Dopravní revoluce

Sdílej
 
Automobilové společnosti to dělají všechno špatně. Snaží se o nejlepší karoserii, ačkoliv už by měly přemýšlet nad křídly, místo vrtulí stále vyrábějí pneumatiky a jejich snaha o nejbezpečnější airbag vrcholí v době, kdy už měly do aut dávno montovat padáky.

Automobilové společnosti to dělají všechno špatně. Snaží se o nejlepší karoserii, ačkoliv už by měly přemýšlet nad křídly, místo vrtulí stále vyrábějí pneumatiky a jejich snaha o nejbezpečnější airbag vrcholí v době, kdy už měly do aut dávno montovat padáky.
To je alespoň pohled firmy Moller International (www.moller.com), která uvede na trh první létající automobil. Jeho podoba je sice stále vzdálená nadupaným vznášedlům z filmů Blade Runner, Návrat do budoucnosti II nebo Pátý element, zato ale létá jako ďas.

BUDOUCNOST KLEPE NA VRATA

Létající automobil Skycar M400 doletí za půl hodiny z Prahy na Slovensko, aniž by mu v cestě překážely stromy (obletí), řeky (přeletí) nebo celá města (nadletí). Zastavit u pumpy pro něj přitom není problém, Skycar létá

Foto
na běžně dostupný automobilový benzin. Proč by u pumpy ale vůbec zastavoval, když na jedno natankování při spotřebě paliva 8 litrů na 100 kilometrů doletí bezmála patnáct set kilometrů? Možná proto, aby si jeho čtyři pasažéři koupili něco dobrého na zub - ve výšce devíti kilometrů nad zemí člověku docela vyhládne.

DLOUHÁ CESTA KE HVĚZDÁM

Označení vozidlo je na Skycar krátké, stejně tak se zdaleka nejedná ani o letadlo a ke klasickému vznášedlu má také docela daleko. Možná se uchytí termín létadlo. Skycar M400 každopádně nespadl jen tak z Marsu. Firma Moller se zabývá vývojem létajících vehiklů už od svého založení v roce 1983 a za dvacetiletí své práce už stačila světu představit i létající talíř. Ten se lišil od fantastických mimozemských plavidel tím, že se nevznášel díky potlačené gravitaci, ale za prozaické pomoci několika vrtulí (kromě toho, že v něm neseděl zelený mužíček s anténkami na hlavě, ale vousatý chlapík s helmou). Skycar je podle firmy Moller po tomto vrtulovém létajícím talíři jen další vývojový krok k létajícím automobilům budoucnosti.

FANTOMAS SE DIVÍ

Když se chtěl zlotřilý Fantomas rozlétnout ve svém létajícím voze,
Foto
potřeboval pro to pořádnou rozjezdovou dráhu. Dnes už by si jistě raději pořídil Skycar M400, který je - podobně jako tryskáč Harrier - schopen natočit své vrtulové trysky tak, aby mohlo startovat a přistávat doslova "na fleku". A když už se jednou zvedne ze země, dokáže si to švihat nad ucpanou dálnicí rychlostí 608 kilometrů v hodině (proto už se při pozdním příchodu - vlastně příletu - na dopravní zácpu nevymluvíte).
Znamená to, že nám v brzké době začnou ve výhledu na hvězdy překážet do nekonečna se táhnoucí proudy mezikontinentálních dálnic, jejichž neonová svodidla se budou vznášet několik kilometrů nad opuštěnými pozemskými silnicemi? Vše záleží jednak na tom, jak se Skycar u řidičů (či spíše pilotů) uchytí, a jednak na tom, kdy přijde někdo s lepším nápadem. Před Skycarem se to stane asi těžko - na trhu se létající vůz totiž objeví do čtyř let.