Žlutá ponorka

Sdílej
 
Golden Salmon

Foto Václav HoličStavbu ponorky zvládnou i méně pokročilí modeláři, pokud budou postupovat podle návodu a věnují modelu náležitou pozornost. Hrany ohýbané do rubu jsou ukončeny černou šipkou, čerchované hrany (-.-.-) ohýbané k tisku jsou ukončené kulatým bodem. Přerušovanou čarou jsou značeny plochy, na něž budete lepit další díly. Výřezy, prostřihy a kulaté otvory jsou značeny červenými úhlopříčkami a ryskami. Červené šipky orientují díly směrem od zádi k přídi, černé šipky označují díly, které je nutné stáčet do válečků nebo trubiček. Na osy, čepy a stožáry použijte kuchyňské špejle nebo bambusová párátka o € 2 mm. Rýsovacím kartonem podlepte na tloušťku 0,5 - 0,8 mm díl A; 5x díly B a C; 2x díly 11, 12 a 13; díly 15, 18 a 4x díly 40. Načisto vystřižený díl A si přesně obkreslete na podlepený karton a zhotovte shodný díl Á. Trup skořepinového tvaru sestavte ze dvou samostatně zhotovených částí, spodní a horní (při plavbě ponorky na hladině jsou to části pod a nad čárou ponoru - viz návodná kresba). Spodní část. Před vystřižením dílu 1 si nakreslete tužkou na rubu spojnice rysek B. Pak díl vytvarujte lehkým přetažením podélných stran papíru o hranu stolu a na vyznačené spojnice rozmístěte vyztužená žebra, 5x díl B. Plášť k hranám žeber nepřilepujte, pouze je na několika místech, hlavně pod podélnými chlopněmi pláště, zajistěte malými rohovými zálepkami, které si vyrobíte podle potřeby v dostatečném množství. Zúžené přechody pláště doplníte pomocnými chlopněmi 2, 3 a čtyřmi chlopněmi č. 4. Příď vytvarujete obloukovým dílem 5, záď vytvarujete dílem s kýlovou hranou 6. Nyní musíte na spodní části zhotovit dělicí rovinu. Znovu si na podlepenou čtvrtku obkreslete díl A. Obrys po celém obvodu zúžíte zhruba o 0,5 mm a plochu vystřihnete tak, aby ji bylo možné zasunout pod zálepky sestaveného trupu (vnitřní strana se bude opírat o hrany žeber). Chlopně i plochu natřete lepidlem, celek přelepíte dílem A a vše ponecháte proschnout na rovné podložce. Horní část. Sestavte ji stejným způsobem z pláště 7 s vyznačenými spojnicemi C na rubu. Podélné strany pláště vytvarujete do oblouků tak, aby kopírovaly hrany pěti žeber C. Obě příčné strany dílu 7 opatřete chlopněmi 2x 8. Podle plochy Á si vyrobte také pomocnou zúženou plochu, kterou umístíte pod chlopně a na žebra tohoto celku. Na přídi vytvarujte díl 9, na zádi díl 10 a celek umístěte na plochu Á. Po zaschnutí lepidla obě části ponorky zkompletujte. Spojení mezi rovinami začistěte po obvodu lištami 2x 11 a 2x 12. Sestavte šest kusů válcových ponorných nádrží z dílů 6x 34 a 12x 35. Nádrže rozdělte do dvou trojic, uprostřed vždy ponechte válec s pruhy pro díly 41. Připravte si dvě špejle podle dílu 37. Podle uspořádání válců přelepte jejich kužele dvanácti čely 36 a 39, tzn. oba vnější kužele uzavřete plnými čely 39, všechny vnitřní kužele čely 36 s otvory pro špejle 37, na něž nádrže rozmístíte v pravidelných vzdálenostech. Stejné rozteče mezi nimi docílíte vymezovacími páskami 4x 38, které obtočíte kolem špejle jako spojovací potrubí všech tří nádrží. Každou trojici opatřete ochrannou kýlovou ostruhou (nejlépe v místě spojů jednotlivých válců), sestavenou z dvojic podlepených dílů 4x 40. Ostruhy přilepte k nádržím hranou na styk a na šesti místech zajistěte objímkami z pásků 41. Žlutá ponorka Golden SalmonObě válcové sestavy nyní pozorně přilepte přesně v podélné ose spodní části k trupu tak, aby ležely rovnoběžně ve stejné výši (přibližně pod kresbou vln) a ostruhy směřovaly kolmo dolů. Ponorka postavená na rovné podložce by neměla "houpat". To vše se dá snadno zjistit a poopravit polohu nádrží dřív, než lepidlo docela zaschne. V této fázi stavby musíte ponechat spojení proschnout skutečně dokonale, abyste nádrže během další práce od trupu neutrhli. Mezitím si zhotovte všechny lodní doplňky nacházející se na ponorce: úvazníková oka na přídi a zádi z dílů 2x 13 a 14, stožár se španělskou vlajkou 26 a světlometem 27, dva kuželové průlezy (sestavíte je z dílů 2x 22, 23 a poklopy 2x 24 s uzávěry 25), reflektor pod přídí 30, lodní šroub s hřídelí 32 a směrové kormidlo s osičkou ze špendlíku 31 na zádi. Reflektor a hřídel šroubu zhotovte z daných pásků papíru, navinutých na odřezcích špejle a zalepených do vyznačených otvorů. Nad šroubem umístěte po obou stranách trupu dvě hloubková kormidla z dílů 33. Při nedostatečném počtu turistů doplňují před ponorem lodníci na palubě do ohrazené schránky přídavná závaží. Schránku sestavíte z dílu 28 a závaží z dílů 7x 29 s přelepenými horními čely. Nástavbu se zadním průlezem postavte z dílu 16, který nejdříve buď podlepíte kancelářským papírem, anebo natřete z rubu bělobou. Natřít můžete zezadu také díl 19. Nejprve zalepte do zářezů v nástavbě boční vyrovnávací křidélka, 2x díl 17. Nástavbu prohněte do oblouku a zevnitř nalepte na zálepky podlahu 18. Na podlahu umístěte jeden z průlezů 22 a nástavbu uzavřete stropem 19 s vyztužovacími lištami, lemujícími zadní hrany nástavby. Podle označení nalepte na boky nástavby poziční světla z válečků 2x 21 se zelenou lampou 20 vpravo (špendlík se skleněnou hlavičkou) a červeným světlem nalevo. Na ponorku nyní umístěte podlepenou červenou palubu 15 a podle označení zde rozmístěte všechny připravené detaily. Do nástavby zabudujte mírně šikmo dozadu nakloněný radiometrický stožár podle dílu 42. Jednotlivé prvky a čidla napodobíte úzkými pásky papíru, vše natřete šedou barvou. Kroužky kolem paluby představují kotevní patky sloupků zábradlí. Zkušení modeláři mohou postavit zábradlí spájené z měděného drátu € 0,2 - 0,5 mm. Na prototypu modelu jsou sloupky zhotovené ze štípaného bambusu a madla z nití. Zábradlí je vysoké 11 mm a natřené bílou barvou. Zbývá ještě model zaretušovat, případně přelakovat a ponorku máte hotovou. Na příští spolupráci se těší

PŘEDLOHA VYSTŘIHOVÁNKY

Zlatý lososŽlutou ponorku, jako "vystřiženou" ze známé písně legendárních Beatles, jsme objevili v malebném Puerto de Mogánu na jihu ostrova Gran Canaria. Stotunové plavidlo nese jméno Zlatý losos a představuje zajímavou turistickou atrakci. Několikrát denně vyplouvá s 5ti člennou osádkou a 40ti pasažéry na okružní plavbu pod hladinou Atlantského oceánu a nabízí úchvatný zážitek: sledována hejny rozmanitých ryb brázdí příbřežní vody v hloubce 40 až 60 m rychlostí 2 uzlů (3,7 km/hod.), často tak hluboko, že tře kýlem o kamenité dno, obepluje starý vrak potopené lodi a vrací se do kotviště. Celou cestu doprovázejí turisty na palubě podmanivé zvuky sonaru, povely kapitána a odpovědi důstojníků, ponoření i vynoření sleduje palubní kamera - zkrátka, pokud někdy navštívíte Kanárské ostrovy, a konkrétně přístav Mogán, nezapomeňte se podívat, podle jaké předlohy vznikl model ponorky v měřítku 1:100.

Foto Ladislav Badalec