Machinima - Virtuální filmařina

Machinima - Virtuální filmařina
Sdílej
 
Chybějí kulisy, pořádný zvuk, špičková kamera, peníze na efekty, zkušení herci? Pak je načase obrátit zraky k počítačovým hrám a natočit machinimu!

John Rourke strávil dva roky ponořený v počítačové hře EVE Online a v enginu Source, který pohání hry Half Life 2 nebo Portal. Nešlo mu o pokoření herních rekordů - svůj čas věnoval režii, střihu, dabingu a vytváření digitálních efektů. Rourke točil film.

Chceme další!

Scénář sleduje osud kosmické lodi Clear Skies na cestě do nového obyvatelného systému - jenže vesmírní piráti, agenti mezi posádkou a technické poruchy neustále kladou překážky. Výsledný čtyřicetiminutový snímek Rourke uveřejnil s pozitivním ohlasem jak hráčů, tak milovníků animovaných filmů a vědecko-fantastických příběhů. "Jde o nejlepší machinimu, jakou jsem kdy viděl," ozývalo se na diskusních fórech. "Snad budou následovat i další epizody!"

Kulisáci nejsou potřeba

Rourke je součástí početného hnutí amatérských režisérů, kteří využívají počítačové hry k realizování vlastního filmu. Během posledních deseti let prošly počítačové hry rychlou evolucí, která původní dvourozměrné prostředí obohatila o plně trojrozměrné prostředí, neomezený pohyb kamery a digitální efekty. Režiséři proniknou do zdrojového kódu hry nebo se naučí pracovat s volně dostupným enginem a vymodelují vlastní prostředí, ve kterém se pohybují jednotlivé postavičky - herci. Po sestříhání všech scén přijde na řadu dabing a vytvoření závěrečných titulků - a film je hotov. Takovému snímku se říká machinima (čti mašinima) a liší se od klasického animovaného filmu tím, že není potřeba modelovat od píky všechny kulisy a postavy, protože bývají dostupné přímo od vývojářů velkých her nebo volně na internetu. Kdybychom hledali přirovnání, budou nejblíže úvodní a závěrečné filmečky přímo v počítačových hrách.

I velký Spielberg

Machinima je undergrounový filmařský žánr, o který jen pomalu začínají jevit zájem velké produkční společnosti - ale pozor, v komerčním sektoru jsou již dávno využívány režiséry a kameramany velkých akčních filmů. Stačí si scénu jednoduše načrtnout ve hře, pohrát si s nastavením kamer a hned je na světě lepší představa o realizování skutečných záběrů. Machinimy tak nahrazují ve "velké filmařině" komiksové storyboardy, používá je například i Steven Spielberg.

Berte nás vážně

Téměř jakákoliv moderní hra se dá obrátit v machinimu. Můžeme sledovat filmy z HALO 3, Half Life 2, World of Warcraft, Grand Theft Auto 4, Call of Duty 4, The Sims, Second Life, F.E.A.R., Guild Wars a desítek dalších. Hlavním stanem je již několik let server machinima.com, který se stará o distribuci nových kousků, vyhlašuje tematické soutěže a snaží se nováčkům zjednodušit první krůčky ve virtuálním filmování. Zakladatel Hugh Hancock si za životní poslání vytkl zpopularizovat machinimu natolik, aby byla brána vážně i v odborných kruzích. Minulý rok napsal čtyřsetstránkovou knihu popisující detailně krok za krokem, jak k tvorbě přistupovat a pod hlavičkou společnosti Strange Company zakončil čtrnáctým dílem fantasy seriál The Bloodspell vytvořený v Neverwinter Nights. Hancock je pro machinimu především popularizátor, podobně jako Jaroslav Petr popularizuje biologii a skutečně zajímavé věci se často dějí mimo ochranná křídla Machinima.com.

Válka i romantika

Ve skupince machinim zadíváme z povzdálí, odhalíme mezi nimi především dva žánry: komedii a drama. Dramatické filmy o osudech hrdinů může zastoupit klidně Rourkova Clear Skies, v sekci komedií pak máme na výběr z několika skvostů. V první řadě jde o fenomenální sérii Red vs Blue, která popisuje válku mezi Červenými a Modrými vojáky ve hře HALO. Humor těží z absurdity války a různých osobností vojáků, je tedy především konverzační. V pozadí, to však neznamená, že nevýznamná, stojí série The Snacky‘s Journal o eskapádách malého trolla ve World of Warcraft. Můžeme tak vidět, jak Snacky jde do posilovny nebo rybaří nebo se snaží ulovit lásku svého srdce.

Hopsání jde snadno

Speciální kategorii tvoří videoklipy k nejrůznějším písničkám. Klasické trpasličí hopsání z World of Warcraft na téma písně Moskva se stalo legendární a videoklipy ke známým písním vznikají jako na běžícím pásu. Dobrým místem, kde začít s prohlížením, je stránka WarcraftMovies.com, kde se také nacházejí jiné žánrové filmy. Jsou to ale právě videoklipy, které slaví v on-line světech úspěch, protože k obvyklým základním darům každé postavičky patří tancování po napsání /dance. Pro vytvoření vlastní machinimy nepotřebujete o mnoho více pomůcek, než je engine, základní střihací program anebo hra The Movies, která přináší kompletní virtuální studio v jednom balení.

Filmujte nanečisto

The Movies není nejnovější hra. Vyšla před třemi lety a nabídla hráčům možnost řídit hollywoodské studio - dávat práci hercům, najímat scénáristy, profilovat režiséry a stavět nové ateliéry. Zkrátka budovatelská strategie, která ale obsahovala virtuální studio, ve kterém si každý mohl s prostředky dodanými ve hře vytvořit vlastní film. Později studio Lionhead uvolnilo datadisk s kaskadéry a kulervoucími efekty a vznikla silná komunita, která pravidelně uveřejňuje své filmy na stránkách Movies.Lionhead.com. Práce v The Movies není jednoduchá, i když překonáte mnohé technické problémy a budete pracovat již jen s herci, kulisami, nasvícením a kamerou. Jde o ideální program, ve kterém si vyzkoušíte, jestli máte na skutečnou machinimu v enginu velké hry. A jaké jsou základy takové machinimy se podíváme na následujících řádcích.



Základy machinimy

1. V první řadě si musíte být jistí tím, co chcete natočit. Nestačí říct si "a teď udělám film." Pakliže chcete zfilmovat příběh z druhé světové války, napište si ho jako krátkou povídku nebo rovnou scénář a zvýrazněte, jaké lokace chcete používat, kolik postav budete mít a jaká bude pointa.

2. Prozkoumejte možnosti editorů Unreal, Half Life anebo her Second Life nebo zmiňovaných The Movies či speciálního prostředí Movie Sand Box (www.moviesandbox.net). Seznamte se základy práce a navrhněte si zkušebně jednu lokaci. Seznamovací fáze bývá nejzdlouhavější, ale nenechte se odradit!

3. Po namáhavém modelování kulis a jejich nasvěcování si připravte dodatečnou softwarovou výbavu. Pakliže engine přímo neumožňuje natáčení, mějte po ruce program pro natáčení videa jako například Fraps. Dále mějte po ruce střihací program. Vystačíte si s Windows Movie Maker, ale neuškodí naučit se pracovat v Adobe Premiere nebo Pinnacle Studio. Pro dodatečné zvukové práce musíte mít mikrofon a program nahrávající zvuk - opět bude stačit interní nahrávání ve Windows, pokročilejším doporučujeme Sony SoundForge. V poslední řadě potřebujete VirtualDub a video kodek (například DivX), v jehož formátu nahrajete výsledek na internet.

4. A teď do natáčení. Máte hotové lokace, máte vymyšlený sled scén a jednotlivé střihy. Spusťte svojí mapu (lokace uložené v enginovém editoru) ve hře, začněte nahrávat a pohybujte s postavami podle svého nejlepšího svědomí a vědomí. Pakliže je v jedné scéně více postav, které se pohybují do různých směrů, není na škodu umožnit kamarádům, aby jimi pohybovali – jako v síťové hře. Pakliže jsou ve scénáři dialogy, nezapomeňte na to, že postavy musí mít čas je odříkat!

5. Jednotlivá videa za sebe posaďte ve střihacím programu a dočistěte střihy. Namluvte na mikrofon repliky a nasaďte je k odpovídajícím kusům videa.

6. Uložte celý projekt ve formátu AVI a ve VirtualDub zkonvertujte do použitelného formátu (pozor, bez konverze může mít machinima i několik gigabajtů, po konverzi pak několik mega!)

7. A je to! Vaše první machinima je na světě a stačí jí nahrát na internet a počkat na reakce diváků. Nemyslete si, není to tak jednoduché, jak se zdá z jednotlivých bodů - odměnou za učení vám ale bude skvělý pocit, že jste natočili vlastní film!



Kde hledat machinimy

(www.machinima.com)

- meka všech machinofilů

(wwww.machinima.org)

- akademie pro machinimu

(www.roosterteeth.com)

- základna série Red vs Blue a dalších

(www.stonefalconproductions.com)

- série Snackyho deník a další povedené kousky

(www.warcraftmovies.com)

- Pro všechny fanoušky filmů z World of Warcraft.



Co je machinima?

Termín machinima je nový, nelekejte se tedy, pakliže jste ho ještě neslyšeli. Skládá se dohromady z anglických slov "machine" a "cinema" - tedy "stroj" a "kino". Odkazuje k základu machinimy, které jsou filmy vytvořenými na stroji. Machinima se používá pro všechny filmy, které jsou natočené uživateli v prostředí počítačových her, ať už jde o videoklipy, krátké povídky nebo jen abstraktní záležitosti.


Co je to engine?

Souhrnně se tak označují vlastnosti jedné konkrétní hry - tedy jejího jádra. Engine je sada programových instrukcí, které ovlivňují práci s grafickou kartou a mají za následek způsob zobrazování herního prostoru, jeho fyzikální zákony, grafické efekty, zvukovou akustiku anebo poyhb postav. Zkrátka vše, co vidíte na monitoru, když hrajete, je možné díky enginu - jakémusi virtuálnímu motoru.


První machinima

Pakliže zapátráme do minulosti a budeme se snažit najít první machinimu, narazíme na spoustu nejrůznějších filmečků. Za první skutečnou machinimu je ale označován Deník kampera (Diary of a Camper), který vznikl roku 1996 ve hře Quake a zachycuje život člověka, který sedí na jednom místě a odstřeluje na dálku ostatní hráče. Obsahově jednoduchý, téměř bez scénáře a vizuálně nepříliš strhující, je Deník kampera pro machinimy tím, čím byl základní kámen pro stavbu Národní divadla.