Létání na baterku: Elektroletadla už nejsou jen sen

Létání na baterku: Elektroletadla už nejsou jen sen
Sdílej
 
Elektroletadla najdete na letištích celého světa. Zatím nedoletí tak daleko jako jejich starší bratři, ale to se rychle mění. Létání na baterku už není jen sen.

Před 120 lety poprvé vzlétlo první motorové letadlo bratří Wrightů. Tehdy se letadla proháněla jen pár desítek centimetrů nad písčitými plážemi poblíž města Kitty Hawk. Letadlo poháněl malý spalovací motor s miniaturní benzinovou nádrží o objemu jeden galon, tedy 3,8 litru. Od té doby zažilo letectví obrovský rozmach. Letadlo dnes považujeme za stejnou samozřejmost jako třeba auto. Oba dopravní prostředky ale procházejí zásadní proměnou.

Elektrony místo galonů

Vývoj spalovacího motoru na přelomu 19. a 20. století umocnil rozvoj automobilismu i letecké dopravy. Něco podobného se děje i dnes, ale s tím rozdílem, že nádrž a pístový spalovací motor je nahrazován elektromotorem a baterií. V polovině minulého roku se v USA uskutečnil první let prototypu elektrického letadla jménem Alice od izraelského startupu Eviation. Dvouvrtulové letadlo odstartovalo z dlouhé ranveje bývalého vojenského letiště Moses Lake a vydrželo ve vzduchu asi 8 minut. Dosáhlo maximální výšky jednoho kilometru. 

Tisíckrát jednodušší stroj

Zatímco spalovací motor obsahuje až 18 000 součástek, dva elektromotory Magni650, každý o výkonu 644 kW, se skládají každý z pouhých 18 pohyblivých částí! Alice s nimi umí letět max. rychlostí až 407 km/h. A to i díky výrazně aerodynamickému tvaru trupu, který připomíná spíš šipku než klasická letadla. Ostrá příď se směrem dolů zplošťuje a trup se zužuje směrem dozadu. Křídla jsou zhruba uprostřed a jsou poměrně krátká.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

 

Články odjinud