Boom XB-1: Nejrychlejší civilní letadlo

Boom XB-1: Nejrychlejší civilní letadlo
Sdílej
 
Nadzvukové dopravní letadlo se vrací. Konstruktéři slibují, že nám konečně umožní létat rychle a pohodlně až na druhý konec světa.

 

Letecká dílna Boom Technology sdružuje partu zkušených inženýrů z oblasti aeronautiky. Podíleli se například na vývoji Boeingu 787, stíhačky F-22 Raptor nebo raket pro NASASpaceX. Nyní je stmelil společný cíl – touha sestrojit nadzvukové letadlo, v němž budete moci cestovat nevídanou rychlostí a přitom bezpečně.

Už je na světě

Nápad zaujal i majitele letecké společnosti Virgin, britského miliardáře a dobrodruha Richarda Bransona. Tento letecký magnát mimo jiné založil laboratoř The Spaceship Company, která se věnuje vývoji experimentálních letounů. Nyní se bude podílet i na vývoji a testování nadzvukového stroje Boom. Na letišti v americkém Denveru byl představen první prototyp s označením XB-1. Představuje menší testovací verzi dopravního letadla, které by mělo vrátit nadzvukové stroje zpět do flotil aerolinek.

Překonání rychlosti zvuku vyžaduje aerodynamický tvar

Fáze testů

Velké letadlo Boom má mít rozpětí křídel 18 metrů, kapacitu 55 pasažérů a dolet až 16 700 km. To je zhruba jako z Prahy na Nový Zéland. Nadzvukový letoun XB-1 má stejný tvar i konstrukci – je ovšem zmenšený na třetinu. V příštím roce ho čeká série pokusných letů na Edwardsově letecké základně v Kalifornii. Základnu využívá hlavně americká armáda k testování nových vojenských letounů, tudíž lze předpokládat, že i americké letectvo vkládá do projektu velké naděje.

Naplní očekávání?

Blake Scholl, zakladatel dílny Boom tvrdí, že šedesát let po sestrojení prvního nadzvukového motoru stále létáme stejnou rychlostí jako v roce 1960. A chce to změnit. Při zmínce o stroji Concorde, který se již před lety neúspěšně snažil prosadit nadzvukovou rychlost v civilním letectví, vyzdvihuje současnou technologii. Na rozdíl od Concordu má Boom využít nejmodernější poznatky v aerodynamice, efektivní a šetrné motory a kompozitní materiály. To vše má umožnit levné, spolehlivé a zároveň skoro třikrát rychlejší cestování než v běžných dopravních letadlech. Uspěje se svou vizí? Nechme se překvapit na výsledky testů v příštím roce!


Boom XB-1

Posádka: pilot a pasažér

Cestovní rychlost: 2335 km/h

Délka: 21 m

Rozpětí křídel: 5 m

Váha: 6100 kg

Dolet: 1852 km


Neúspěšný experiment Concorde

Nejslavnější nadzvukový letoun pro civilní účely poprvé vzlétl v roce 1969. Vznikl ve spolupráci britského výrobce BAC a francouzského Sud Aviation. Dokázal létat podstatně rychleji než běžná letadla a světové aerolinky o něj okamžitě projevily zájem. Během pár let ale nadšení zmizelo. Aerolinky zjistily, že Concorde má obrovskou spotřebu paliva a provází ho technické problémy. Do toho jim americká letiště zakázala vstup kvůli hluku při aerodynamickému třesku. Technická závada způsobila i velkou leteckou katastrofu v roce 2000. Concorde se však udržel v provozu až do roku 2003, byť spíše jako kuriozita než jako obvyklé civilní letadlo. Ještě dodáme, že s civilním nadzvukovým strojem ještě před Concordem experimentoval i sovětský Tupolev. Vývoj modelu Tu-144 však kvůli nákladnému provozu po několika letech ukončil.

 

Velký přelet: Letadlo na silnici

Velký přelet: Letadlo na silnici

Elektrické letadlo od NASA: X-57 Maxwell poletí potichu na baterky

Elektrické letadlo od NASA: X-57 Maxwell poletí potichu na baterky

Albi: "Stíhačka" z rukou studentů

Albi: "Stíhačka" z rukou studentů

Moderní vynález: Elektrické letadlo Lilium pro každého

Moderní vynález: Elektrické letadlo Lilium pro každého