Návrat nadzvukového létání: Přes Atlantik za 3 hodiny

Návrat nadzvukového létání: Přes Atlantik za 3 hodiny
Sdílej
 
Nadzvukové létání zažívá návrat. Do finále souboje o první superrychlý civilní let od dob letadla Concorde míří tři firmy. Která zvítězí? A kdy budeme létat přes Atlantik za 3 hodiny?

Na oběd v Londýně, odpolední káva s obchodními partnery v New Yorku a na večerní turnaj v badmintonu zajít v Paříži před setměním. I tak mohly vypadat některé dny důležitých byznysmenů, kteří v minulosti využívali nadzvuková letadla Concorde k superrychlé přepravě přes Atlantský oceán.

Po sérii tragických nehod však britsko-francouzské stroje Concorde v roce 2003 zmizely z nebes a zamířily do muzeí. Nadzvukové civilní letouny tak postrádáme v provozu už téměř dvacet let. Situaci se brzy pokusí změnit hned několik společností, které věří, že civilní lety s nadzvukovou rychlostí (alespoň MACH 1, tedy 1235 km/h) mají v budoucnu smysl a najdou si své zákazníky.

Video se připravuje ...

Tanky a nadzvuková letadla Concorde a TU-144 • Zdroj: ABC

Jako létat do vesmíru

Letadlo X-59 QueSST

Pokrok v civilním letectví je často výsledkem spolupráce s vývojovými týmy v armádě nebo ve vládních agenturách. I to je případ letadla X-59 QueSST, které společně staví firma Lockheed Martin a americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Bude létat ve výšce 55 000 stop (cca 16,7 km) rychlostí MACH 1,4 (1575 km/h), tedy supersonickou rychlostí. Hluk doléhající na zem má činit 60 až 75 decibelů, což je prý zhruba stejná hlasitost, jako když se zavřou dveře u auta. Výzkumná verze je dlouhá 30 metrů a má rozpětí křídel 9 metrů, zároveň se však připravuje i mnohem větší civilní varianta pro 40 pasažérů.

Nadzvukové letadlo X-59 QueSST a jeho připravovaná civilní verze •  Lockheed Martin

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Vyzkoušet za 1 Kč
 

Články odjinud