Trial - Úspěch českého designu

Trial - Úspěch českého designu
Sdílej
 
Cyklistický trial se v Česku rozmohl díky časopisu ABC před více než dvaceti lety. Nyní přišel Ondřej Tobola s novou konstrukcí kola, která se zalíbila i jednomu z nejlepších světových výrobců.


O terénní cyklistické disciplíně trial sice dneska ví i každá malá holka, ale před více než 25 lety se informace sháněly těžko.

Právě časopis ABC v Československu o trialu jako první napsal a svým čtenářům představil, jak si speciální kolo pro zdolávání několikaúrovňových těžkých terénů sestavit z tehdy dostupných materiálů.

Ideální téma


"Můj kolega Radim, se kterým mám tenhle ateliér, si právě podle návodu v ábíčku v taťkově garáži takové kolo sestrojil," vypráví v barevné místnosti jednoho činžáku na pražských Vinohradech designér Ondřej Tobola. I on má trial jako koníčka a každou volnou chvíli vyráží z Prahy s kolem v autě.

Před třemi lety uvažoval na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové o tématu diplomové práce, které by mohl rozvíjet i po absolvování, a nové řešení konstrukce trialového kola se mu zdálo jako ideální téma. „Z vlastní zkušenosti vím, že rámy se nejčastěji lámou ve svárech. Chtěl jsem zkusit vytvořit jednoduchou konstrukci bez zbytečných spojů,“ vzpomíná na začátky Ondra.

Výlet do Francie


Když měl Ondra na jaře roku 2007 hotové první skici, přes českého zástupce francouzské společnosti Koxx se dostal až k jejímu šéfovi. Z "výletu" se vrátil s dobrou náladou - v centrále firmy seděl s konstruktéry a diskutovali o jeho nápadu. Dostal zelenou.

"Prvního půl roku jsem hledal vhodné technologie, které by mohly rám vytvarovat," dívá se Ondra na model svého kola. Hlavním hlediskem bylo eliminování spojů. Jako první přišel na řadu hydroforming. Tedy tvarování hliníkových trubek obrovským tlakem vody. Jenže jednolitý rám by takhle nevytvořil.

Bájný kompozit


Vývojové studie (pdf)
Metodou pokus-omyl dospěl Ondra Tobola až k materiálu jménem kompozit. Ten vzniká na jednoduchém principu. Hmota složená z několika vrstev látky a pojiva se ukládá do forem a při vysoké teplotě se peče v obrovských pecích. Takto vzniklé materiály se používají v leteckém průmyslu, vyrábí je i jedna česká firma. A tak vznikl návrh trialového kola Koxx Kompozit.

Bylo těžké se s továrnou domluvit? "Když řeknete, že děláte diplomku na Umprum, otevírá to dveře," usmívá se Ondra. "Zároveň byla důležitá vidina, že kolo mělo reálně vzniknout," dodává.

Exkluzivní model


Prvky trialového kola (pdf)
S kompozitovou společností se tedy bez problémů dohodl a už jen čekal, až šéf Koxxu přijede do Česka. "Ke schůzce došlo, zasekli jsme se ale na ceně," vysvětluje Ondra.

Koxx Kompozit měl být totiž exkluzivním výrobkem a jeho cena by byla až o dvacet tisíc korun vyšší než běžné modely francouzského trialového giganta.

"Uvidím, co bude dál, zatím je to pořád otevřené," říká Ondra na konci letošního května. Výroba kola sice zatím zamrzla, ale podle jeho zpráv se Koxx s myšlenkou ještě pořád nerozloučil. "Nic je netlačí vyrábět věci jinak, současné modely mají pořád slušnou prodejnost," uvažuje. Hned nato dodává, že možná zkusí rozhodit sítě i u jiných výrobců.

Velká událost?


Kolo Koxx Kompozit je na světě zatím pouze jedno, jde jen o model, navíc s umělohmotnou konstrukcí, který Ondra Tobola jednou za čas složí a předvede fotografům nebo zájemcům. Při pohledu na čistě a geniálně jednoduše provedenou konstrukci je zřejmé, že pokud se Koxx Kompozit dostane do výroby a později na závody, půjde o velkou událost. ABC bude znovu u toho.


Ondřej Tobola (27)

Mladý český designér absolvoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze v roce 2008 s projektem kola Koxx Kompozit. Od té doby se ve studiu Hippos soustředí spíš na architektonický design. Jeho aktuálním projektem je například řešení interiéru Národní technické knihovny v Praze-Dejvicích.

Trial a ABC

Časopis ABC napsal o cyklistickém trialu poprvé na konci roku 1982. Přinesl plánek, jak si z tehdy dostupných materiálů vytvořit vlastní trialové kolo. Nová disciplína vzbudila mezi tehdejšími čtenáři velký ohlas a už 1. května 1983 proběhl v Říčanech první československý trialový závod, kterého se zúčastnilo 36 jezdců na kolech vyrobených podle návodu z časopisu ABC.