Výcvik budoucnosti: Nadzvukové drony povedou válku s piloty stíhaček

Výcvik budoucnosti: Nadzvukové drony povedou válku s piloty stíhaček
Sdílej
 
Drony rychlejší než zvuk by měly v budoucnu svádět vzdušné souboje s piloty stíhaček. Pro výcvik je hodlá využít americké letectvo. Při tréninku se autonomní stroje pokusí nerušit život pod sebou pomocí technologie snižující sonický třesk.

Nadzvukové drony reprezentují příští generaci armádních letounů, které mají snížit náklady na vojenský výcvik a představit technologie snižující aerodynamický třesk při prolomení zvukové bariéry.

Stop hromobití

Zvukový třesk je projev rázové vlny, kterou v atmosféře způsobují objekty rychlejší než zvuk. Hromobití je nepříjemné pro piloty nadzvukových letadel, pro samotné stroje i pro lidi na zemi. Nežádoucí efekt mají nové drony určené pro US Air Force zmírnit svým unikátním designem.

Hypersonický Boeing: Průzkumník budoucnosti

Hypersonický Boeing: Průzkumník budoucnosti

Nové stroje, které pro americké letectvo začala vyvíjet společnost Exosonic, připomínají létající doutníky. Snížit třesk má jejich extrémně protáhlá příď, speciálně tvarovaná špička, aerodynamický tvar trupu a nízká hmotnost.

Nadzvuková rychlost i v civilu

Kromě nových tvarů a technologií mají nadzvukové drony ušetřit armádě peníze i rizika spojená s leteckým výcvikem. Čím více bezpilotních strojů vzlétne, tím méně bude zapotřebí živých pilotů a těm stávajícím poskytne chytrá technologie kvalitnější přípravu. Voják už nebude muset jinému hrát nepřítele.

Překročit rychlosti zvuku mají letouny povoleno jen ve velkých výškách nad oceánem. Aerodynamické koncepty společnosti Exosonic by mohly změnit pravidla. •  Exosonic

Podrobné technické detaily nadzvukového dronu zatím nejsou známy. Připravovaná technologie se však podle výrobce uplatní i v civilním letectví. Hlavním cílem výrobce je zkonstruovat dopravní letadlo pro 70 pasažérů, které by díky svému tichému chodu létalo nadzvukovou rychlostí bez omezení. Dosud mají letadla povoleno překročit rychlost zvuku jen ve velkých výškách a nad oceánem.

Rekordní i tragický Concorde

Dosud jediným komerčně využívaných dopravním nadzvukovým letounem byl legendární Concorde ve službách dopravců British Airways a Air France. Jeho cestovní rychlost činila 2158 km/h, což je téměř dvojnásobek rychlosti zvuku. V roce 1995 se mu podařil nejrychlejší let okolo světa za 31 hodin, 27 minut a 49 sekund.

Rychlé zhušťování vodní páry je při aerodynamickému třesku vidět pouhým okem •  US Navy

Prozatímní stopku v civilním letectví vystavily Concordu i celé nadzvukové technologii nehospodárný provoz, hlučnost, omezená přepravní kapacita a především tragická nehoda slavného stroje u Paříže před jednadvaceti lety, při které zemřelo 113 lidí.

Boom XB-1: Nejrychlejší civilní letadlo

Boom XB-1: Nejrychlejší civilní letadlo

Armádní drony Vector & Scorpion fungují jako transformer

Armádní drony Vector & Scorpion fungují jako transformer

Zásahová jednotka budoucnosti: Dron rychlý jako Ferrari

Zásahová jednotka budoucnosti: Dron rychlý jako Ferrari

 

Články odjinud