Transformers - roboti z vesmíru útočí

Transformers - roboti z vesmíru útočí
Sdílej
 
Příběh o dvou klanech robotů z vesmíru, kteří spolu bojují náhodou na planetě Zemi, se do kin vrací pod názvem Transformers: Pomsta poražených. Aneb hrozní Deceptikoni jsou zpět!


Transformers byli už od svého vzniku zvláštním druhem kulturního artefaktu. Ať jako televizní seriál, komiks nebo film, vždy to byla hlavně reklama na důmyslné hračky jedné společnosti. Transformers, tedy roboti, kteří se dokážou měnit v různé stroje, se na pulty obchodů dostali poprvé v roce 1984.

V tomtéž roce se na televizních obrazovkách objevil i pilotní díl stejnojmenného animovaného seriálu, který osvětlil, kde se vzali a proč je kupovat: Před mnoha miliony let existoval na planetě Cybertrone život, ne však v takové podobě, jak ho známe dnes. Dva druhy inteligentních robotů, kteří dokážou myslet a cítit, se od sebe lišili v jediném, ale zásadním bodě: Deceptikoni chtěli vládnout celému vesmíru a mírumilovní Autoboti jim v tom překáželi.

Havárie poblíž planety


Co čertobot nechtěl, Deceptikoni měli navrch a Autobotům docházela šťáva. Rozhodli se proto odletět z Cybertronu a najít nový zdroj energie. Deceptikoni se vydali za nimi a ve vesmíru se pak odehrála velká bitva bez vítěze. Loď Autobotů se i s Deceptikony zřítila na neznámou planetu, kde ležela čtyři miliony let. Když vybuchla blízká sopka, loď se aktivovala a začala opravovat posádku.

Tou planetou byla Země. Už na první pohled je jasné, že v tomhle případě nejde o silný příběh, ale hlavně o obrovské běhající, skákající, létající a střílející roboty, kteří se ve vteřině mění v auta, letadla nebo tanky - prostě o akci. Vstup na filmová plátna trval Tranformerům celých dvacet tři let. Rozpohybovat několikametrového robota a vmžiku ho přeměnit v auto není jen tak, když to má vypadat věrohodně.

Především efekty


Snímkem Transformers (2007) vyvrcholila éra, ve které se filmaři snažili dosáhnout co nejdokonalejších trikových efektů. Režisér Michale Bay chtěl však Transformers udělat jako opravdu velkolepé dílo a do rozpočtu 150 milionů dolarů by se bez pomoci nadnárodních firem a americké armády vešel jen stěží.

Když se na chvíli odpoutáte od neuvěřitelných akčních scén a začnete sledovat detaily, zjistíte, že vlastně sledujete dvouapůlhodinovou reklamu na vše od notebooků přes auťáky po americkou armádu. A právě armádě přišla reklama v době sílící krize v Iráku určitě vhod. Stejně tak, jak Michael Bay dosáhl dokonalosti v digitálních tricích, posunul dál i význam termínu product placement. To je označení pro cílené používání různých výrobků ve filmech, tak aby se dostaly divákovi "nenápadně pod kůži".

Půjčili jim Pentagon


Taky se tomu říká skrytá reklama, v případě Transformers je ale slovo skrytá dost nadnesené. Jak to funguje? Chcete natočit filmový trhák, nabídnete velké automobilce, že její produkty obsadíte do hlavních rolí, a oni vám je za to dají zadarmo.

General Motors poskytly filmařům tři verze každého auta Autobotů a dalších dvě stě aut pro závěrečnou akční scénu, čímž se ušetřily asi tři miliony dolarů. O účast na tomhle filmu zjevně stála i americká armáda. Že to zní přehnaně? Transformers byli prvním filmem, který se směl po útocích z 11. září 2001 natáčet přímo v Pentagonu.

A nejen to! Americká armáda filmařům poskytla vojáky na kompars, dopravní prostředky pro alternativní mody některých Deceptikonů, nebo povolení natáčet nejvyspělejší letadla, mimo jiné i ultramoderní letoun F-22 Raptor, který byl v té době ještě ve fázi testování a jeho technické detaily spadaly do kategorie přísně tajné.

Snad nezbořili pyramidy


A vypadá to, že v druhém díle to zajde ještě dál. V jedničce byly všechny válečné stroje na straně Decepticonů. Armáda si vymínila, aby se ve dvojce ve válečný stroj proměnil i jeden z Autobotů. Každopádně to opět vypadá na dech beroucí podívanou. Podle trikových specialistů ze studia ILM se ve filmu objeví kolem šedesáti různých robotů, a jelikož na některé akční scény byly použity kamery IMAX, film bude částečně 3D.

Nadstandardní vztahy byly určující i pro výběr lokality pro finální akční scénu. Ta se zčásti natáčela přímo u pyramid v Gíze, což se žádnému filmovému štábu nepodařilo dobrých třicet let. Natáčení povolil Bayův přítel, generální tajemník Nejvyšší rady pro památky Egypta a fanoušek transformerů Zahi Hawasse. "Šéf egyptských památkářů mě před natáčením objal a poprosil mě, ať mu pyramidy nezničím," vzpomíná režisér. Nezbývá než doufat, že pyramidy v Egyptě stále stojí.



Reklama k nezaplacení


"Skrytou" propagací různých výrobků proslula například i série filmů s Jamesem Bondem. Není náhodou, že se Agent 007 vozil v upravených vozech značek Aston Martin, Lotus nebo BMW, a jeho speciální hodinky na sobě měly loga Seiko, Rolex nebo Omega. Opravdový majstrštycht byla však scéna z prvního dílu filmu Matrixu, kdy vyvolený zachránce lidstva Neo (Keanu Reeves) elegantně odsouvá kryt ze svého mobilního telefonu značky Nokia. Typ 8110 se stal po uvedení snímku v kinech stal doslova legendou. Tomu se říká reklama k nezaplacení.