Moderní tryskáč Gulstream G700 nabízí let v jednom z pěti pokojů

Moderní tryskáč Gulstream G700 nabízí let v jednom z pěti pokojů
Sdílej
 
Americký výrobce letadel Gulfstream se specializuje na výrobu malých proudových strojů, kterým se říká byznys jet. Ty slouží jako vzdušné taxi nebo soukromé letouny pro milionáře. Nyní poprvé vzlétl s nejnovějším modelem G700, který má představovat absolutní vrchol jeho nabídky. Trhá spoustu rekordů a jako bonus ukrývá v kabině spoustu fascinujících chytrých technologií.

 

Nejde přitom jen o novinku, která vystřídá dnes již zastaralé modely. Gulfstream G700 překonává zavedené pořádky své letecké třídy. Je nejdelší, nejširší a nejvyšší ze všech byznys jetů. Navíc vyniká fantastickým doletem. Na jedno natankování urazí vzdálenost až 14 000 km. To znamená, že z Evropy doletíte v podstatě kamkoli na světě s výjimkou Austrálie a Nového Zélandu. Abychom nezapomněli, G700 je také nejrychlejší. I ve vysokých letových hladinách si dokáže udržovat stabilní rychlost přes 1000 km/h.

Nový motor pro byznys jet

Letoun pohání dvojice motorů Rolls-Royce Pearl 700. Stejně jako samotný tryskáč jde o úplné novinky, které vznikly přímo pro požadavky Gulfstreamu ve výzkumném centru v německém Dahlewitzu. Mimochodem při prvním letu čerpaly motory z nádrže udržitelné biopalivo HEFA-SPK 30/70. To je novinka, která slibuje snížit tvorbu škodlivých látek při spalování až o 60 %. Letecké společnosti věří, že jim pomůže omezit dopad letectví na naše životní prostředí.

Nový Airbus oprášil starou vizi: Sníží spotřebu a převeze víc lidí

Nový Airbus oprášil starou vizi: Sníží spotřebu a převeze víc lidí

Pět pokojů v tryskáči

Prostor pro pasažéry tvoří pět místností. Kromě dvou sekcí se sedadly, stolky a gaučem je tu dostatek prostoru i pro kuchyni s posezením, jídelnu pro šest osob a nakonec také soukromou kabinu s postelí a horkou sprchou. Každé sedadlo je umístěné u okénka a lze ho snadno rozložit na postel. Okének je celkem dvacet, což je další malé „nej“ modelu G700.

V kabině byznys jetu Gulfstream G700 nejsou jen sedačky, ale i soukromá ložnice •  Gulfstream Aersopace Corporation

Letadlo plné chytrých technologií

Mezi chytré vychytávky patří například inteligentní osvětlení, které bojuje s tzv. jet lagem. Ten vzniká proto, že se přesunem do jiného časového pásma naruší naše vnitřní hodiny rozpoznávající den a noc. Projevuje se nepříjemnou kombinací únavy přes den a neschopností usnout v noci.

Osvětlení na palubě proto reguluje intenzitu podle biologického rytmu lidského těla, aby byl přechod co nejhladší. Fascinující je i použití revoluční technologie přenosu zvuku. V kabině nenajdete ani jeden reproduktor. Zvukové vlny přenáší všechny povrchové materiály, které rozvibrují speciální zařízení do požadované frekvence. Díky tomu se celý prostor promění v jeden velký koncertní sál.

V kabině byznys jetu Gulfstream G700 nejsou jen sedačky, ale i soukromá ložnice •  Gulfstream Aersopace Corporation

Gulfstream G700

Délka: 33,5 m

Výška: 7,8 m

Rozpětí křídel: 31,4 m

Hmotnost: 25,6 t

Max. cestovní rychlost: Mach 0,90

Max. letová výška: 15 545 m

Dolet: 13 890 km

Do tryskáče Bombardier Challenger 350 se vejde až devět lidí a s plnou nádrží doletí až 6000 km daleko •  Gulfstream Aersopace Corporation

Nejslavnější byznys jety

Embraer Phenom 300

Brazilský výrobce letounů Embraer vyrábí velká proudová letadla, vojenské stroje i byznys jety. Největší úspěch má s modelem Phenom 300 s kompaktními rozměry a příznivou cenou. Létá ve více než 30 zemích světa a už mnoho let se drží na špici nejprodávanějších soukromých letounů.

Bombardier Challenger 350

Tryskáč od kanadské značky Bombardier je citelně větší než Embraer, vejde se do něj až devět lidí a s plnou nádrží doletí až 6000 km daleko. Kromě toho vyniká luxusním interiérem, pohodlím, moderní konektivitou a skvělým zábavním systémem pro cestující.

Cessna Citation XLS

Americká Cessna je snad nejslavnější výrobce malých letadel na světě. Oblíbený soukromý tryskáč Citation XLS sází na spolehlivost, příznivou cenu a nízké provozní náklady. Na praktičnost překvapivě slyší nejen řidiči aut, ale i piloti soukromých tryskáčů, a proto už se vyrábí téměř čtvrt století.

Nový hypersonický letoun zvládne létat dvakrát rychleji než střela ze samopalu

Nový hypersonický letoun zvládne létat dvakrát rychleji než střela ze samopalu

Stop emisím: První elektrické letadlo bude volně k prodeji

Stop emisím: První elektrické letadlo bude volně k prodeji

Letoun Lockheed EC-121 Warning Star: Spolehlivý stroj, který uměl včas varovat

Letoun Lockheed EC-121 Warning Star: Spolehlivý stroj, který uměl včas varovat

 

Články odjinud