V roce 1927 se k přeletu severního Atlantiku připravoval mimo jiné i někdejší příslušník amerického vojenského letectva, letecký fotograf a obchodní pilot Clarence D. Chamberlin. Měl k dispozici malý hornoplošník firmy Wright Aeronautical Corporation, zkonstruovaný Giuseppem M. Bellankou. Dobré provozní zkušenosti s novým letounem přivedly Chamberlina a jeho přítele Ch. A. Levina na myšlenku přeletu ze Severní Ameriky do Evropy, a protože se jim nepodařilo dokončit všechny přípravy včas a do Paříže už mezitím dorazil Spirit of St. Louis, rozhodli se překonat Lindberghův výkon a doletět z New Yorku až do Berlína. Odstartovali se svým letounem Miss Columbia 4. června 1927 v 11 hodin 4 minuty, a po 41 hodinách a 56 minutách je teprve mlha donutila ráno 6. června přistát poblíž německého Eislebenu. Svého cíle však dosáhli a ustanovili nový světový rekord v délce 6294 km.
Technická data: rozpětí 14,17 m, délka 8,55 m, výška 2,66 m, hmotnost prázdného letounu 840 kg, vzletová hmotnost 2460 kg, max. rychlost 209 km/h, cest. rychlost 177 km/h. Pohonná jednotka: hvězdicový motor Wrigth Whirlwind J-5 o výkonu 162 kW (220 k).
Sdílej
22. července 2001 • 15:22