Bugatti 35B

Bugatti 35B
Sdílej
 
Z vystřihovánky v dnešním čísle si můžete slepit závodní bugatku v měřítku 1:24.

V této "krasavici" startovala i první dáma rychlých kol Eliška Junková. Postavit si můžete jak kapotovanou verzi, tak pouhé šasi s motorem, převodovkou a dalšími detaily, nebo částečně okapotovanou, jak ji vidíte na fotografiích.

Různé stupně propracovanosti si zvolíte sami. Pokud je vám systém vystřihovánky povědomý, pravděpodobně vám připomíná vystřihovánku vozu Rolls-Royce z č. 25/26 loňského ročníku.





PŘEDLOHA MODELU


Při pohledu na krásnou modrou bugatku nemůžeme nevzpomenout na zlatý věk automobilismu ve 20. letech minulého století, kdy na všech závodních dráhách Evropy vítězily vozy z alsaského Molsheimu, kde je s nekonečnou trpělivostí doslova vyčarovával jeden z nejslavnějších konstruktérů všech dob, Ettore Bugatti.



Velmi úspěšným typem se stala Bugatti 35B. S vozy značky Bugatti spojili svůj sportovní život Čeněk Junek, a zvláště Eliška Junková, první dáma rychlých kol a ve své době jediná žena, které se i ti nejodvážnější a nejrychlejší muži za volantem obávali. Asi nejslavnější kapitolou účinkování Elišky Junkové na závodních okruzích se stal náročný sicilský závod Targa Florio v roce 1928. V tomto závodě skončila pátá, v soutěži žen první, hodinu před další závodnicí. I tehdy svůj mimořádný úspěch slavila za volantem vozu značky Bugatti.



TECHNICKÁ DATA


Motor: kapalinou chlazený řadový osmiválec
Objem: 2262 cm³
Max. výkon: 135 koní
Max. rychlost: 195 km/h
Počet převodových stupňů: 4
Zavěšení kol: tuhé nápravy podélnými listovými péry
Pohotovostní hmotnost: 750 kg
Rozměry (délka/šířka/rozvor): 3683 mm/1321 mm/2400 mm



PŘÍPRAVNÉ PRÁCE


Vystřihovánka není složitá. Přesto nespěchejte a stavte model podle pokynů v návodu na slepení. Pečlivost se vyplatí. Pro stavbu kapotovaného modelu použijete první dvě strany vystřihovánky na str. 34 a 35, pro stavbu podvozku s motorem je doplněna třetí strana vystřihovánky na str. 37. Některé díly k této verzi se použijí i ze str. 34 a 35.

Předem si připravte několik kartonů či lepenek různých tlouštěk.

Protože některé díly budete podlepovat na určenou tloušťku, budete potřebovat i posuvné měřítko (šupléru) na přesné měření. Také si nachystejte kousek vázacího drátku a menší kancelářskou sponku. Ohyby na papírových dílech jsou uvedeny pouze tam, kde není zřejmý způsob tvarování.

Černý trojúhelník na čáře značí ohyb do rubu, bílý trojúhelník naopak ohyb z rubu tisku. Chlopněmi jsou doplněny jenom ty díly, u nichž je to nezbytné. Červená čísla označují místa, kam bude díl přilepen. Ostatní důležité připomínky pro stavbu jsou uvedeny u příslušných dílů přímo ve vystřihovánce.


Podbarvená pole pozičních čísel upozorňují na způsob podlepení. Žlutá - nepodlepují se, hnědá - podlepí se kartonem či lepenkou na uvedenou tloušťku, modrá - podlepí se kancelářským papírem. Bílá pole označují ostatní materiál (drát, špejle apod.). Lepte disperzním lepidlem. Kde to bude nutné, použijte sekundové lepidlo. Díly po vytvarování nejprve vyzkoušejte, zda dobře padnou tam, kam mají být přilepeny.

Dodržujte symetrii, souměrnost a rovinnost. Fotografie ze stavby modelu najdete níže.


NÁVOD NA SLEPENÍ BUGATTI 35B



Podlepte obě bočnice šasi 1, 2 a 3, 4 na tloušťku 0,7 mm. Nyní slepte obě strany každé bočnice k sobě. Tloušťka hotové bočnice šasi musí být 1,5 mm. Skalpelem nařízněte čáry ohybu v místě zužujících se profilů bočnic a přední části vyhněte. Dále podlepte výztužnou plochu 5 přesně na tloušťku 2,4 mm a díl 6 na tloušťku 1,5–2 mm.


Smirkovým papírem dobruste díly přesně podle obrysové čáry. Díl 5 přilepte mezi bočnice a k němu přilepte díl 7 (část dílu přehněte a přilepte ke spodním hranám bočnic 1, 2 a 2, 3). Podlepte rozpěry podvozkového rámu 8, 9 a 10, 11. Celková tloušťka rozpěr musí být 1 mm. Skalpelem je pak přesně vyřízněte.

Zkompletujte šasi. Při lepení šasi kontrolujte geometrii podvozku na plánku půdorysu podvozku otištěném v ABC 23 na str. 31. Nejprve vlepte mezi boky 1 a 4 podlepený díl 5. Nepodlepenou část dílu 7 přehněte na spodní stranu podlepení. Do zadní části šasi přilepte díl 6. Pak vlepte výztuhy. Budou přesahovat dolní hranu bočnic. S horní hranou budou v jedné rovině. Po slepení šasi musí být šířka v užší souběžné části 24,5 mm a v nejširší části vyklenutí 36 mm.

Zkompletujte konstrukci motorové přepážky s palubní deskou z dílů 12-15. Díly 12 a 13 podlepte na tloušťku 1 mm.

Nezapomeňte provrtat otvor pro provlečení osy volantu. Celek osaďte na šasi tak, aby vnitřní deska (s měřicími přístroji) byla v jedné rovině s první výztuhou. Boky konstrukce musí být také v jedné rovině s bočnicemi šasi. Pokud je vše v pořádku, přilepte přepážku k šasi. Pozor na kolmost!

Vlepte podlážku 16 ke spodku výztuh a k bočnicím. Hořejškem motorové přepážky prostrčte pokračování podlážky 17, kterou nejprve přilepte k dílu 16 a pak k vnitřku palubní motorové přepážky s palubní deskou. Nyní slepte převodovku 18. Zatím ji neosazujte. Slepte kryt motorového hřídele 19.

Přilepte ho na vyznačené místo v převodovce 18. Pak vlepte převodovku mezi výztuhy 9 a 10 a kryt 18 přilepte k vnitřku motorové přepážky. Přilepte pedály 20 a 21 na vyznačená místa v podlážce a těsně nad rozpěru šasi přilepte tyč řadicí páky 22 o průměru 1 mm, obarvenou šedě.

Vytvořte čelo chladiče. Nejprve podlepte výztužný díl 23 kartonem. K němu přilepte opěrný trojúhelník 24. Celek vlepte na vyznačené místo v díle 7. Pak přilepte masku chladiče 25. Slepte sedačku 26 a přilepte ji na vyznačené místo.

Stavba pokračuje prací na karoserii. Karoserii budete sestavovat tak, jak se nasazovala ve skutečnosti: Nejprve se namontovala podvozková část, pak překryt motorové přepážky s palubní deskou, dále se osadila zadní kapkovitá část nad nádrží a nakonec se upevnila přední kapota. Vystřihněte podvozkové části karoserie 27, 28 a spodní část 29.


Nejprve přilepte díl 27 (lepte od zádě) a pak 28. Hořejšek zádě vyztužte dílem 30 podlepeným kartonem na tloušťku 1 mm (lépe se vám bude nasazovat a přilepovat záďová karoserie). Na spodek karoserie přilepte dolní část motoru 31.

Vystřihněte vnitřní viditelnou část překrytu palubní desky 32 a přilepte ji k vrchní části 33. Postranní vnitřní části dílu 32 budou rubem tisku přesahovat. Pak se k nim přilepí záďová část karoserie. Správné nasazení dílu 33 k bokům karoserie 27 a 28 zajistíte přesným postavením plošek pro nalepení dílků 58 proti sobě. Vytvořte záď slepením dílů 34–37. Celek pak přilepte k podvozku. Nakonec přilepte kryt motoru 38.


Do přední části šasi přilepte tyč 39, obarvenou modře. Na obou stranách bude stejný přesah. Pak ještě přilepte druhou tyč 40, také obarvenou modře, nad bílé obdélníčky pro přilepení dílů 44 a 45 (bez přesahu). Dále osaďte přední část šasi, díly 41–45. Vystřihněte překrytí 46. Nejprve je nalepte chlopní k chladiči, protáhněte mezi bočnice šasi a přilepte k horní ploše na dílu 7. Podlepte přední rovná péra 47, slepte je k sobě a přilepte je k podvozku. Případné přesahy tyče 39 přes hranu per odštípněte.

Zkompletujte přední nápravu. Podlepte obě poloviny dílů 48 tak, aby po slepení byla celková tloušťka přibližně 1,5 mm. Oba díly po podlepení vyřízněte malým skalpelem.

Prostrčte tenké špendlíky oběma konci nápravy a vteřinovým lepidlem prosyťte papír. Než lepidlo zatvrdne, špendlíky vytáhněte. Okolí čepů se tak zpevní. Podlepte opět závěsy kol 49 a 50.

Spojte závěsy s nápravou pomocí špendlíků a opatřete závěsy táhlem z drátu 51. Volné konce táhel zahněte. Zkontrolujte souběžnost závěsů a otáčivost nápravy. Pokud je vše v pořádku, můžete pokračovat v kompletaci vozu.

Na horní kapotu přilepte kryt 52. Lepit ho budete natupo bez chlopní. Umístěte na něj držáky pro větrný štítek 53 a 54. Mezi ně přilepte větrný štítek 55. Vedle osaďte zrcátko 56. Na obě strany karoserie těsně nad sedačkou přilepte objímky 57 (šrouby ven) a dolů pod ně díly 58.


Řadicí páku 59 prostrčte naříznutím na boku kapoty a dolní část přilepte k tyči 22 těsně u bočnice podvozku 4. Brzdicí páku 60 přilepte vně kapoty na vyznačené místo pod kapsou pro vystrčení řadicí páky.


Srolujte trubičku 61, přilepte ji na záď kapoty a opatřete víčkem 62. Zkompletujte uzávěr chladiče z dílů 63-65 a přilepte ho na chladič. Podlepte řemeny 66 a 67. Po vystřižení je přilepte přes kapotu motoru. Stočte a slepte trubičku 68, přilepte ji na kapotu motoru a opatřete páčkou od převodu řízení 69. Zkompletujte volant z dílů 70 a 71, navlečte ho na kousek drátu 72 a nasuňte do otvoru v palubní desce.

Zbývá osadit na bugatku kola. Vystřihněte boky pneumatik 73 a slepte chlopní volné konce k sobě. Vytvarujte vyklenutí boků pneumatik. K jedné straně boku pneumatiky přilepte středovou válcovou část 74 a plášť 75. Pneumatiku uzavřete druhým bokem 73, který nejprve přilepte ke střední válcové části a teprve pak k obvodové části pláště.

Pásek 76 podlepený kartonem 170 g (tloušťka přibližně 0,2 mm) skružte a vlepte dovnitř válce pneumatiky. K jeho hranám přilepte paprskové disky kol, z jedné strany 77 a z druhé strany 78. Vyklenutější paprsky 78 budou na vnější straně vozu. Takto vytvořte všech pět pneumatik.

Slepte brzdové bubny, přední z dílů 79–81. Nakreslené páčky na dílech 79 mají směřovat vpřed. Ze špejle o průměru 2 mm vytvořte dvě poloosy 82 a kolmo je přilepte do brzdných kotoučů.

Na dílech 79 nesmějí přesahovat. Brzdné kotouče přilepte na závěsy kol 49 a 50. Ze špejle o průměru 2 mm vytvořte osu pro zadní kola 83.



Přeneste si na ni značky pro přilepení zadních brzdových bubnů (černé obdélníčky). Osu prostrčte otvory v zádi a zafixujte lepidlem. Přesahy po obou stranách musí být stejné. Slepte zadní brzdové bubny z dílů 80–84. Nakreslené páčky na dílech 84 mají směřovat vzad. Osaďte všechna kola na osy a zajistěte je šroubem 85. Rezervu přelepte řemeny 86 a přilepte ji k levému boku kapoty.

Ze špejle o průměru přibližně 2,5 mm vytvořte výfuk 87, nabarvěte ho šedě. Podle předlohy na něj naviňte tlumiče 88 a 89. Celek přilepte ke spodní části podvozku. Podle návodného obrázku přilepte tyče 90 vytvořené z párátka o průměru 2 mm jedním koncem k zadní ose kol těsně k brzdovým bubnům a druhým koncem za dílky 58. Konce tyčí vhodně zabruste.


Nakonec přilepte tyč řízení 91, vytvořenou z tenkého drátku, jedním koncem pevně k páce 68 a potom do přední části šasi (vteřinovým lepidlem), druhý konec se má volně dotýkat výběžku na předním pravém závěsu 50. Ze stejného drátu vytvořte startovací kliku 92.

Na hotové bugatce můžete vytvořit dojem zaprášení a opotřebování vodovými a křídovými barvami.


NÁVOD NA SLEPENÍ ŠASI BUGATTI 35B


Pro někoho může být zajímavé postavit si verzi bugatky v odstrojeném stavu, nebo v různém stadiu kapotáže. Kapota na těchto závodních vozech byla rozebíratelná. Jednotlivé díly se k sobě doslova šroubovaly a šrouby se proti povolení spojitě drátovaly.

Vystřihovánka je proto doplněna o další stranu dílů, které jsou nutné ke slepení této verze. Kola a některé další doplňky použijete z kapotované verze. Číslování dílů pro stavbu šasi začíná číslem 93 a pokračuje výše. Abyste mohli správně postavit rámovou konstrukci podvozku, je na doplňkové straně vystřihovánky nakreslen její půdorys. Při stavbě jej podkládejte pod rozestavěný podvozek a kontrolujte geometrii.


Nejprve zkompletujte motor. Sledujte návodné kresby motoru i celé sestavy. Některé válcové součásti vytvoříte z papírových trubek, můžete použít i špejli obroušenou na správný profil a natřenou příslušnou barvou. Při stavbě postupujte podle pořadí čísel. Výjimkou jsou díly 103-107. Na osu klikového hřídele 103 naviňte válcovou část 104. Zkompletujte pouzdro převodů 105–107 a zatím jej odložte včetně hřídele.

Pokračujte ve stavbě podvozku rámu. Bočnice 131–134 podlepte na tloušťku 0,7 mm. Po slepení obou polovin k sobě by měla být celková tloušťka 1,5 mm. Příčné přepážky 135-139 budou tlusté 1 mm. Součástí rámu jsou i kulaté rozpěry 140, 39 a 40.

Do hotového rámu vlepte motor. K tyči 140 přilepte pedály 20 a 21. Mezi výztuhy 138 a 139 vlepte převodovku 141 a k ní přilepte pouzdro řadicí tyče 142. Protáhněte jím tyč 22 (bude mírně přesahovat přes bočnice 131 a 133). Zprava k ní přilepte páky 144 a zleva páčku 143.

Nyní použijte hřídel 103, podvlékněte ji dutinou v chladiči, provlékněte motorem a těsně za motorem na ni nasuňte spojku se setrvačníkem 145–147. Pozor, musí se vejít mezi čelo motorové přepážky 149 a motor 93! Dále protáhněte hřídel až na doraz dílu 104 k čelu motoru. Zároveň dbejte, aby zadní konec hřídele šel nasunout do převodovky 141. Pak přilepte motorovou přepážku, kterou sestavíte z dílů 12, 14, 148–150. Díl 12 přepážky je přesně nad výztuhou 139.

Dokompletujte motorový prostor, díly 151–154. K zadní části podvozku přilepte podložky 155 nádrže 166, na kterou umístěte hrdlo 157 s víčkem 62. Slepte k sobě zadní čtvrteliptická péra 158 a přilepte je pevně ke spodní části podvozku (zadní strana lícuje s vnějším povrchem příčné výztuhy 135). Než lepidlo vytvrdne, slepte diferenciál z dílů 159 a 160, pouzdra kardanových kloubů 160 a 162. Díl 160 přilepte k bubnu diferenciálu. Obě pouzdra spojte hřídelem 163. Pouzdro 162 zatím nefixujte lepidlem.

Diferenciálem protáhněte osu zadní nápravy 83. Přesah musí být po obou stranách stejný. Dále navlékněte hřídel 163 do otvoru v příčné výztuze 138 a zasouvejte jej tak, až osa nápravy dosedne na konec čtvrteliptických per. Ve správné poloze jej přilepte pevně k pérům. Nyní posuňte pouzdro 162 těsně za výztuhu 138 a zafixujte ji lepidlem.

Slepte kola s brzdovými bubny podle návodu pro zakapotovanou verzi vystřihovánky včetně přední nápravy. Na zadní osu nasuňte brzdové bubny do správné polohy, zafixujte je lepidlem a nasaďte kola. Tyče 100 přilepte k bubnům a k ose 83. Opačné konce mají dosednout za nakreslené šedé dílky na bočnicích 131 a 133. Obalte výfukové potrubí 87 tlumiči 88 a 89.

Dílem 89 výfuk přilepte k rozpěrám 138 a 139. Konce trubek 113 (odvod plynů z motoru) pak přilepte k tlumiči 88.
Slepte volant, nasaďte ho na osu 164 a provlékněte přepážkou podle návodné kresby. Konec přilepte na horní plochu dílu 123. Nakonec přilepte páčku převodu řízení 68 a ovládací tyč 91. Ta dosedne na horní jazykový díl závěsu kol 50.

Stavba šasi je hotova. Můžete ji ještě částečně okapotovat podle vlastní představy díly ze zakapotované verze vystřihovánky.

Slepení modelu František Sochor

Autor

Konstrukce modelu Milan Novobilský