Řízení od patnácti: Zkoušíme luxusní mopedauta!

Řízení od patnácti: Zkoušíme luxusní mopedauta!
Sdílej
 
Nechce se vám čekat do osmnácti, až budete moci řídit? Za volant mopedauta si sednete klidně už v patnácti.

 

 

Vypadá jako auto, řídí se jako auto, ale není to auto. Co to je? Někdo mu říká mopedauto, jiný motorizovaná čtyřkolka. Ve skutečnosti to není nic jiného než malý skútr řiditelný od patnácti, jen dokonale převlečený za opravdový automobil.

Co je mopedauto?

Přestrojit skútr za vůz lze překvapivě jednoduše. V patnácti si můžete udělat řidičský průkaz na vozidlo, které má maximální výkon 4 kW. V téhle kategorii jsou nejběžnější malé motorky. Zákon ale umožňuje osedlat i víc než jen dvě kola, pokud je dodržen nízký výkon. Výrobci se proto nechávají inspirovat světem velkých vozů a staví čtyřkolky, které vypadají k nepoznání od „dospěláckých“ aut.

Test Francouzů

Kolébkou mopedaut je země proslavená nevšedními motoristickými řešeními. Tedy Francie. Sídlí zde jejich nejznámější výrobci Aixam, Ligier nebo Chatenet. Ale těch, kteří to v oblasti  mopedaut zkoušejí, je mnohem víc. Například před deseti lety přišel s dvouválcovým modelem Ydea i legendární český výrobce motocyklů Jawa. My jsme se v ábíčku rozhodli otestovat dvě luxusní mopedauta francouzské značky Ligier – Microcar Due a JS 50L Sport.

 

 

Jak se řídí?

Když jsme nasedli do mopedauta, překvapilo nás, jak dokonale je podobné tomu opravdovému. Pásy, volant, páčky na blinkry, středový panel s rádiem a klimatizací – prostě všechno jako v autě. Dostanete i hodně vnitřního prostoru. Náš fotograf Honza s výškou přes dva metry si dovnitř sedl zcela pohodlně. Za předními sedačkami najdete i velký kufr. Rozdíl jsme si uvědomili až ve chvíli, kdy jsme nastartovali motor. Pod kapotou se nám rozklepal maloobjemový dvouválec s charakteristickým zvukem skútru. Tady už nic nezamaskujete.

Ve městě o. k.

Řízení samotné je příjemné a zábavné. Ligier ovládáte volantem a pedály stejně jako auto s automatickou převodovkou. Má svižnou akceleraci a bez problému si poradí v městském provozu. Na větší silnice mimo město ale kvůli omezení maximální rychlosti na 45 km/h nesmí. Abyste si cestu užili, nesmíte se nechat oklamat vzezřením auta. Vůz se chová jako malá motorka a o plynulé automobilové jízdě si můžete nechat zdát. To ale není až takový problém – rychle si zvyknete. Spíše nás zklamal minimální rozdíl v jízdě mezi levnějším modelem Due a luxusnějším Sportem. Oba mají stejný motor a liší se tak hlavně designem a doplňkovou výbavou.

 

 

Drahá zábava

Navzdory příjemnému svezení jsme měli z Ligierů rozporuplné pocity. V prvé řadě proto, že tahle mopedauta jsou extrémně drahá. Due přijde na více než 200 000 Kč, JS 50L Sport už se cenou šplhá k půl milionu. Druhý problém je bezpečnost. Máte dojem, že sedíte v autě. Jenže ve skutečnosti jste v karoserii buginy potažené plastem, která nemá šanci vás při srážce ochránit.

Stojí za to?

Moderní mopedauto je cool vozítko s vymazleným designem a dokonalou výbavou. Zároveň je to ale pořád jen skútr naplněný vychytávkami, které pro popojíždění po městě ve skutečnosti nepotřebujete. Když si ještě tři roky počkáte, v opravdovém autě si toho užijete mnohem víc.

 

Více o neobvyklých dopravních prostředcích:


Moped auto se rozsekalo v crashtestu

Moped auto se rozsekalo v crashtestu

Kuberg Freerider: Elektrické enduro

Kuberg Freerider: Elektrické enduro

Klíčová slova:
moped, mopedauto
 

Články odjinud

Hry