Novinky z Česka: Nejlepší terénní náklaďák i vychytaný elektromobil

Novinky z Česka: Nejlepší terénní náklaďák i vychytaný elektromobil
Sdílej
 
Český automobilový průmysl patřil před druhou světovou válkou mezi absolutní světovou špičku. O tři desetiletí později nastal jeho rychlý pád. Nové projekty českých automobilek ho však částečně vracejí na pomyslné výsluní.  Jaká byla letošní úroda zajímavých aut?

 

První z nových automobilových přírůstků k  přijíždí ze severomoravské Kopřivnice. Do pomyslné rodiny nákladních vozů nedávno přibyla Tatra Phoenix, jenž své jméno odvozuje od legendárního ptáka Fénixe. Stejně jako tento bájný tvor zrozený z popela, má totiž moderní vůz navrátit Tatře její někdejší prestiž a slávu.

Nový Fénix je nej

Na rozdíl od starších tatrováckých modelů vůz s hezkým vzhledem splňuje hned několik náročných podmínek najednou. Používá moderní pohodlné kabiny nizozemského výrobce DAF, stejně jako vodou chlazené motory PACCAR, přitom si však zachovává přednosti starších tatrováckých náklaďáků.

Může se totiž pochlubit unikátním podvozkem s nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami, které umožňují Tatře snadno projet i ve velmi těžkém terénu. Protože si s něčím podobným většina konkurenčních značek neporadí, může jít o zajímavý doplněk firmy DAF, která bude novou Tatru Phoenix distribuovat ve většině zemí světa. Tatra si od novinky slibuje zvýšení svých prodejů a proniknutí na trhy náročných západních zemí.

 

Elektromobil ze Škodovky

Další z velmi zajímavých vozů představila na Pařížském autosalonu Škoda, která v posledních letech výrazně rozšířila svou produkci. Mladoboleslavská automobilka představila svůj první vůz poháněný elektřinou.

Prototyp vozu Octavia Green E Line, vycházejícího ze sériové Octavie Combi, získává elekrický proud z lithium-iontového akumulátoru. Jeho nabití z běžné elektrické sítě trvá kolem osmi hodin. Vůz po něm dokáže dojet do vzdálenosti kolem 140 kilometrů a jeho nejvyšší rychlost je omezena na 135 kilometrů za hodinu.

Přestože se tyto hodnoty mohou ve srovnání s dnes běžnými vozy jevit jako slabší, pohodlně stačí například pro každodenní dojíždění do práce. Škoda však počítá s dalším vývojem a výrazným vylepšením svých elektromobilů v několika následujících letech. Proto již v příštím roce vyjede na české a německé silnice kolem dvaceti testovacích elektrických Octavií.

Odlišný vzhled i simulace „vrčení“

Co si od tohoto činu automobilka slibuje? V rámci koncernu Volkswagen chce hrát jednu z hlavních rolí při chystané sériové výrobě moderních a bezpečných ekologických vozů. První elektromobily ze Škody se  mají podle zástupců firmy prodávat asi za tři až čtyři roky.

Zajímavostí je, že automobilka se chystá tyto vozy vzhledem odlišit od běžných aut. Samozřejmostí má být také šetření s elektřinou během jízdy a nový bezpečnostní prvek – zvukový generátor, simulujícím při nízkých rychlostech zvuk spalovacího motoru. Tichý elektromotor totiž dokáže ostatní řidiče a chodce nemile překvapit. Škoda má i další zajímavé modely, ale o těch si řekneme příště.

 

Mega chopper Detonator jezdí na elektřinu

Mega chopper Detonator jezdí na elektřinu

Auta bez řidičů: roboti za volantem závodí i bourají

Auta bez řidičů: roboti za volantem závodí i bourají

 

Články odjinud