Hypersonický let: Pětkrát rychlejší než zvuk!

Hypersonický let: Pětkrát rychlejší než zvuk!
Sdílej
 
Vedle nové generace leteckých motorů vypadají dnešní stíhače jako vzdušní hlemýždi. K čemu nám poslouží hypersonická rychlost?

 

 

Před pěti lety poprvé odstartoval unikátní bezpilotní letoun X-51 (o přípravách více tady). Vznikl ve spolupráci Boeingu, NASA a výzkumné divize americké armády DARPA. Měl za úkol otestovat, zda bude v dohledné době možné létat hypersonickou rychlostí. To je víc než 6000 km/h. Testy letounu nyní skončily. I když se to zpočátku nedařilo (čti tady), výsledek je jasný – možné to bude. A to dřív, než byste hádali. 

Brzy se dočkáme

Za hypersonické můžeme označit letadlo, které dovede překonat rychlost Mach 5. Tedy pětinásobek rychlosti zvuku. X-51 to dokázal již v několika případech. Naposledy letěl zhruba tři a půl minuty rychlostí oscilující kolem hypersonické hranice, než mu došlo palivo a stroj zamířil k zemi. To ale není ta fascinující novinka. Je jí prohlášení Miky Endsleyové, nejvyšší vědkyně amerického letectva. Pochlubila se smělým cílem – stroje o rychlosti Mach 5 mají létat už během příštích pár let. Vzdušné síly chtějí nyní dotáhnout technologii k dokonalosti a do roku 2023 plánují mít hypersonické motory v běžném provozu na základnách.

 

 

Dokonalá zbraň

Pokud skutečně svůj slib dodrží, dočkáme se letů o nevídaných rychlostech. Současné nejmodernější stíhačky jako F-22 Raptor nebo Suchoj T-50 mají maximálku mezi 2 a 2,5 Mach. Nebo civilní příklad – z Prahy do New Yorku byste to v hypersonické letecké lince stihli za hodinu. Armádu ale civilní lety moc nezajímají. Nejprve chtějí tuto technologii použít v naváděných střelách. Díky vysoké rychlosti by je mohli odpalovat z velké vzdálenosti a přitom zasáhnout cíl během krátké chvíle. Nepřítel by nemohl uniknout ani dosáhnout na jejich vojáky a techniku. Američané se netají tím, že ideální výsledek tohoto programu bude střela, která zasáhne jakýkoli cíl na světě během pár hodin.

Kořeny v historii

Američané s programem spěchají zřejmě proto, že Rusko i Čína už mají testy vlastních hypersonických strojů úspěšně za sebou. A ačkoli tento závod v raketovém zbrojení zní jako jako ďábelský plán komiksového superpadoucha, nejde v jádru o žádnou novinku. Hypersonický stroj využívá technologii upraveného náporového pohonu označovaného jako scramjet.

Náporový motor má historii sahající až k počátkům letectví. Jedná se o nejjednodušší typ leteckého motoru, který vznikl už před více než sto lety. Nikdy se ale neujal. Má totiž velkou nevýhodu – efektivně funguje až při rychlostech okolo Mach 3. Z nuly vůbec nenastartuje. Aby naskočil, potřebuje další stroj, který ho vypustí v letu o alespoň 300 km/h. To je ale pro hypersonickou raketu není problém. Vše zkrátka nasvědčuje tomu, že o hypersonických strojích toho ještě hodně uslyšíme. Budeme se ale mít na co těšit?

 

Více o hypersonických letech Boeingu X-51:

 

Nejrychlejší letadlo Boeing X-51 neuspělo

Nejrychlejší letadlo Boeing X-51 neuspělo

Podařilo se! Boeing X-51 se řítí hypersonickou rychlostí

Podařilo se! Boeing X-51 se řítí hypersonickou rychlostí

 

Články odjinud