Drtiče autpadků – Monster Jam

Drtiče autpadků – Monster Jam
Sdílej
 
Staří Římané vpouštěli do arén otroky a vyhladovělé šelmy a bavili se podívanou na krev. Doba pokročila. Dnes roli predátorů převzaly monster trucky a jejich oběťmi se stala vysloužilá auta. Ale i tahle podívaná stojí za to!

Vozy s obřími koly a motory s výkonem až dva tisíce koní, a hlavně závody, při nichž jsou doslova zadupány do země desítky aut, snad ani nemohly vzniknout jinde než v USA. Jejich věhlas ale už dávno překročil hranice Ameriky a dnes i u nás každý malý kluk ví, co to monster trucky jsou.
Atraktivitu monster trucků bezpochyby zvyšuje jejich podobnost s hračkami. A nejsou to jen gigantická kola a masivní podvozky, jež z nich dělají vozy z říše neskutečna. Vzhled modelu či hračky mají dokonce i jejich karoserie. Důvodem je, že se nejedná o skutečné kovové karoserie, ale pouze o laminátové výlisky nastříkané poutavými barvami, které mají budit dojem skutečného automobilu. Monster trucky se zkrátka zcela vymykají všem známým kategoriím závodních vozů.

Co jsou?

Průměrný monster truck měří 3,3 metru na výšku, 5,5 metru na délku a 3,6 metru na šířku. Vážit může od čtyř tun nahoru, ovšem průměrná hmotnost je ještě o tunu vyšší. Nejvíc z toho váží motor s převodovkou, rám a podvozek, laminátová karoserie je naopak jednou z nejlehčích součástí.
Monster trucky jsou stavěny na krátké, velice výkonné jízdy, mohou však jet rychlostí až 160 km/h. Představení jsou však založena především na skocích. Monster trucky skáčou z rozjezdové rampy až 35 metrů do dálky (přeskočí více než 14 vedle sebe zaparkovaných aut) a přes sedm a půl metrů do výšky. Málokoho pak překvapí cena monster trucku, která se pohybuje kolem 150 000 dolarů (asi 3,6 milionu korun).
Motor

Stejně jako všechny další součásti monster trucků jsou i motory speciálně upravené. Jejich obsah může dosahovat 9,4 litru a na jedno předváděcí kolo spálí 9,5 litru benzinu. Výkony motorů se pohybují od 1120 kW (1500 koní) do 1500 kW (2000 koní). Cena jednoho motoru je zhruba 35 000 dolarů (asi 850 000 korun), přičemž špičkové týmy jich vymění průměrně pět do roka.
Pneumatiky

Nepřehlédnutelné pneumatiky mají průměr 66 palců (167 cm) a široké jsou 111 cm. Dodávají je firmy Goodyear a Firestone, které je manufakturně vyrábějí na zakázku pouze pro závody monster trucků. Výroba jedné pneumatiky trvá zhruba padesát hodin a vyjde na 2600 dolarů (asi 63 000 korun). Jeden tým jich spotřebuje do roka osm.
Tlumiče

Většina monster trucků používá speciální tlumiče plněné dusíkem. Na některých vozech můžete vidět na kole jen jeden tlumič, ale většina vozů má kola vybavena celými svazky tlumičů. Tlumiče jsou zpravidla ovinuty pružinou. Cena jednoho přesahuje 1250 dolarů (více než 30 000 korun).
Karoserie

Karoserie napodobují skutečné modely vozů, jsou však pouhou skořápkou na masivním rámu. Týmy si musejí nejprve nechat vyrobit kopyto (formu), které je vyjde na zhruba 50 000 dolarů (asi 1,2 milionu korun), pak už jen platí za výrobu odlitků – za každý zaplatí 3000 dolarů (73 000 Kč). Karoserie se musí samozřejmě nastříkat, což stojí 3500 dolarů (85 000 korun).
Další náklady na rok

Další náklady na sezonu činí pro jeden špičkový tým zhruba 250 000 dolarů (asi 6,1 milionu korun). V tom je zahrnuta doprava, vybavení, opravy, pohonné hmoty, doprovod, ale také třeba vraky aut, které při představení padnou monster truckům za oběť. Ty nakupují týmy až v místě show na vrakovištích, kam je po představení s patřičnou úpravou zase vrátí. Nejvhodnější pro tyto účely jsou celokovová osobní auta ze 70. a 80. let, kterých ročně pod koly monster skončí asi tři tisíce.
Začátky monster trucků

Předchůdcem závodů monster trucků byla tradiční klání traktorů, velmi oblíbená na americkém venkově. V roce 1977 se závody sjednotily pod organizací United States Hot Rod Association (USHRA), která dodnes pořádá i vrcholovou soutěž monster trucků. Tyto speciály však na scénu nastoupily až o několik let později. V roce 1982 na závody traktorů dorazil první skutečný monster truck, vyrobený z fordu F-250 s výmluvným názvem Bigfoot. O dva roky později se už v jednom závodě proti sobě postavilo několik bigfootů v tzv. bitvě monster trucků (jednalo se pouze o destrukci zaparkovaných vraků vozů) a od roku 1987 se jezdí celonárodní americká soutěž Monster Jam.
Monster Jam

Monster Jam je prestižní vrcholová soutěž amerických monster trucků, kterou pořádá USHRA. Jedná se o sérii závodů, které se jedou po celých Státech a jsou provázeny velkými show.
Monster trucky se jezdí po celý rok, série hlavních soutěží pak běží od ledna do března. V USA je registrováno asi tři sta závodních týmů monster trucků. Mnohé však vystupují pouze v místních soutěžích a neobjevují se v Monster Jam. USHRA pro tuto soutěž vybírá jen ty nejrychlejší, nejbezpečnější a nejmodernější vozy. Tyto špičkové týmy vlastní vždy několik na vlas stejných kopií vozů a jejich jezdci jsou skoro národními hrdiny.
Soutěže

Monster trucky sdružené pod organizací USHRA soutěží ve dvou disciplínách – side-by-side racing a freestyle. Side-by-side je tradiční závod s překážkami (zpravidla jsou to skoky přes vraky aut), v němž vítězí první vůz v cíli s minimální penalizací. Ve freestylu jezdec v omezeném čase předvádí své dovednosti ve vymezeném prostoru. Skáče přes vraky aut, autobusů či kamionů a sestava téměř vždy skončí totální destrukcí vlastního monster trucku. Čtyři fanoušci z řad diváků tu fungují jako porotci a hodnotí sestavu body od nuly do deseti.
Monster trucky v Praze

V České republice se poprvé v historii objeví monster trucky koncem letošního října. V exhibičním představení uvidíte elitu soutěže Monster Jam, která před vašimi zraky promění stará auta v hromadu šrotu. Proběhnou celkem tři představení, všechna v pražské Sazka Areně - 29. října 2005 od 14.00 a 20.00 hod a 30. října 2005 od 14.00 hod. Bližší informace najdete na www.interkoncerts.cz, www.sazkaticket.cz a www.USHRA.com.

Zdeněk Ležák

Zdeněk Ležák

V zákulisí ranního vysílání CNN Prima News: Robotické kamery a Nový denTajemství soch z Lega: Proč se v Legolandu lepí a co mají uvnitř?Revoluce na kolejích: První český bateriový vlak míří do provozu