zlatého fondu mezinárodních pohádek, aby si z každé vytáhnul jen to, z čeho by si mohl udělat říznou legraci. Neznamená to ale vůbec, že by tu chtěl někdo pohádky zesměšňovat, právě naopak, z každého filmového políčka Shreka i Shreka 2 je jasně znát, že autoři mají pohádky radši než jahodový koláč o průměru kola od traktoru. To, co Shrek s pohádkami provádí, by se dalo označit slůvkem parodie, přičemž Slovník cizích slov nám parodii označuje jako "druh satiry imitující a karikující určité dílo zvýrazněním a zároveň žertovným změněním jeho typických rysů" (hurá, můžete si udělat zářez do notýsku, protože až se vás na tohle někdo zeptá u tabule, budete rázem za hvězdu). Shrek přehání, a přehánět můžete pouze pokud opravdu znáte to, co přeháníte. To ale není jediný styl legrace, na kterou ve Shrekovi a Shrekovi 2 narazíte. Stejně důležité jako odkazy na tradiční pohádky jsou pro Shreka odkazy na současnou kulturu (pro kterou se už vžilo označení popkultura, o němž ale náš Slovník cizích slov mlčí, tak s ním před tabulí zacházejte opatrně).
V prvním Shrekovi jste tak mohli poznat parodie na scény z tak rozdílných filmů, jako je Matrix (to o zpomalených kulkách) nebo Babe (to o mluvícím prasátku), ve dvojce se zase dočkáte narážek na Indianu Jonese, Spider-Mana i Vetřelce. Pokud sledujete současné dění na poli filmu a hudby, užijete si takových popkulturních aluzí (narážky na jiná díla, ale tohle už opravdu před tabulí používejte pouze tehdy, pokud vás budou zkoušet redaktoři ábíčka) ještě víc. Tak například princezna Fiona má nad postelí plakát jakéhosi Sira Justina. Modří... ne, zelení..., ne, moudří už vědí, že herečka Cameron Diaz, která namluvila Fionu, chodila v době natáčení se
Foto
zpěvákem Justinem Timberlakem, kterému se ten chlapík na plakátu náramně podobá... A takových věcí naleznete ve Shrekovi tisíce. Mimochodem, na premiéře Shreka 2 na festivalu v Cannes seděl Timberlake vedle Antonia Banderase, který namluvil Kocoura v botách, a oba svorně plakali dojetím, zatímco Diazová na ně nevěřícně zírala (máme informace z první ruky).

Zelená se line záře

Jaké to asi je, hrát ve filmu animovanou postavičku? Možná se to nezdá, ale není to vůbec žádný med. Ten med ze Shreka si slízli hlavně Mike Myers (kterého znáte jako špionátora Austina Powerse), Cameron Diazová (to je ta vysoká blondýna z Charlieho andílků) a Eddie Murphy (prostě Eddie Murphy, toho vám představovat určitě nemusím). Nejenže byly hlavní postavičky rozpohybovány až poté, co herci namluvili své role (přičemž se nikdy během celého natáčení nepotkali pohromadě), ale navíc byly postavám propůjčeny i obličeje a grimasy těchto herců (čímž nechci říct, že by měl Eddie Murphy obličej jako osel a Mike Myers uši jako antény, ovšem nějaká podoba tady je). Ani to ale není všechno - herci byli předlohou také mnohým pohybům samotných postav. Opět tu nemám na mysli, že by měl Eddie Murphy čtyři nohy (ostatně pohyby ukecaného Osla ve skutečnosti nevznikly na základě pohybů oslích, ale psích, zkombinovaných s králičími), ale třeba taková Cameron Diazová se při nacvičování kung-fu scén pro první díl pěkně zapotila (ještě že měla průpravu z Charlieho andílků). Podle jejích reálných pohybů pak vznikl počítačový model, který se odrazil do pohybů animované postavy. Ještě se divíte, že na animaci prvního dílu se pracovalo čtyři a půl roku?

Zelí nebo zelenina?

Na co se můžete ve Shrekovi 2 ještě těšit? Neměl by vám třeba uniknout Antonio Banderas v roli Kocoura v botách (který se nápadně podobá jak jeho Zorro mstitelovi, tak Desperadovi), bývalý člen komediální formace
Foto
Monty Python John Cleese coby král ani slavný diskutér televizní stanice CNN Larry King v roličce, jejíž oficiální název je Ošklivá nevlastní sestra (další zprávy o ní dosud nemáme). A až bude po filmu, rozhodně ještě nebude doshrekováno. Kreativní filmový tým už si zavařuje mozky nad scénářem třetího dílu a na obrazovkách počítačů vašich tatínků a maminek už vesele běhá stejnojmenná počítačová hra. V současnosti už je na světě také zvláštní DVD edice prvního Shreka, která kromě filmu obsahuje i trojrozměrný přídavek s názvem Shrek 3D.
Kromě toho se pro návštěvníky zábavních parků v Kalifornii, na Floridě a v Japonsku připravuje velká atrakce s ještě zajímavějším titulem Shrek 4-D, jejíž součástí bude kromě jiného i trojrozměrná Zlobrovize se čtvrthodinovým filmovým zákuskem. A co je na tom všem nejlepší, v tomto ABC naleznete zelené uši, které si vystřihnete, slepíte, narazíte na hlavu a rázem se z vás stane zlobr. A jak jistě víte, zlobři si čistí zuby blátem a koupají se v bažině. To není špatné, co říkáte?

hlava jako ulitá

Přes dvě stovky svalů a svalíčků ve Shrekově obličeji nejsou jediným prvkem, který jeho vzezření přibližuje skutečnému člověku (až na tu zelenou barvu) (no a ty uši) (a ty zuby, samozřejmě, ale jinak už by to klidně mohl být váš spolužák) (tedy až na to, že má dva metry). Kromě toho, že se nyní jeho pleť už nechová jako ocel, ale jako skutečná lidská kůže, animátoři zapracovali i na jeho krku, stejně jako na krcích všech dalších mužských postav filmu. Zatímco v prvním díle Shreka znamenal krk jen úzkou rouru mezi tělem a hlavou, v díle druhém už se na krku všem mužům pohybují ohryzky. A co se týče vlasů (které aspoň Shrek naštěstí nemá), díky neuvěřitelné práci, kterou měli animátoři s dlouhými a krátkými, vlhkými nebo suchými, kudrnatými či rovnými vlasy (které reagují na pohyby postav i na povětrnostní podmínky), se jim začalo přezdívat "virtuální kadeřníci".
To pravé ořechové ale zažili teprve při animaci vlasů pro krále, kterému se po hlavě neustále posunuje koruna a cuchá mu vlasy. O animování celoosrstěného Kocoura v botách už raději ani nemluvíme, to byl pro animátory opravdový očistec - vzhledem k tomu, že kocour má docela dost končetin, chlupů a hmatových fousků (a klobouk a ocásek), bylo s jeho ovládáním také čtyřikrát víc práce než s kteroukoliv jinou postavou. Dovedete si asi představit, jak se animátoři těšili na práci se scénou, ve které zastihne Shreka, Osla a Kocoura v botách průtrž mračen. Že nedovedete? To buďte rádi.

čísla a číslíčka

218 svalů má pouhý Shrekův obličej. 300 počítačů Hewlett-Packard bylo využito na animace snímku Shrek 2. 3000 propojených počítačových procesorů se postaralo o složité výpočty v rámci rozpohybování digitálních bytostí. 6000 postav najednou se na plátně objeví ve scéně, kde občané království vítají Shreka a Fionu. Nejdříve byly postavičky vygenerovány vedle sebe jedna jako druhá a pak se jim začaly přidělovat charakteristiky - vlasy, vousy, různá oblečení a dokonce i rozdílné akce, díky nimž jedny mávají a další tleskají.