Zaměřeno na cíl

Zaměřeno na cíl
Sdílej
 
Radiolokátory neboli radary se poprvé objevily ve výzbroji armád před druhou světovou válkou. K průzkumu slouží i dnes.


Radary se používaly k vyhledávání letadel, lodí i pozemní techniky. Dnes slouží nejen pro vojenské účely: téměř každá námořní loď a mnohé lodě i na řekách jsou vybaveny radarem - např. meteorologickým. Jako všechny technologické novinky sloužil radar dlouhou dobu především v armádě. Ve druhé světové válce používaly radary především protiletadlové dělostřelectvo a válečné loďstvo, později také noční stíhací letouny. Až v poválečném období se radary dostaly do výzbroje pozemního vojska. Dělostřelecké radary slouží dodnes k vyhledávání cílů a sledování dopadů dělostřeleckých a minometných granátů. Mezi nejrozšířenější radary pozemních sil patřil SNAR-2, zkonstruovaný v bývalém Sovětském svazu.

Dostal se do výzbroje řady evropských, asijských a některých afrických zemí. Od roku 1956 byl i ve výzbroji československé armády jako součást velitelských baterií vševojskových divizí. V osmdesátých letech jej nahradil modernější SNAR-10. Oba typy najdete ve Vojenském technickém muzeu v Lešanech.


Systém a variabilita


Celý systém radaru SNAR-2 se skládá z podvozku a skříňového kontejneru s elektronikou. Jako podvozek slouží pásový dělostřelecký tahač AT-L, což umožňuje pohyb i v těžkém terénu. Vpředu je motor, za ním kabina pro řidiče a velitele. Řidič neovládá vozidlo volantem, ale dvěma řídicími pákami, známými jako rajčáky. Kontejner je upevněn na ložné ploše tahače. Obsahuje elektronickou část systému a pracoviště operátora. Na střeše kontejneru je upevněna nízká kruhová nástavba, která tvoří základnu antény radaru.

Ta je otočná, takže může sledovat celý kruhový prostor kolem vozidla. Cíle dokáže vyhledávat až na vzdálenost 18 km. Pokud není radar v činnosti, anténa se sklápí na kruhovou základnu. Radary jsou náročné na spotřebu elektrické energie. Pro SNAR-2 ji dodával generátor, přepravovaný ve skříňové nástavbě terénního automobilu Tatra 805. Bez kontejneru s elektronikou sloužilo vozidlo jako tahač. Kolem ložné plochy se upevnily bočnice a v tomto prostoru se přepravovali vojáci - obsluha taženého děla.

Dnes na ústupu


V Číně používají jako podvozek stejného typu radaru terénní nákladní automobil a k přepravě generátoru automobil stejného typu. V současných armádách byla většina dělostřeleckých radarů nahrazena modernějšími typy senzorů. Řada z nich je nasazena na různých vojenských misích, kde pomáhají odhalovat postavení minometů a odpalovacích zařízení raket.