Kolem světa v ultralightu: Jak česko-slovenský Shark překonal rekordy

Kolem světa v ultralightu: Jak česko-slovenský Shark překonal rekordy
Sdílej
 
Přeletět zeměkouli ve velkém proudovém letadle dnes není žádná věda. Ale na jednomotorovém stroji jde o pořádné dobrodružství. Sourozenci Zara a Mack Rutherfordovi zapsali hned několik Guinnessových rekordů na česko-slovenském ultralightu Shark UL.

Zara Rutherfordová poprvé usedla do poněkud stísněného prostoru malého sportovního letadla ještě jako batole na klíně své maminky, belgické právničky a pilotky Beatrice de Smetové. Stroj tehdy řídil její otec, britský profesionální pilot Sam Rutherford.

Zara od té doby jako dítě nalétala s rodiči desetitisíce kilometrů, a tak není divu, že se už ve čtrnácti letech rozhodla zahájit svůj vlastní pilotní výcvik. Licenci pro létání na ultralehkých letadlech získala v roce 2020 a začala plánovat svou neuvěřitelnou rekordní cestu kolem světa. Úplně sama. 

Rekord s českou a slovenskou pomocí

Přeletět celou zeměkouli ve velkém proudovém letadle dnes není žádná věda. Jenže na jednomotorovém stroji jde o pořádné dobrodružství. Dosud nejmladší pilotkou, která obletěla svět v malém letadle, byla Shaesta Waizová, jíž v době dokončení cesty na letounu Beechcraft Bonanza bylo 30 let.

Zara se rozhodla, že s tímto rekordem náležitě pohne. Nakonec se stala nositelkou hned dvou zápisů v Guinnessově knize rekordů, byť jednoho jen dočasně. Nás může těšit, že se tak stalo i s českou a slovenskou pomocí.

Seznamka s letadlem Shark UL

Po několika měsících příprav, tréninku na nejrůznější krizové situace (včetně nouzového přistání do vody) a seznamování se s letadlem Shark UL v továrně ve slovenském městě Senica, vzlétla z letiště v belgickém městě Kortrijk a vydala se severozápadním směrem.

Mack a Zara se po dokončení rekordů stali členy prestižního britského klubu letců •  Flyzolo.com (B. De Smetová, J. Vlieghe, T. Centner), Macksolo.com (B. De Smetová, M. Rutherford)

Protože Zara neměla licenci na tzv. přístrojové létání a letěla jednomotorovým strojem, který teoreticky může přijít o svůj jediný pohon, musela dodržovat řadu pravidel, kvůli kterým se cesta kolem světa pořádně protáhla. Mimo jiné i to, že musí vždy dobře vidět na zem a na dráhu, kde přistává, což znemožňuje létání ve špatném počasí. 

Země vždy na dohled

Například hned první část cesty přes Atlantik vedla podél nejbližší dostupné pevniny – přes severní cíp Skotska, Faerské ostrovy, Island, Grónsko, Newfoundland a Labrador. Následoval přelet přes Střední a Jižní Ameriku, návrat na západní pobřeží USA a cesta přes Beringovu úžinu.

Právě tam zastihly Zaru sněhové bouře, které na 3 týdny znemožnily další let a nakonec ji ještě jednou uvěznily na ruském Dálném východě. Další týdny strávené přeletem východního a jižního pobřeží Asie naštěstí proběhly bez větších komplikací, a tak se přes Saúdskou Arábii a Egypt vrátila nastávající rekordmanka zpátky do Evropy. 

Praha ponořena v mlze

Při té příležitosti se zastavila i v jí dobře známé Senici na Slovensku a také v Česku. Původně plánované přistání přímo v Praze zhatila mlha, Zara tak nakonec získala azyl v nedalekém Benešově, kde sídlí český distributor letadel Shark. Rekordní cesta kolem světa tak dostala definitivní česko-slovenské razítko a o čtyři dny později v Kortrijku za jásotu fanoušků a velkého zájmu novinářů i komisaře Guinnessovy knihy rekordů skončila.

Mapa Zařiny cesty ukazuje i „výlety“ do Jižní Ameriky či Indonésie •  Flyzolo.com (B. De Smetová, J. Vlieghe, T. Centner), Macksolo.com (B. De Smetová, M. Rutherford)

Zara se v devatenácti letech stala nejmladší ženou, která kdy dokončila sólo let kolem světa v jednomotorovém letadle, a zároveň nejmladším člověkem, kterému se to povedlo na ultralightu. Místo plánovaných tří měsíců letěla pět, zážitky však má na celý život. Chce inspirovat další mladé slečny k zájmu o technické obory a letectví a zároveň touží po tom, stát se astronautkou. Našlápnuto má více než slibně.   

Mladší bratr Mack a nový rekord

Druhý zmíněný rekord jí nakonec jen o pár měsíců později „vyfoukl“ mladší bratr Mack Rutherford. V sedmnácti letech se stal vůbec nejmladším člověkem v historii, který sám obletěl svět – a to opět na letadle Shark UL. Během 5 měsíců strávil 221 hodin ve vzduchu a uletěl 54 124 kilometrů, přeletěl 52 zemí a ve 30 z nich přistál.

Mack Rutherford se stal rekordmanem v pouhých 17 letech. Na cestu odstartoval v době, když mu bylo 16 •  Flyzolo.com (B. De Smetová, J. Vlieghe, T. Centner), Macksolo.com (B. De Smetová, M. Rutherford)

Přestože to představovalo další neplánované komplikace a tisíce kilometrů navíc, podařilo se mu nakonec na jeho cestě vyhnout Rusku. Pro svůj oblet se startem v bulharské Sofii zvolil opačný směr než jeho starší sestra, navštívil velkou část Afriky a do USA (na souostroví Aleuty) letěl 10 hodin v kuse z Japonska. Také Mack se na své cestě zastavil na Slovensku. Poděkoval výrobcům letadla Shark UL a o dva dny později se stal oficiálně nejmladším člověkem, který kdy sám obletěl svět. 

Shark – žralok mezi ultralighty:

Rozpětí křídel: 7,9 m

Délka: 6,8 m

Výška: 2,5 m

Motor: ROTAX 912 ULS

Výkon: 100 koní / 75 kW

Max. vzletová hmotnost: 600 kg

Max. cestovní rychlost: 300 km/h

Kapacita nádrží: 150 litrů

Dolet: přes 2000 km

Výroba letadel v Senici probíhá i s pomocí českých tiskáren Prusa3D •  Shark Aero

Od Ábíčka k letadlům

Výraznou českou stopu na rekordech sourozenců Rutherfordových zanechal letecký designér a konstruktér Jaroslav Dostál. Spoluzakladatel čtenářského klubu ábíčka s označením GRP-2057 byl odmalička velkým fanouškem letectví a pracoval řadu let jako vedoucí projekce v závodu Let Kunovice. Dnes se svými přáteli z UL klubu Gryf a bývalými kolegy z Kunovic i dalších firem, kde pracoval, navrhuje letadla pro firmy v Česku i ve světě.

Letadlo Shark UL je v pořadí již 26. projektem Gryf klubu a jde o jeden z vůbec nejrychlejších a nejspolehlivějších ultralightů na světě, díky čemuž si jej Rutherfordovi vybrali pro své rekordní lety.

„Češi a Slováci v lehkých letadlech skutečně nehrají poslední housle. Myslím, že je vhodné, aby mladí lidé věděli, že se od ABC dá někam posunout, plnit si sny,“ vysvětluje Jaroslav Dostál a vzpomíná i na to, že „jeho“ hornoplošník GRYF ULM-1 se v ábíčku objevil již před 35 roky ještě před svým prvním letem. 

První oficiální vzlet: UL-39 na nebi

První oficiální vzlet: UL-39 na nebi

Whisper Jet: První elektrický tryskáč tichý jako myš

Whisper Jet: První elektrický tryskáč tichý jako myš

Černá skříňka z Česka: Umí posílat data do cloudu

Černá skříňka z Česka: Umí posílat data do cloudu

 

Články odjinud