Albi: "Stíhačka" z rukou studentů

Albi: "Stíhačka" z rukou studentů
Sdílej
 
Na půdě Českého vysokého učení technického vzniklo ultralehké letadlo, ve kterém se budete cítit jako ve stíhačce.

 

Ultralighty neboli ultralehká letadla mají hmotnost nanejvýš 470 kilogramů. To není moc. Podobně váží třeba hnědý medvěd, motorka Harley-Davidson nebo koncertní piano. Ultralehká letadla jsou u nás populární a naše země patří k jejich nejuznávanějším výrobcům. Zajímavý kousek s označením UL-39 Albi nyní přišel od studentů Českého vysokého učení technického (ČVUT). Nejde o obyčejné malé letadlo, nýbrž o unikátní vzdušný sporťák.

Ultralight stíhačka?

Velká letadla a stíhačky jsou osazené proudovými motory – to znamená, že proud spalin z motoru pohání stroj směrem vpřed. Pro ultralighty se ale nehodí, protože až na výjimky je těžší než povolená maximální hmotnost pro celé letadlo. Výrobci proto nejčastěji používají pohon s vrtulí na čumáku. Letoun UL-39 Albi pracuje na odlišném principu. Základ tvoří čtyřdobý spalovací motor ze sportovního motocyklu BMW S1000RR, jehož váha je necelých 60 kilogramů. Doplňuje ho ventilátor, který urychluje vzduch a vypouští ho ze zadní části trupu ven. Letoun má tak silnější tah než běžné ultralighty a blíží se svým chováním proudovému motoru. Jeho rychlosti je až 340 km/h a unese dvoučlennou posádku.

 

Největší létavec: "Obyčejná" vzducholoď překonala nejdelší letadlo

Největší létavec: "Obyčejná" vzducholoď překonala nejdelší letadlo

Albi: Sedmnáct let příprav

UL-39 Albi před pár týdny úspěšně absolvoval svůj první vzlet z Letiště České Budějovice. Tomu ale předcházelo 17 let vývoje, na němž se podílela více než stovka studentů Ústavu letecké techniky ČVUT společně s konstrukčními firmami LA Composite a Jihlavan Airplanes. Konstrukce letadla vychází z proslulého lehkého bitevního letadla L-39 Albatros z dílen Aero Vodochody.

Sci-fi plastelína

Na rozdíl od Albatrosu je celé Albi postavené z kompozitů, tedy z moderních materiálů, které jsou zároveň velmi lehké i pevné. Kompozity jsou různé látky, které se spojí a tím získají nové jedinečné vlastnosti. V tomto případě jde o uhlíkové prepregy, tedy předpřipravené kompozity napuštěné pryskyřicí. Zatímco běžný kompozit musíte před použitím impregnovat, což je složité a vyžaduje to speciální laboratoř, prepreg stačí rozbalit a rovnou ho můžete začít tvarovat.

Studenti staví pro fandy i vojáky

Ultralight a jeho inženýři před sebou mají ještě dlouhou cestu, než začnou Albi vyrábět ve velkém. Nyní je čekají testy bezpečnosti pohonu a pilování parametrů, aby byl stroj maximálně účinný. Pokud se vše podaří, budou moci tvůrci nabídnout fandům unikátní stroj, ve kterém se i víkendoví letci budou cítit jako ve stíhačce. Nabízí se i vojenské využití. Je možné, že o Albi projeví zájem armáda pro výcvik pilotů. Takže pokud někdy přemýšlíte nad tím, co se budete jednou učit na vysoké škole, může to vypadat i takhle – postavíte stíhačku!

 

UL-39 Albi

Rozpětí křídel: 7,2 metru

Délka: 7,5 metru

Výška: 3 metry

Váha: 320 kg


Nejslavnější česká vojenská letadla

Aero L-39 Albatros •  archiv

Aero L-39 Albatros

Stroj, podle kterého vznikl ultralight UL-39 Albi, se zrodil v roce 1968 ve Vodochodech. Kvůli moderním technologiím a skvělé obratnosti se stal jedním z nejoblíbenějších cvičných letounů na světě. Zahrál si dokonce v bondovce Zítřek nikdy neumírá. Nyní ho nahradila modernější Alca, přesto ale Albatros stále slouží ve více než čtyřicítce zemí.

Avia B.534 •  archiv

Avia B.534

V roce 1933 poprvé vzlétl legendární stíhací dvojplošník Avia. Ačkoli technologicky zastarával už v době, kdy ho československá armáda začala zařazovat do výzbroje, vynikal vysokou rychlostí a snadnými manévry. Po české kapitulaci padl do rukou nacistů, kteří několik set zabavených strojů používali jako výcvikové letouny. Velké množství také darovali fašistům z Bulharska nebo Chorvatska.

Letov Š-16 •  archiv

Letov Š-16

V pražských Letňanech se nachází závod Letov. Mezi jeho nejslavnější stroje patří bombardér Š-16. Poprvé vzlétl v roce 1926 a vzbudil zájem i v zahraničí. Kromě Československa sloužil v Turecku nebo v Lotyšsku. Podíval se též do Japonska při zkušebním letu z Prahy do Tokia. Dílna v Letňanech v současnosti vyrábí dveře a interiéry do letadel Airbus nebo Boeing.

Více o letadlech najdete tady

 

Moderní vynález: Elektrické letadlo Lilium pro každého

Moderní vynález: Elektrické letadlo Lilium pro každého

FlyShip: Létající loď je tady! Všichni na palubu!

FlyShip: Létající loď je tady! Všichni na palubu!


 

Články odjinud