Novinky z ABC: Vodíkový letecký motor na obzoru

Britský Rolls-Royce se domnívá, že by mohly vzniknout nízkouhlíkové letecké motory spalující vodík. Vědci zjistili, že v pravěkém Grónsku žilo nejméně 100 druhů zvířat a rostlin. Austrálie má rekordní teleskop. A po 140 letech se podařilo znovuobjevit poddruh holuba horského. Novinky a zajímavosti z vědy, techniky a přírody přináší časopis ABC.

Novinky z ABC 1/2023:

Vodíkový letecký motor na obzoru

Ačkoliv letecká doprava generuje jen 2 % uhlíkové stopy naší civilizace, s dnešními technologiemi nemáme jak je umazat. Sebelepší solární nebo i fúzní technologie letectví příliš nepomohou. Britský Rolls-Royce se ale domnívá, že by mohly vzniknout nízkouhlíkové motory spalující vodík. V prosinci oznámil úspěšný vznik prototypu vodíkové verze svého turbovrtulového motoru AE 2100-A.

Prototyp vodíkového motoru od Rolls-Rpyce •  Rolls-Royce

Spalování vodíku tu v menší proudové turbíně pohání leteckou vrtuli – klasická verze tohoto motoru je vlastní například letounům C-130 Hercules. Vznik prototypu je prvním krůčkem na dlouhé cestě. Vodíkové letouny by totiž potřebovaly i mnohem prostornější nádrže, a tak i značně odlišnou podobu celé letecké konstrukce.

V Grónsku bylo živo

Mikroskopické fragmenty dávné DNA extrahované z půdních sedimentů vykreslily v nové studii pestrý ekosystém, který panoval na před 2 miliony lety severu Grónska. Ačkoliv byly sedimenty objeveny již v roce 2006, teprve nyní se vědcům podařilo v nich odhalit velmi malé vzorky genové informace – celkem se zde ukrývaly geny svědčící o tom, že tu žilo nejméně 100 druhů.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.