Létající vlaštovka střihnutá bombardérem B-2: Budoucnost letectví jako papírový model

Létající vlaštovka střihnutá bombardérem B-2: Budoucnost letectví jako papírový model
Sdílej
 
Pathfinder chce ukázat, že letadla s hybridním křídlem výrazně snižují emise a hluk. Podobné konstrukce se objevují u vojenských letadel, jako je bombardér B-2 Spirit. Jestli to vyjde, budoucnost letectví je tichá a čistá jako papírový model.

Obří vlaštovka, která unese stovky lidí a zároveň šetří planetu – tak vypadá revoluční letadlo Pathfinder, průkopník ekologického létání budoucnosti. Zatímco miniaturní model už testují ve vzdušných tunelech, za šest let by tato mašina mohla vzlétnout i s pasažéry a odstartovat novou éru čistého létání, kdy dopravní letadla přestanou zatěžovat naše ovzduší a klima.

Hybridní křídlo jako bombardér B-2

„Letecký průmysl patří k nejrychleji rostoucím zdrojům emisí skleníkových plynů,“ říká Mark Page, který letadlo Pathfinder navrhl a založil v americké Kalifornii firmu JetZero. Věří, že právě Pathfinder přinese létání, které přestane přírodě škodit.

Pathfinder připomíná obří křídlo splývající s trupem do jednoho celku. Odborníci letadla tohoto tvaru nazývají hybridní křídlo (Blended Wing Body, BWB). Podobné konstrukce se objevují u vojenských letadel, jako je bombardér B-2 Spirit. Pathfinder však chce tento tvar využít pro civilní letectví – právě takový design totiž šetří palivo a snižuje znečištění.

Vzdušný kluzák

Testy ukázaly, že nová „vlaštovka“ proniká vzduchem lépe než běžná letadla s dlouhým válcovitým trupem, jako je například Boeing 737. K lepšímu výkonu přispívá nejen šípovitý tvar, ale také high-tech systém, který průběžně optimalizuje proudění vzduchu. Po celém povrchu letadla jsou senzory a klapky řízené počítačem, který jejich ovládáním snižuje vzdušný odpor letadla, kdykoli je to nutné.

První pasažéři by s novým letadlem měli letět v roce 2030. Unese až 250 •  JetZero

Transformer ve vzduchu

Pathfinder má navíc unikátní schopnost měnit svůj tvar podle potřeby, podobně jako Transformers – při vzletu se jeho křídla mírně prohnou pro větší vztlak, zatímco během rychlého letu ve velké výšce se narovnají a minimalizují odpor. A motory na střeše? Díky jejich umístění má být letadlo výrazně tišší, což ocení nejen pasažéři, ale hlavně lidé na zemi, kteří ho uslyší jako by letělo až čtyřikrát dál než běžná letadla!

Po počítačových simulacích a testech v aerodynamických tunelech se letadlo začne zkoušet ve vzduchu •  JetZero

Tři letadla od JetZero

Firma JetZero vyvíjí tři varianty jednoho letadla. První je civilní letadlo s kapacitou 200 až 250 pasažérů a nákladovým prostorem pro zavazadla. Druhá verze je určena výhradně pro přepravu nákladu a třetí poslouží k přepravě pohonných hmot. Americká armáda se zajímá hlavně o poslední variantu a do jejího vývoje investovala přes 200 milionů amerických dolarů, takže pravděpodobně právě tato verze poprvé vzlétne.

Vodíková budoucnost letectví

Pathfinder zatím existuje jako zmenšený model v měřítku 1 : 8. Inženýři ho testují v aerodynamickém tunelu a sledují, jak se jeho konstrukce chová v různých podmínkách. Letos získala firma JetZero povolení od amerických leteckých úřadů ke zkouškám letadla v téměř kompletní velikosti.

Poprvé by mohl Pathfinder, zřejmě v armádní verzi, vzlétnout v roce 2027 a první pasažéry přepravit v roce 2030. V budoucnu má přejít dokonce na vodíkový pohon, což by umožnilo létání bez emisí. Vodík jako palivo pro proudové motory se aktuálně testuje v celém leteckém průmyslu.

Dlouhá cesta hybridního křídla:

Stručná historie ne tak moderního vynálezu

V roce 1920 navrhl Nicolas Woyevodsky koncept Blended Wing Body (BWB, česky letadla se splývajícím křídlem a trupem nebo hybridní křídla). Vznikl tak prototyp Westland Dreadnought, který při prvním letu v roce 1924 havaroval, což vedlo ke zrušení projektu.

Myšlenka na BWB se oživila během 2. světové války a v 90. letech NASA a McDonnell Douglas testovaly nový model. Airbus vyvinul model MAVERIC, který by mohl snížit emise až o 50 %. V roce 2007 vzlétl X-48, výsledek spolupráce NASA a Boeing. Projekt byl však ukončen o pět let později. V roce 2023 získala firma JetZero finance na vývoj BWB letadla Pathfinder.

Budoucnost letectví: Nové nebeské křídlo JetZero vylétí z B-2

Budoucnost letectví: Nové nebeské křídlo JetZero vylétí z B-2

Nový Airbus oprášil starou vizi: Sníží spotřebu a převeze víc lidí

Nový Airbus oprášil starou vizi: Sníží spotřebu a převeze víc lidí

Létání na baterku: Elektroletadla už nejsou jen sen

Létání na baterku: Elektroletadla už nejsou jen sen

 

Články odjinud