Za kormidlem je počítač! Norové se svezli prvním autonomním trajektem

Za kormidlem je počítač! Norové se svezli prvním autonomním trajektem
Sdílej
 
Trajektem bez kormidelníka se poprvé svezli lidé v Norsku. Počítačem řízená loď MilliAmpere 2, kterou vyrobili studenti místní univerzity, brázdila na zkoušku řeku ve městě Trondheim.

Norsko je země lyžařů, hor a také vody. Není proto divu, že právě v Trondheimu, významné přístavní metropoli Norska, zkoušejí prototyp samočinné lodi bez posádky. Na podzim vozila cestující po řece Nidelvě, která rozděluje Trondheim na dvě části.

Benátky severu

Díky velkému říčnímu kanálu, který nahrazuje hlavní ulici, se Trondheimu přezdívá Benátky severu - podle slavného italského města, postaveného na moři. Ani v Trondheimu se lidé neobejdou bez mnoha přívozů, mol a přístavů, zkrátka bez lodní dopravy, která blízko řeky nahrazuje auta a silnice. A právě tam brázdila vody na přelomu září a října samočinná loď nazvaná milliAmpere 2.

Pasažéři na palubě milliAmpere 2 se mohli seznámit s novou technologií a autoři projektu sbírali jejich dojmy. Ve srovnání s původním prototypem z roku 2016 je současná loď větší a používá vyspělejší techniku.

Napěchováno technologií

Podpalubí milliAmpere 2 je nyní napěchováno moderními bateriemi, nabíječkami, výkonným počítačem a systémem pro dynamické polohování. Zkrátka vším, co dovoluje lodi plout na elektrický pohon a samostatně.

Přímo na palubě je namontována řada senzorů, které nahrazují lidské oči. Pomocí dálkoměrů, kamer, laserového vidění a radaru přijímá počítač informace o tom, kde se loď právě nachází a zda nehrozí srážka s pevninou nebo jinými plavidly. Hlídá také jízdní řád a bezpečné manévrování u nástupišť pro cestující. 

Loď je navržena tak, aby fungovala bez posádky. Člověk ji však může kontrolovat z kanceláře a převzít řízení na dálku, pokud dojde k problému. Kvůli bezpečnosti provozu vozila loď při zkouškách pouze 12 pasažérů, přibližně polovinu maximální kapacity. K žádnému neštěstí však na řece nedošlo.

Trondheim je se svými 198 tisíci obyvateli třetí největší město Norska. Rozděleno je řekou Nidelvou, která mezi domy teče do moře. •  Trondheim Havn

Lodě budou řídit počítače

Autonomní elektrické trajekty pro cestující by mohly v budoucnu doplnit běžnou veřejnou dopravu nejen v trondheimu ale v celém Norsku kde se plánuje založení samočinných trajektových linek v délce celého pobřeží.

Autonomní trajekty by také mohly fungovat v okolních zemích. Technologie z milliAmpere 2 aktuálně poslouží pro vývoj jiného samočinného trajektu, který bude od příštího léta operovat ve švédském hlavním městě Stockholm. Plavidlo by mělo pendlovat (jezdit tam a zase zpátky) mezi stockholmskými ostrovy Södermalm a Kungsholmen.

Další osobní autonomní trajekty s norskou technologií by mohly sloužit také podél francouzské řeky Seiny během olympijských her v roce 2024 v Paříži. Počítačem řízené lodě by to zpopularizovat do té míry, že se tento typ dopravy začne rozvíjet podobně intenzivně jako samočinné automobily, vlaky nebo metro.

Inteligentní lodě: Sbohem, posádko!

Inteligentní lodě: Sbohem, posádko!

Elektrické lodě: Nafta vs. baterie - jaká je budoucnost mořeplavby?

Elektrické lodě: Nafta vs. baterie - jaká je budoucnost mořeplavby?

Oceanus: Robotická loď prozkoumá oceány

Oceanus: Robotická loď prozkoumá oceány

 

Články odjinud