Lesní město: Čínský boj se znečištěním

Lesní město: Čínský boj se znečištěním
Sdílej
 
Představte si sídliště protkané moderní technologií, kde lidé a příroda spokojeně koexistují. Právě takový projekt nyní vzniká v Číně.

 

Čína už spoustu let bojuje se špatným ovzduším. Tisíce továren, uhelných elektráren a miliony aut, které nesplňují jakékoli emisní normy, postupně devastují životní prostředí a ničí zdraví rostlinám, živočichům i lidem. Velkoměsta jsou utopená ve smogu, venkov je plný toxických látek. V poslední době proto začala vznikat řada projektů, jak tento nešťastný stav zvrátit.

Zelená města

Jeden z nejzajímavějších nápadů je plán na výstavbu ekologických měst. Půjde o nový typ lidských sídel, která nebudou myslet hlavně na levné a pohodlné ubytování svých obyvatel, ale i na přírodní svět okolo. Jen během několika následujících let jich mají vzniknout skoro tři stovky! První vlaštovkou je Lesní město v provincii Kuang-si na jihu země nedaleko hranic s Vietnamem. Stojí za ním slavný italský architekt Stefano Boeri, který proslul zejména dvojicí zalesněných mrakodrapů v Miláně.

Stefano Boeri, autor Lesního města a také věží Bosco Verticale, které stojí už tři roky v Miláně •  Profimedia.cz

Ekologický koloběh

Čínské lesní město vzniká právě teď. Dokončené by mělo být v roce 2020. Bydlet v něm bude 30 tisíc lidí, kromě nich však nabídne prostor 40 tisícům stromů a více než milionu rostlin. Vegetace poslouží jako bezpečný přístřešek pro veverky, ptáky a hmyz, takže se obyvatelé mohou těšit na čilý život za okny. Stromy a rostliny budou zároveň produkovat kyslík, díky kterému se lidem a zvířatům bude hezky dýchat. Zeleň navíc funguje jako vynikající izolace. V létě tak bude ve městě chladný a svěží vzduch, zatímco v zimě se uvnitř domů udrží teplo.

Město zítřka: Mrakodrapy pro kompy a drony

Město zítřka: Mrakodrapy pro kompy a drony

Energie z nebe a země

Veškerou energii bude Lesní město čerpat z obnovitelných zdrojů. Elektřinu získá ze solárních panelů na střechách, vytápění či chlazení zajistí geotermální čerpadla. Ta přenášejí do domu teplo z hloubky několika metrů pod zemí, která v létě zůstává chladná a v zimě naopak nezamrzne. Obyvatelé bytů tak budou mít celý rok doma příjemně, ale přitom se o klima nebudou muset vůbec starat.

Stromy a květiny budou růst na střechách i před okny •  Stefano Boeri Architetti

Přirozená čistička vzduchu

Díky kombinaci zelené pokrývky a nulové spotřeby energie z klasických zdrojů, jako jsou třeba uhelné elektrárny, bude Lesní město nejen šetřit přírodu, ale také aktivně přispívat k její obnově. Autoři projektu odhadují, že zeleň ve městě každý rok zneutralizuje také 57 tun toxických látek a pohltí 10 tisíc tun oxidu uhličitého. To je množství, které vyprodukují dva tisíce aut.

Plovoucí města budoucnosti

Plovoucí města budoucnosti

Doprava bez benzinu

Lesní město bude jedinečné i co do dopravy. Nebudou v něm moci jezdit klasická auta se spalovacím motorem, jenom elektromobily. To ale neznamená, že bez správného auta se do města nepodíváte. Jen budete muset přesednout na vysokorychlostní elektrickou trať, která povede i kolem města. V ideálním případě tak bude automobilový provoz minimální, protože většina lidí bude prostě jezdit vlakem. Líbí se vám představa lesního města stejně jako nám? Držíme palce tvůrcům, aby se nápad povedlo uskutečnit a abychom se brzy dočkali takového města i u nás!

Město bude spojené s metropolí Liou-čou elektrickou tratí •  Stefano Boeri Architetti


Solární panda

Čína to myslí se zelenou energií vážně. Dokazuje to mimo jiné zájem o elektřinu ze slunce, které se tu dnes vyrobí desetkrát víc než před pěti lety. Podpořit ji má i nová solární elektrárna u města Ta-tchung. Nabídne kapacitu 50 MW a pokryje spotřebu energie pro polovinu města. Co je ale důležité – panely má poskládané tak, že při pohledu z letadla vypadají jako medvěd panda. Během dalších let mají vzniknout desítky dalších solárních pand po celé Číně. Jejich výkon se ovšem zatím nemůže rovnat největší solární elektrárně na světě v indickém Karnúlu. Ta byla spuštěna letos na jaře a nabízí kapacitu 900 MW. Bohužel ale není ve tvaru žádného zvířátka.

Hyperloop jede! Testování dopravy budoucnosti

Hyperloop jede! Testování dopravy budoucnosti

Lesy zachráněny! Drony budou sázet stromy

Lesy zachráněny! Drony budou sázet stromy

Elektrické náklaďáky: Razí si cestu vpřed

Elektrické náklaďáky: Razí si cestu vpřed

 

Články odjinud