Svět 2005

Evropská navigace

Evropa chystá obdobu amerického navigačního systému GPS. Součástí projektu Galileo by mělo být 30 satelitů obíhajících kolem Země ve výšce 23 616 km. První z nich se na oběžnou dráhu dostane ještě letos. Nyní prochází posledními testy - zkouší se například jeho odolnost vůči slunečnímu záření nebo vibracím, kterým bude vystaven při startu nosné rakety.
Další tři satelity by jej měly následovat příští rok, čímž se systém stane alespoň v omezené míře použitelný pro určení souřadnic včetně nadmořské výšky. Zbývající satelity, které by měly být vypuštěny do konce roku 2008, zajistí pokrytí signálem kteréhokoli místa planety v kteroukoli dobu a dále zpřesní výsledky.

Sloní hřbitovy

Za dlouhých večerů si afričtí lovci vyprávějí u ohně příběhy o sloních hřbitovech. Prý jsou to tajná místa v divočině, kam sloni odcházejí zemřít. Přestože zatím nikdo takový hřbitov nenašel, není pochyb o tom, že sloni uhynulým členům stáda věnují nezvyklou pozornost. Zajímají se dokonce i o staré sloní lebky a kly. Jde o jedinečnou vlastnost, kterou se slonům vyrovná jediný tvor - člověk. Britští a keňští vědci ověřili zájem slonů o mrtvé pokusem. Položili před slony na zem sloní, buvolí a nosorožčí lebky. Sloni se přednostně zajímali o sloní ostatky. Podobně dávali přednost klům před tvarově podobnými kusy dřeva. Neuměli však odlišit ostatky pokrevních příbuzných od lebek a klů cizích slonů. Existenci sloních hřbitovů vědci nevylučují. "Sloni zřejmě navštěvují kosti svých příbuzných," připouští britská zooložka Karen McCombová.

Jaroslav Petr

Malá velká čísla

3 Hubbleův vesmírný teleskop zřejmě objevil dva nové měsíce obíhající kolem Pluta. Jejich velikost se pohybuje mezi 45 a 160 km, objev je však ještě třeba potvrdit. Počet měsíců Pluta by se tak rozrostl na tři. První z nich, Charon, byl objeven už v roce 1978.

12 O dvanáct melounů hrají účastníci reality show Odhalení, multimediálního projektu Českého rozhlasu Leonardo. O vaši přízeň se od 7. listopadu ucházejí gorily z pražské zoo. Do jejich soukromí můžete nahlédnout kdykoli na www.rozhlas.cz/odhaleni.

23 Za poslední dva měsíce zemřelo v severní Brazílii na vzteklinu po kousnutí upírem 23 lidí, což je jedna z nejhorších sérií za poslední roky. Někteří odborníci dávají rostoucí počet kousnutí do souvislosti s kácením amazonských pralesů, které upíry vyhání z jejich přirozeného prostředí.

140 O lilijicích, mořských tvorech patřících mezi ostnokožce, zoologové donedávna soudili, že se dovedou pohybovat rychlostí nanejvýš 0,6 m/h. Nedávno ale nafilmovali lilijici utíkající po mořském dně rychlostí 140 m/h. Kdo by to řekl do zvířete vypadajícího jako křehká květinka!

1826 Ve středu 2. listopadu se na Mezinárodní kosmické stanici slavilo pět let provozu s lidskou posádkou. Střídající se posádky tak do začátku letošního listopadu na stanici strávily už 1826 dní.

Bílá prohrává?

Může barva dresu ovlivnit výsledek zápasu? Ano, říkají britští vědci. Jen se nemohou dohodnout, jak vlastně barvy k výhře přispívají.
Většinu utkání v boxu, taekwondu i v zápase vyhráli na olympiádě v Aténách borci v červených dresech. Podle Russela Hilla a Roberta Bartona je to tím, že červená barva vyvolává u nositele větší útočnost a soupeřům nahání strach (viz ABC č. 12). Nyní však jiný tým vědců zhodnotil výsledky zápasů v judu, kde se červená nenosí. Ukázalo se, že většinu zápasů vyhráli judisté v modrých kimonech, zatímco jejich bíle odění soupeři prohrávali. Je to prý tím, že judista v bílém je nápadnější a soupeř snáze odhadne jeho pohyby a záměry.
Sázkové kanceláře nechává vědecký spor kupodivu v klidu. Žádná zatím barvu dresů v kursech nezohledňuje.

Jaroslav Petr

Záření z počátků vesmíru

Obrovská velikost vesmíru nám umožňuje "cestovat časem". Světlo od vzdálených těles k nám letí tak dlouho, že dnes můžeme pozorovat objekty z minulosti vzdálené miliardy let. Spitzerův kosmický teleskop nedávno zaznamenal infračervené záření, které se na svou pouť vesmírem vydalo před více než 13 miliardami let - tedy v době, kdy byl vesmír ještě batole. Vědci si nejsou jisti přesným původem záření. Je to podobné, jako když v noci z letadla pozorujete vzdálené velkoměsto a splývají vám světla budov, aut i pouličního osvětlení. Záření možná pochází z horkého plynu padajícího do prvních černých děr, možná se jedná o světlo prvních hvězd.

Letem světem

Nizozemská firma Soldius nabízí solární nabíječku pro mobily, PDA a nově i pro iPod. Po úspěchu na evropském trhu nyní míří do Spojených států. Další lidé budou mít o důvod víc proč sledovat předpověď počasí.

* Naděje, že na Marsu existuje život, je zase o něco větší. V atmosféře rudé planety je přítomen metan, který rychle reaguje s jinými látkami, jeho zásoby proto musí být neustále obnovovány. Nové výzkumy ukázaly, že se tak neděje sopečnou činností. A dalším zdrojem metanu mohou stejně jako na Zemi být - hádáte správně - živé organismy.

* Firma Samsung si myslí, že její MP3 přehrávače jsou přinejmenším stejně dobré jako iPod a k úspěchu jim chybí pouze kvalitní internetový obchod s hudbou, který by konkuroval iTunes od Apple.
Svým softwarovým partnerům Napster, Microsoft a Yahoo proto nyní nabízí maximální technickou podporu, aby s touto nevýhodou rychle něco provedli. Pak se prý teprve uvidí, kdo je králem empétrojek.

* Během příštích 300 let stoupne průměrná světová teplota o 8 °C, v polárních oblastech dokonce až o 20 °C. Ledové pláně a tundru nahradí jehličnaté lesy, hladina oceánů stoupne o 7 metrů, pod vodou zmizí Nizozemsko, část Německa a spousta dalších pobřežních oblastí a ostrovů. Katastrofický scénář vyplývá z počítačového modelu Lawrencovy národní laboratoře v americkém Livermore.

* Nejošklivější auto na britském trhu je prý Rodius korejské automobilky Ssangyong. Alespoň si to myslí účastníci ankety internetového serveru Cardata zaměřeného na prodej ojetin. Druhé místo obsadil Fiat Multipla a pěkné třetí místo patří Mercedesu Maybach.

* Evropský projekt, jenž si klade za cíl vyvinout levný způsob bezdrátového připojení k internetu, slaví úspěch. Při testovacím letu stratosférického balonu se z výšky 24 kilometrů podařilo odeslat data rychlostí 1,25 gigabitů za sekundu. Signál z jednoho balonu může pokrýt území o průměru až 60 km.