Budoucnost letectví? Hypersonická střela Talon-A létá rychlostí až mach 6

Budoucnost letectví? Hypersonická střela Talon-A létá rychlostí až mach 6
Sdílej
 
Nový hypersonický letoun má sloužit pro výzkum a bleskurychlou přepravu. Zvládne létat rychlostí až mach 6. Jmenuje se Talon-A a zkonstruovali ho inženýři, kteří postavili největší letadlo na světě Stratolaunch. Obě letadla můžou zajímavým způsobem spolupracovat. Stanou se budoucností letectví?

 

Největší letadlo na světě se jmenuje Stratolaunch. Poprvé vzlétlo před rokem, slouží k dopravě satelitů na oběžnou dráhu a pravidelní čtenáři ábíčka si možná pamatují, že jsme o jeho startu napsali článek (můžete si ho přečíst tady). Nyní inženýři Stratolaunch přišli s novou technologií. Jde o malý bezpilotní stroj Talon-A s ďábelským raketovým motorem, s nímž poletí dvakrát rychleji než střela ze samopalu.

Nový hypersonický letoun zvládne létat dvakrát rychleji než střela ze samopalu

Nový hypersonický letoun zvládne létat dvakrát rychleji než střela ze samopalu

Výzkumný hypersonický letoun

Talon-A má délku 8,5 metrů, rozpětí křídel 22,5 metrů a váží 2722 kg. Jedním z jeho hlavních úkolů bude výzkum. Lze ho vybavit všemožnými senzory, měrnými přístroji nebo optickými vlákny.

Letoun proto mohou využívat vědci zkoumající možnosti letu v hypersonických rychlostech. Konstruktéři věří, že tak urychlí nástup hypersonických letadel. Zatím jich vzniklo jen pár, a to výhradně v armádním nebo kosmickém výzkumu. Civilní vědci a mechanici, kteří tuto oblast zkoumají, se musí spoléhat na teoretické kalkulace. Talon-A jim umožní provést snadno a rychle měření v ostrém provozu.

Na bezpilotní hypersonický letoun Talon-A ze nainstalovat širokou km/h) škálu výzkumných měřidel •  Profimedia.cz

Bleskově rychlostí mach 6

Hypersonický letoun Talon-A má sloužit také jako superrychlý transportér pro případy, kdy bude potřeba přenést náklad na dlouhou vzdálenost v co nejkratším čase. Bez pomoci pilota dokáže Talon-A vzlétnout z jakékoli letištní ranveje a ve vzduchu udržovat dlouhodobě rychlost až mach 6. Dodejme, že Machovo číslo 1 odpovídá rychlosti zvuku 1225 km/h, takže v případě machu 6 se bavíme o tempu zhruba 7350 km/h.

Za hodinu tak Talon-A dokáže doletět z Prahy do amerického Chicaga nebo čínského Pekingu. Na místě určení pak opět sám přistane. Má to ale háček. Tvůrci zatím neprozradili, jak daleko skutečně doletí bez nutnosti doplnění paliva. Jen ujišťují, že půjde o skutečně dlouhé vzdálenosti.

Nový hypersonický letoun Talon-A létá rychlostí až mach 6 •  Profimedia.cz

Budoucnost letectví

Jak nový bezpilotní stroj souvisí se vzdušným titánem Stratolaunch? Přestože může vzlétat ze země, konstruktéři počítají s tím, že bude startovat hlavně ze vzduchu, a to právě ze závěsu pod letadlem Stratolaunch. Ten unese až tři drony Talon-A najednou a ve výšce 10 000 metrů nad zemí je vypustí. Díky tomu mohou vědci provést hned několik simulací najednou nebo vyslat náklad na několik míst. Připraven k letu by měl být v roce 2022. Je právě hypersonická rychlost budoucnost letectví?

Rychlosti podle Machova čísla

Subsonické – M (Machovo číslo) <0,8 (<980 km/h)

Mezi subsonické neboli podzvukové stroje patří malá vrtulová letadla, dopravní stroje a také výcvikové bojové letouny jako např. Aero L-159 ALCA.

Transsonické – M 0,8–1,2 (980–1470 km/h)

Stroje létající rychlostmi blížícími se rychlosti zvuku. Ve vojenství jí dosáhly letouny za druhé světové války, v civilním světě se za transsonické považují některé byznys jety nebo dopravník Airbus A380.

Supersonické – M 1,2–5 (1470–6126 km/h)

Do této kategorie patří většina současných stíhačů jako Eurofighter Typhoon, JAS-39 Gripen nebo Dassault Rafale. V civilním světě prosluly nadzvukové stroje Concorde a Tupolev Tu-144.

ABC TV: Prohlídka stíhačky Gripen • Zdroj: redakce ABC

Hypersonické – Mach 5–10 (6126–12 251 km/h)

Let výrazně rychlejší než zvuk je stále doménou experimentů. Dosáhlo na ni jen několik pilotovaných letadel, z nichž nejslavnější je raketami poháněný demonstrátor North American X-15.

Znovuvstupní – M >25 (>30 626 km/h)

Nejvyšší rychlost letu zažívají posádky vesmírných letů, které se vracejí na naši planetu v kosmických modulech. Ty při návratu do atmosféry dosahují rychlosti klidně i 25× vyšší, než je rychlost zvuku.

Aerion: Supersonika se vrací

Aerion: Supersonika se vrací

Budoucnost dopravy: Vyletíme s drony inteligentně až do nebes?

Budoucnost dopravy: Vyletíme s drony inteligentně až do nebes?

Moderní tryskáč Gulstream G700 nabízí let v jednom z pěti pokojů

Moderní tryskáč Gulstream G700 nabízí let v jednom z pěti pokojů

 

Články odjinud