Recenze: Největší z hrdinů vrací úder nadlidskou silou

Superman je asi tak známý jako Ježíš Kristus. A po dlouhých letech se zase vrací ve filmu. Natočil ho režisér Strážců a produkoval režisér Temného rytíře.

13 speciálních minut Muže v oceli (ČESKY)

Kromě nějakých zbytečných zemí v Africenení na světě místo, kde by neznali Supermana alias Clarka Kenta alias Kal-Ela. Ve slušné společnosti prostě víte, že tady byl nějaký Krypton a je tady nějaký Metropolis, že žije super kočka Lois Laneová a že plešatý Lex Luthor je zlý génius. Sluší se poznamenat cosi o tom, jak je Superman rozpolcený mezi Kryptonem a zemí, identitou superhrdiny a ňoumy novináře. A ti odvážnější si troufnou na vtip o tom, jakým způsobem nosí slipy.

Právě dvě poslední poznámky jsou asi klíčové. I filmový Superman je totiž chycen mezi dvěma světy. A možná právě proto si jde cestou nejmenšího odporu a na problematickou slipovou otázku rezignuje.

Zářivý rytíř z Metropolis

Za filmem stojí v roli producenta Christopher Nolan, který vytřel světu zrak svými Batmany – temnými, osudovými a do poslední mrtě promyšlenými. Jenže na sesli režiséra najdete Zacka Snydera; chlápka, který naučil zombie běhat, slávisty řvát „Tohle je Sparta!“ a holčičky v podvazkách porcovat katanou obří roboty. Oba ty chlápky mám rád, ale dohromady?

Grandiózní otvírák Snyderova filmu a míra pozornosti věnovaná starému Kryptonu a zrodu padoucha Zoda ještě před zrodem Supermana jasně dává tušit gothamský nový vítr. Stejně jako pozdější civilní scény z Clarkova mládí, které nechají vzpomenout třeba na Johnsův komiks Utajený počátek. Jenže Superman potřebuje akci.

A to otevírá cesta pro vizuální dravost Zacka Snydera. Protože upřímně, když je Zack ve formě, tak Michael Bay vypadá jako Zdeněk Troška. Takže se dočkáme monumentálních bitek a demolice Metropolis. A je to paráda. Jenže pořád spíš v nolanovském než snyderovském stylu.

Hledání tváře Supermana

Snyder se prostě a jednoduše drží zpátky. Nebo je držen zpátky. Po skvělém, ale zoufale nevýdělečním Sucker Punch se asi není co divit. Ale zamrzí to. Jeho originální vize by si zasloužily větší prostor. Muž z oceli sice vydělává, ale hlavně proto, že dává divákům to, co momentálně od superhrdinského filmu chtějí. Nikoliv proto, že by byl nějak geniální. A zatímco u jiných superhrdinů bych za batmanovské potemnění a zcivilnění tleskal tak nějak automaticky, u Supermana váhám.

Ten má být totiž v mnoha ohledech batmanovským protikladem – ostatně, co když se podaří zfilmovat JLA, kde Batman a Superman bojují bok po boku? Opravdu v tu chvíli chceme dva podobné hrdiny vedle sebe? Navíc je vidět, že tým kolem Muže z oceli se snažil co nejvíc vymezit vůči klasice Richarda Donnera ze sedmdesátých let. I proto tu chybí větší míra nadsázky, i proto vypadá Superman divně. Protože lepší filmový Superman než Christopher Reeve prostě není.

Esům napospas

V kině na tyhle plky klidně zapomeňte, to spíš někde o přestávce, abyste věděli víc, než že to tam bouchalo. Při sledování plátna vás ale všichni – režisér, kameraman, autor hudby – spolehlivě přikurtují a předhodí napospas svým hlavním esům. Což jsou krom triků za pár desítek milionů dolarů herci ve vedlejších rolích za pár desítek milionů dolarů. Russell Crowe nebo Kevin Costner jsou prostě bozi. A sami o sobě vnesou šťávu do jinak nijak výjimečného scénáře. Umí to prostě prodat.

A mimochodem, když už jsme zmínili možné filmové JLA – představte si scénu, kde vedle sebe nestojí pouze Superman a Batman, ale i Supermanův táta (Costner) a Batmanův komorník (Michael Caine)... to musí každý filmový fanda vrnět blahem, ne?

80%

+ Megalomanský superbiják vzbuzuje naprostou spokojenost

-  Tvůrci šli tou snazší cestou a nevyužili všechny možnosti