Nová loď pluje bez posádky, v moři bude hledat nevybuchlou munici

Nová loď pluje bez posádky, v moři bude hledat nevybuchlou munici
Sdílej
 
Budoucnost na moři patří lodím bez posádky. Argus je jedna z prvních, která se řídí sama. Na vodu ji spustili Norové a bude mapovat oceánské dno, hledat nevybuchlou munici nebo zkoumat životní prostředí.

Argus je víceúčelové bezpilotní plavidlo označované zkratkou USV . Na palubu vás nevezme, i kdybyste pěkně poprosili. Pro posádku totiž není na devět metrů dlouhé a pět tun těžké lodi žádné místo, řídí ji a naviguje počítačová technologie ukrytá v trupu.

Oko pod mořskou hladinu

Na víceúčelové palubě může loď Argus vozit výbavu pro nejrůznější účely, nejčastěji ale bude sloužit vědcům, energetikům nebo vojákům. Se sadou senzorů může například mapovat podmořské dno v hloubce od dvou až do dvou set metrů.

Při zapojeném speciálním elektromagnetickém zařízení bude Argus pod vodou dokonce vyhledávat nevybuchlou munici. Může také zkoumat životní prostředí v oceánech či vybírat místa vhodná pro stavbu plovoucích větrných elektráren a tato zařízení pak jezdit kontrolovat.

Argus podle výrobce vypouští až o 95 procent méně škodlivých látek do ovzduší ve srovnání s běžnou lodí podobné velikosti •  Maritime Robotics

VIDEO: Autonomní loď Argus se představuje

Na moře se Argus může přesunout i po souši. Lodě je akorát tak veliká, aby se vešla do standardního přepravního kontejneru. Přímo na vlnách ji pak ochrání konstrukce z umělých vláken, které odolají i arktickému klimatu a námraze.

Průzkumnou rychlostí od 6 do 12 kilometrů za hodinu by Argus mohla brázdit světová moře až měsíc bez údržby. Pohon lodi zajistí hybridní systém, ve kterém se kombinuje elektromotor a malý spalovací (naftový) motor. Zvládne maximální rychlost 24 km za hodinu.

Na dálku pod kontrolou

Na jeden zátah dokáže Argus při průzkumné rychlosti urazit až dva a půl tisíce námořních mil, to je přibližně 4500 kilometrů - asi jako cesta autem tam a zpět přes půl Evropy z Prahy do Madridu, hlavního města Španělska. I když se ale na vlnách dokáže loď pohybovat sama, neznamená to, že není pod kontrolou člověka.

Argus je konfigurovatelná loď bez posádky, která se hodí na inspekční a průzkumné cesty na moři •  Maritime Robotics

Loď je vybavena dálkovým ovládáním přes sítě Wi-Fi a LTE (jaké se používají v mobilních telefonech). Radar a kamery na palubě lodi zajistí, že operátoři budou vždy vědět, co se kolem ní děje a budou upozorněni na hrozící kolize s jinými plavidly. Těch, které se pohybují samy, bude na hladině oceánů přibývat.

Příprava na autonomní válku

V posledních letech vznikají bezpilotní USV plavidla v loděnicích celého světa. Nejčastěji jsou určena pro vědecké a vojenské mise. Hned na dvou typech samořiditelných plavidel pracuje například turecký zbrojní průmysl.

Video: nová USV plavidla z Turecka

Turecké samořiditelné loďky mají sloužit k průzkumu, ale i ve válce. Osazené příslušnými zbraněmi jsou schopné bojovat na hladině i proti ponorkám a dokážou chránit pobřežní základny a přístavy.

Obě turecká plavidla mohou plout rychlostí až 40 uzlů, tedy asi asi 75 km za hodinu. Ve službě vydrží až čtyři dny bez doplňování zásob.

Válka v hlubinách: Robotické ponorky budoucnosti

Válka v hlubinách: Robotické ponorky budoucnosti

Inteligentní lodě: Sbohem, posádko!

Inteligentní lodě: Sbohem, posádko!

Elektrické lodě: Nafta vs. baterie - jaká je budoucnost mořeplavby?

Elektrické lodě: Nafta vs. baterie - jaká je budoucnost mořeplavby?

 

Články odjinud